×

تفاوت جلسه دفاع و پیش دفاع رساله دکتری

به این مطلب امتیاز دهید

تفاوت جلسه دفاع و پیش دفاع رساله دکتری

پیش دفاع رساله دکتری

ابتدا به صورت مجزا و جداگانه به تبیین این دو فرآیند می پردازیم.

جلسه دفاع رساله دکتری

دانشجویان ارشد و دکتری باید در پایان دوره تحصیلی خود یک کار تحقیقی و پژوهشی ارزشمند و یونیکی ارائه دهند تا نشان دهند که صلاحیت علمی و پژوهشی لازم را در طول سال های آموزشی به دست آورده اند.

این کار تحقیقی ارزشمند در مقطع دکتری به نام تز یا رساله شناخته شده است. کار پژوهشی دانشجو رابطه مستقیمی با توانایی علمی فرد دارد. در مقطع دکتری باید به نوشتن رساله و دفاع آن بپردازید. اما کار شما به نسبت دشوارتر و تحقیقات شما وسیع تر و حجم آنها بیشتر است و باید تسلط بیشتری داشته باشید. باید اثبات کنید که به حدی رسیده اید که قادرید با رعایت روش های علمی تحقیقی، پژوهش های جدید و موردنیاز جامعه حاضر را انجام دهید.

جلسه دفاع رساله دکتری

هنگامی که رساله تحصیلی خاتمه یافت باید تعدادی از متخصصان و صاحب نظران رشته تحصیلی شما آن را ملاحظه نمایند و نظرات خود را بیان کنند. پدیده ای به نام دفاع از پایان نامه تحصیلی در واقع توانایی علمی شما را ارزیابی می‌کند.

دانشگاه محل تحصیل دانشجو بعد از پایان کار تحقیق و تایید آن توسط اساتید جلسه دفاع برگزار می کند.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

ابتدا مدارکی را برای دفاع لازم دارید از جمله برگه وضعیت تحصیلی صادره از اداره اموزش، فرم های اعلام آمادگی و اعلام تاریخ دفاع و… که برای دفاع الزامی است و نباید از انها غافل باشید.

گزارش تحقیق آماده شده قبل از دفاع به اساتید و اعضای جلسه دفاع به صورت تایپ شده یا دست نویس ارسال می شود.

در جلسه دفاع ابتدا دانشجو، هیات داوران و میهمانان حضور پیدا می کنند و پس از اعلام برنامه به واسطه مجری ، افتتاح جلسه توسط استاد راهنما انجام می شود. وی توضیحات و اظهار نظراتی در مورد پژوهش و نقش دانشجو می دهد سپس دانشجو حدود 30 دقیقه گزارش تحقیق و پروپوزال خود را ارائه می دهد. مرحله بعد هیات داوران دقایقی(حدودا 20 دقیقه) را جهت تصمیم گیری و اعلام نهایی به خود اختصاص می دهند. در نهایت هیات داوران نتیجه نهایی را اعلام می کنند.

جلسه پیش دفاع رساله دکتری

در رساله دکتری نوآوری و حجم تحقیقات و پژوهش ها نسبت به گرایش های ارشد و کارشناسی بیشتر است. بنابراین برای اینکه دانشجوی دکترا بتواند آمادگی کافی برای دفاع اصلی خود داشته باشد و متوجه اشتباهات و اشکالات خود شود جلسه پیش دفاع رساله دکتری برگزار می شود.

در واقع این کار به دانشجو کمک می کند که محتوای پروپوزال را رفع اشکال و بهبود ببخشد که در نوشتن پایان نامه مشکلی ایجاد نشود.

از آنجایی که پروپوزال، نقشه و طرح کلی پروژه رساله اصلی دانشجو است و نشان دهنده این است که او قصد عملی کردن آن طرح را در جلسه دفاع دارد، در جلسه پیش دفاع پروپوزال دانشجو مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

برای پیش دفاع رساله دکتری ابتدا باید نمرات آزمون ها، نامه استاد راهنما، درخواست دانشجو، تاییدیه شورای تحصیلات تکمیلی واحد، گواهی دستاورد علمی و… در سامانه بارگزاری شود.

در طول دفاع پیش از دفاع، هر یک از اعضای کمیته این فرصت را دارند که ازدانشجو سؤال بپرسند.

پیش دفاع رساله دکتری فرصتی است تا اعضای هیات تخصصی، استاد راهنما و یک داور  گرد هم آیند تا در مورد ساختار پروپوزال بحث کنند وآن را زیر سوال ببرند تا دانشجو متوجه اشکالات و کمبودهای کار خود شود و در نهایت اعضا کفایت یا عدم کفایت پروپوزال را تعیین کنند.

جلسه پیش دفاع رساله دکتری به صورت مجازی هم تشکیل می شود که معمولا یک ساعت است.

برای تشکیل جلسه پیش دفاع رساله دکتری حضور حداقل 7 نفر از اعضای هیات تخصصی ضروری است.

در ضمن، فرآیندهای مکاتبه واحدها، تکمیل و ارسال مستندات پیش دفاع رساله دکتری، تایید و ارسال مستندات توسط واحدهای دانشگاهی و رزو جلسه دفاع باید انجام شود.

دانشجو باید تاریخ و زمان مورد نظر خود را برای برگزاری جلسه پیش دفاع متمرکز رزرو کند.

توجه داشته باشید که در این جلسه باید مدارک مهمی از جمله چهار نسخه پروپوزال نهایی که به امضای استاد رسیده باشد، به همراه خود داشته باشید.

بنابراین شباهت پیش دفاع و دفاع رساله دکتری این است که در جلسه پیش دفاع همانند جلسه دفاع در همان شرایط، دانشجو در مقابل اساتید هیات علمی  قرار می گیرد و همان نکاتی که برای دفاع پایان نامه است را رعایت می کند اما تفاوت این دو این است که جلسه پیش دفاع به منزله آمادگی دانشجو برای ارائه پروپوزال و دریافت نظرات، انتقادات و بازخوردها توسط هیات علمی با هماهنگی قبلی برگزار می شود. بنابراین جلسه پیش دفاع از اهمیت ویژه ای برخوردار نیست و صرفا جنبه آزمایشی دارد.

 

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 13 بهمن 1402 و ساعت : 01:23 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه