×

نحوه نوشتن منابع در مقاله (جدید به همراه pdf نکات کلیدی مقاله)

3/5 - (2 امتیاز)

نحوه نوشتن منابع در مقاله (جدید به همراه pdf نکات کلیدی مقاله)

مراحل رفرنس دهی در مقاله

 

نحوه نوشتن منابع در مقاله و فهرست منابع در یک مقاله بسیار با اهمیت است.منبع دهی باید به طور دقیق انجام شود. از این رو در اینجا به نحوه نوشتن منابع در مقاله می پردازیم. محقق بايد در پايان مقاله فهرستي از منابع و مراجعي كه در متن به آنها استناد كرده است، به ترتيب حروف الفباي نام خانوادگي در منابع فارسي (عربي يا انگليسي در صورت استفاده) بياورد.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

هدف فهرست منابع

هدف از آوردن فهرست منابع، ارائه دادن صورت دقيق و كامل همه مراجعي است كه در متن مقاله به آنها استناد شده است. هدف از ارائه اين فهرست، نشان دادن ميزان تلاش پژوهشگر و محقق در بررسي و استفاده از منابع گوناگون، احترام به حقوق ساير نويسندگان و مؤلفان و نيز راحتي دستيابي خواننده به منابع موردنظر است .

۵ بخش اصلی در فهرست منابع

علاوه بر اين تمامي مراجع و مآخذي كه در متن به آنها استناد شده است، بايد در فهرست منابع ذکر شود، پس در نحوه نوشتن منابع در مقاله، فقط منابعي آورده مي شود كه در متن به آنها استناد شده است. در ذكر هر منبع، حداقل پنج دسته اطلاعات، ضروري به نظر مي رسند كه در همه ارجاعات مشترك اند:

1 .نام مؤلف يا مؤلفان؛

2 .تاريخ انتشار اثر؛

3 .عنوان اثر؛

4 .نام شهر (ايالت)؛

5 .نام ناشر.

در نحوه نوشتن منابع در مقاله ، جداسازي اين اطلاعات از هم با نقطه (.) و جداسازي اجزاي مختلف هر يك از آنها با ويرگول (،) صورت مي گيرد.

ارجاع کتاب در فهرست منابع

الف)ارجاع كتاب با يك مؤلف

نحوه نوشتن منابع در مقاله در مورد ارجاع كتاب با يك مؤلف، اطلاعات ضروري ذكر شده در بالا ذكر مي شود ، در صورتي كه اثر تجديد چاپ شده باشد، پس از عنوان كتاب، شماره چاپ آن مي آيد، مانند: جوادي آملي، عبداالله (1372). هدايت در قرآن (چاپ سوم). تهران: مركز نشر فرهنگي رجاء. در ارجاعات انگليسي در صورتي كه چاپ جديد مجددا ويرايش شده باشد، علامت اي دي (ed) با شماره با شماره ويرايش آن، داخل پرانتز آورده مي شود،

مانند: Belmont. An introduction to the history of psychology (2ed). ،Wadsworth: CA . Hergenhahn ،(1993). R. B

ب)ارجاع منابع داراي دو مؤلف يا بيشتر

نحوه نوشتن منابع در مقاله داراي دو مؤلف يا بيشتر، اسامي مؤلفان به ترتيب نام ذكرشده در كتاب، ذكر مي شود و بين نام و نام خانوادگي آن ها ويرگول و بين اسامي مؤلفان نقطه ويرگول (؛) مي آيد؛

مانند: سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازي، زهره(1379). روش هاي تحقيق در علوم رفتاري (چاپ سوم). تهران: نشر آگاه.

ج)معرفي كتاب هاي ترجمه شده

در معرفي كتاب هاي ترجمه شده، پس از ذكر نام مؤلف و تاريخ اثر ، نام مترجم و تاريخ انتشار ترجمه ذكر مي شود. در آثاري كه تاريخ نشرشان مشخص نيست، داخل پرانتز به جاي تاريخ نشر، علامت سؤال (؟) مي آيد؛

مانند: صدرالدين شيرازي، محمد(1375). شواهد الربوبيه، ترجمه جواد مصلح. چاپ دوم، تهران: انتشارات سروش.

د)كتابهايي كه با عنوان سازمانها يا نهادها منتشر شده اند

در معرفي كتابهايي كه با عنوان سازمانها يا نهادها منتشر شده اند، به جاي نام اشخاص، نام مراكز ذكر مي شوند: مركز اسناد و مدارك علمي، وزارت آموزش و پرورش، (1362).

واژه نامه آموزش و پرورش: فارسي- انگليسي، انگليسي- فارسي. تهران. نشر مؤلف.

ر)كتاب هايي كه به جاي مؤلف، ويراستاري يا به صورت مجموعه مقالاتي بوده

كتاب هايي كه به جاي مؤلف، ويراستاري يا به صورت مجموعه مقالاتي بوده كه به وسيله افراد مختلف نوشته شده است؛ اما يك يا چند نفر آنها را گردآوري كرده اند، بدين صورت مي آيند:

شفيع آبادي، عبداالله (گردآورنده)، (1374). مجموعه مقالات اولين سمينار راهنمايي و مشاوره. تهران. انتشارات دانشگاه علامه طباطبائي.

نحوه نوشتن منابع در مقاله

ارجاع كنفرانس‌ها، سمينارها و گزارش‌ها

ارائه گزارش از همايش ها و سمينارها بايد به شكل زير بيان گردد: (سلطاني، 1363 ،ص 19).

همايش بين المللي نقش دين در بهداشت و روان (1380) .

چكيده مقالات اولين همايش بين المللي نقش دين در بهداشت روان، تهران: دانشگاه علوم پزشكي ايران.

نقل منابع الكترونيكي (اينترنت)

امروزه نقل از منابع اينترنتي يكي از منابع ارجاع است كه در ذكر آن، اطلاعات ضروري به ترتيب زير بيان مي گردد.

(ترابيان، 1987 ،ترجمه قنبري، 1380).

بارلو، جان پي (1996 ).درخت يوشع ميلرزد، در مجله CORE( روي خط اينترنت)، ج8 ، ش 1 ،(1992) ،نقل شده تاريخ 25 مارس 1996 ،قابل دسترسي در؛

Corel. 08. g2. :pub/Zines/CORE-Zine File:Ptp. etext. org Directory

ارجاع فرهنگ نامه و دائرةالمعارف در منابع

نحوه نوشتن منابع در مقاله در ارجاع فرهنگ لغت ها نام سرپرست آورده شده و سپس بقيه اطلاعات ضروري، همانند كتاب به ترتيب مي آيد؛

مانند: بجنوردي، سيدكاظم و همكاران (1377 )،دائرةالمعارف بزرگ اسلامي (چاپ دوم)، تهران: مركز دائرةالمعارف بزرگ اسلامي.

ارجاع پايان نامه و رساله در منابع

نحوه نوشتن منابع در مقاله در ارجاع رساله ها و پايان نامه ها، پس از ذكر عنوان، بايد ذكرشود كه آن منبع پايان نامه كارشناسي ارشد يا رساله دكترا و به صورت چاپ نشده، است؛ سپس بايد نام دانشگاهي را كه مؤلف در آن فارغ التحصيل شده است، آورد: دانشكده مديريت و اطلاع رساني پزشكي تبريز- دفتر توسعه آموزش چگونه يك مقاله علمي بنويسيم؟ (اصول مقاله نويسي) 13 ايزدپناه، عباس (1371 .(مباني معرفتي مشّاء و اهل عرفان، پايان نامه كارشناسي ارشد، چاپ نشده دانشگاه قم.

نحوه ارجاع مقاله، پایان نامه و رساله در منابع

نحوه نوشتن منابع در مقاله برای ارجاع به مقاله هايي كه در مجله هاي علمي- تخصصي به چاپ مي رسند، ابتدا نام مؤلف يا مؤلفان، پس از آن، تاريخ انتشار اثر، بعد عنوان مقاله، و به دنبال آن، نام مجله و شماره آن ذكر مي شود، سپس شماره صفحات آن مقاله در آن مجله با حروف مخفف صص در فارسي و pp در انگليسي آورده مي شود؛

مانند: حداد عادل، غلامعلي (1375 ). آيا انسان مي تواند عيني باشد. فصلنامه حوزه و دانشگاه، ش 9 ،صص 41-35.

نکاتی در مورد ارجاعات در پایان نامه

در پایان نامه نیز شما باید ارجاعات و فهرست منابع را به طور دقیق بیان کنید که در دام اشکال گیری اساتید داور نیفتید. برای رعایت نکاتی در نحوه نوشتن منابع در مقاله به ارجاعات در پایان نامه مراجعه کنید. همچنین شما می‌توانید برای آگاهی از جزئیات ساختارهای نگارشی در متن پایان نامه به مقاله نگارش صحیح متن پایان نامه مراجعه کنید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 18 مهر 1401 و ساعت : 08:14 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه