×

گردآوردی و تحلیل داده ها برای پایان نامه و مقاله

به این مطلب امتیاز دهید

گرداوری و تحلیل داده ها

گردآوردی و تحلیل داده ها در پژوهش اساس رسیدن به نتایج نهایی است. در مورد نگارش پایان نامه گام به گام مراحل را با هم برداشتیم تا اینکه به گردآوری و تحلیل داده ها که قسمت فوق العاده مهمی در انجام پایان نامه و مقاله و به عبارتی بخش حیاتی و بنیادی است رسیدیم با ما همراه باشید تا کلیدی ترین نکات را با هم در این زمینه مرور کنیم.

گردآوری و تحلیل داده

در تمامی پژوهش ها داده هایی گردآوری و تنظیم و خلاصه سازی و توصیف و بعد از مقایسه تحلیل و بررسی و به عبارتی تفسیر می شوند. فقط نوع داده های گردآوری شده و چگونگی تحلیل است که باعث متفاوت جلوه کردن این پژوهش ها می شود.

ابزار گردآوری اطلاعات

ابزار گردآوردی و تحلیل داده ها کاملا متفاوت است، از مصاحبه و تهیه پرسشنامه گرفته تا اسناد و مدارک تاریخی و برای هر رشته این ابزار متفاوت است. اما داده ها به هر صورتی که تهیه شوند در گردآوردی و تحلیل داده ها باید یکسری موارد که به عنوان اصول پایه تلقی می شود رعایت شود. مهمترین گام های گردآوردی و تحلیل داده ها را با هم مرور می کنیم.

مراحل گردآوردی و تحلیل داده ها

گردآوری و تحلیل داده ها نظیر قسمت های دیگر پژوهش دارای مراحلی است. مهمترین گام های گرد آوری و تحلیل داده ها عبارتند از:

  • تناسب روش با اهداف اولیه
  • تناسب روش شناسی با پرسش ها
  • روایی و پایایی ابزار پژوهش
  • معرفی جامعه پژوهش
  • انتخاب روش نمونه گیری
  • حجم و کیفیت داده ها
  • پرهیز از سوگیری در تحلیل
  • کاهش اثر عوامل خطا
  • قانع کنندگی پرسش های حاصل
  • رعایت اخلاق پژوهش

بهترین مجموعه های گرد اوری شده هم تاثیر خوبی ندارند اگر بدقت تحلیل نشوند و نتایج این تحلیلات به روشنی و وضوح به خواننده منتقل نشود. این مرحله یکی از مراحل حساس نگارش پایان نامه و مقاله می باشد، چرا که اگر این مرحله با دقت انجام نشود فرایند سخت و دشوار گرداوری و تحلیل بدون نتیجه خواهد ماند.

دانشجویان باید یافته ها و آموخته های خود را از فرایند گردآوری و تحلیل داده ها به روشنی و با دقت کافی در پایان نامه منعکس کنند و سعی کنید این انعکاس به گونه ای باشد که خواننده مسیری را که طی کرده را بتواند تصور کند چیزی را که دانشجو در طی انجام پایان نامه اش به ان رسیده کامل درک کند.

اگر شما می خواهید مقایسه ای نیز با پایان نامه ها و آثار علمی قبلی داشته باشید این مقایسه فقط باید با آثاری صورت گیرد که در فصل مربوط به پیشینه پژوهش به ان ها اشاره شده است.

نکات مربوط به ارائه یافته ها و تفسیر نتایج

تطابق یافته ها با پرسش های اولیه
گذر از مرز توصیف سطحی
بازنگری اهداف اولیه
کاربرد پذیری یافته ها
شناسایی بارزترین یافته ها
توجه به خوانند برای درک مطلب
استفاده از ابزار های ترسیمی
تکیه بر تحلیل پژوهشگر
مقایسه یافته ها با پیشینه
پیشنهاد استمرار پژوهش

 

کلام آخر

گرداوری و تحلیل داده ها اگر بدرستی انجام نشود موجب تحلیل اشتباه و نتیجه گیری غلط در پژوهش خواهد شد. در این پست به گام های اساسی تحلیل داده ها اشاره شد. با رعایت این گام ها مطمئنا می توانید موفق تر در گردآوردی و تحلیل داده ها عمل کنید و با یک برنامه مشخص پیش بروید. در صورتی برای گردآوردی و تحلیل داده ها در پایان نامه یا مقاله خود نیاز به کمک داشتید با ما تماس بگیرید.

از توجه شما سپاسگذارم

مطالب مرتبط:

نکاتی در مورد پایان نامه

ویرایش و نکات فنی پایان نامه و رساله

فصل های پایان نامه

ساختار گزارش پایان نامه

پایان نامه گوش,حلق و بینی

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 25 شهریور 1401 و ساعت : 06:18 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]