×

مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق

به این مطلب امتیاز دهید

مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق چگونه است؟

مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق

یکی از گام های مهم در انجام دادن تحقیق، نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق می باشد. طرح پیشنهادی شامل دو کارکرد می باشد.

در ابتدا نگارش طرح پیشنهادی باعث می شود که شما ایده های خود را نوشته و آنها را بررسی نمایید. این طرح در قالب مشخصی پیاده سازی می شود و به راحتی قابل ارزیابی و بررسی می باشد و پس از بررسی از نظر کیفیت مورد ارزیابی قرار میگیرد و در آخر مجوز داده می شود. مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق و مواردی که باید در طرح پیشنهادی تحقیق (پروپوزال) تصریح گردد شامل موارد ذیل است:

عنوان تحقیق

اولین مورد از مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق تعیین عنوان مناسب می باشد. عنوان شامل منعکس کننده موضوع و محتوای طرح پیشنهادی تحقیق می باشد.

تشریح و بیان موضوع

در این مرحله از مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق، باید ارزش اجرایی تحقیق را به خواننده منتقل کنیم. در این مرحله دیدگاه های مربوط به موضوع مشخص شود. موضوع در این قسمت کامل مورد بررسی قرار می گیرد.

هدف از انجام تحقیق

در بخش هدف پروپوزال، باید هدف و انگیزه از اجرای این تحقیق معلوم شود. همچنین ضرورت اجرای تحقیق مشخص شود.

سابقه مطالعات و تحقیقات پیشین

در این مرحله از مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق، محقق نتایج تحقیقات پیشین را مورد بررسی قرار می دهد. پژوهش هایی که در حوزه مورد نظر شما اجرا شده در زمان و مکان های مختلف ممکن است نتایج متفاوتی داشته باشد که می تواند موجب عامل انگیزشی برای اجرای تحقیق باشد. تحقیقات با موضوع های مشابه و یا با موضوعات مرتبط با پژوهش می تواندبه اهمیت تحقیق بیافزاید.

بیان مسئله و فرضیات تحقیق

فرضیات تحقیق شما از پاسخ هوشمندانه به سؤالات تحقیق و یا از نتایج تحقیقات قبلی شکل می گیرد.

این فرضیات رابطه بین متغییرهای تحقیق را تا حدامکان بر اساس مطالعات و تحقیقات قبلی پیش بینی می کنند. زمانی که در تحقیق فرضیه وجود نداشته باشد. می توان سؤالات تحقیق را که پژوهش به منظور پاسخ گویی به آن به اجرا در می آید و باید اهداف تحقیق مشخص شود.

نتایج مورد انتظار از اجرای تحقیق

اجرای تحقیق نتایجی را در بر خواهد داشت که دیگرافراد از آن برای مقاصدخود استفاده می کنند.باید کاربرد و نتایج تحقیق به روشنی مشخص شود.اگر دستاوردهای تحقیق خود را مشخص کنید این کار باعث مانع از سوگیری استفاده کنندگان می شود.

روش تحقیق

در این مرحله مشخص می شود که شما چگونه تحقیق خود را به پایان می رسانید.کلیت موضوع بررسی می شود. نوع داده ها، استراتژی تحقیق و رویکرد تحلیلی جهت شناسایی روابط بین متغییرها در این مرحله بررسی می شود.

جمع آوری داده ها

در این بخش ویژگی جامعه آماری مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت نمونه گیری، روش نمونه گیری و مراحل انجام آن شرح داده می شود. اطمینان از درست بودن داده ها در این قسمت بررسی می شود.

تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی

در این قسمت از پروپوزال، باید واژه ها و اصطلاحات به طور عملیاتی تعریف شود تا خواننده برداشت یکسانی داشته باشد.

زمانبندی اجرای تحقیق

محقق باید بودجه زمانی معقولی را متناسب با حجم عملیات مورد انتظار پیش بینی کند و آن را در جهت تصویب طرح پیشنهادی خود رائه دهد.برای پایان نامه دکتری این زمان چندین ماه باشد ولی در پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد نباید بیشتر از 12ماه طول بکشد.

منابع و مآخذ

آخرین مورد از مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق لیست منابع می باشد. همیشه منابع در پایان تحقیق بیان می شود. در این قسمت منابع و مستنداتی که در تحقیق مطرح شده است آورده می شود.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 4 مرداد 1401 و ساعت : 11:39 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (2) مورد

علیرضا ارجمندی

طرح پیشنهادی تحقیق میخواهم با عنوان اثر فعالیت های بیشبنه تمرین بر بیومارکرهای قلبی(کراتین کیناز mb ، تروپونین i ، پروتیین واکنشی c ، لاکتات دی هیروژتاز، گالکتین3 ) بازیکنان فوتبال

پاسخ