×

نگارش صحیح متن پایان نامه (علائم نگارشی پر کاربرد در پایان نامه نویسی)

به این مطلب امتیاز دهید

نگارش صحیح متن پایان نامه (علائم نگارشی پر کاربرد در پایان نامه نویسی)

نگارش صحیح متن

نگارش صحیح متن پایان نامه 

در نگارش صحیح متن پایان نامه باید نکات زیادی را توجه کنید. اصول نگارشی در یک پایان نامه بسیار با اهمیت است. در ادامه به بیان بعضی از نکات پرکاربرد در این خصوص می پردازیم.

پاراگراف نویسی

در نگارش صحیح متن پایان نامه باید در هر یک از ساختارهای پایان نامه، مقدمه، بدنه و نتيجه گيري اصول پاراگراف نويسي رعايت شود. هر پاراگراف باید به موضوع خاصی اشاره کند. هر پاراگراف شامل جمله آغازین، جملات بدنه و جمله پایانی می باشد که به پاراگراف بعدی ارتباط داده می‌شود.

علائم نگارشی

تا جایی که امکان دارد جدانویسی را در کلمه‌ها رعایت کنید. نقطه، ویرگول و جدانویسی کلمات از مواردی است که در صورت عدم رعایت آن، متن پایان نامه را از نگاه خواننده بسیار سخت می کند و زیبایی بصری آن را کاهش می‌دهد.

در آخر هر جمله نقطه گذاشته شود و پس از آن يك فاصله درج شده و جمله بعدي آغاز مي‌گردد. ویرگول برای مکث کوتاه و يا جداسازي كلمات هم‌ارز مورد استفاده قرار می گیرد. برای جداسازی بندهای مستقل و یا برای مکث‌های طولانی از نقطه ویرگول (؛) استفاده می کنیم.

نقل‌وقول

موردی که خیلی در نگارش صحیح متن پایان نامه پیش میآید اینکه باید برای نقل‌وقول مستقیم از دو نقطه استفاده کنیم.

نقل‌وقول مستقیم

زمانی که در متن از نظرات دیگران استفاده می کنیم اگر از 40 کلمه کمتر باشد با علامت گیومه متمایز می شود. اگر عبارت نقل شده بیش از 40 کلمه باشد، این عبارت را باید به صورت زیر از متن جدا نمود.
1- از ابتدای سطر بعدی شروع شود
2- طول سطرهای نقل قول کوتاه‌تر از دیگر سطرهای متن باشد.
3- از قلم (فونت) کوچکتر از قلم اصلی استفاده شود.

ارجاع به منبع

اطلاعات مختصری از منبع باید بعد از نقل قول ذکر شود. ارجاع به منابع معتبر درون متن باید طبق قواعد و فرمت از پیش تعیین شده انجام شود. در ادامه به روش رفرنس دهی در متن اشاره می گردد.

شيوه ارجاع درون متني

در اين شيوه اطلاعات مربوط به منبع بلافاصله در درون خود متن و داخل پرانتز آورده می شود. اگر منبع در پایان نامه به زبان غیر فارسی باشد حتماً باید اطلاعات به زبان مبدأ آورده شود. اگر منبع مورد استفاده بیش از یک جلد باشد ضروری است درون متن، شماره جلد قبل از شماره صفحه ذکر شود.

() پرانتز

براي جدا كردن توضيح هاي نسبتا اضافي به كار مي رود؛ توضيح هايي از قبيل:

الف) عبارت هاي تكميل كننده و توضيح دهنده: امامان معصوم(ع) احكام ديني را گاهي از راه الهام (نه وحي كه خاص پيغمبر است) مي گرفتند.

ب) معناي لغت ها و كلمه ها: جلد پنجم و ششم فرهنگ معين به اعلام (اسم هاي خاص) اختصاص دارد.

ج) تاريخ ها: صائب (986-1081 ه ق) از برجسته ترين شاعران سبك هندي است. د) ذكر مثال ها: روش هاي تحقيق به كار گرفته شده ( مثل پيمايشي) در متن . . . ر) ارجاع ها و ذكر منابع در متن: ( جوادي عاملي، 1377 ،ص 54.( س) براي آوردن علايم اختصاري در متن: (ق.م)؛ (ره)

در این پست به نگارش صحیح متن پایان نامه اشاره مختصری شد. برای اطلاع از نحوه نوشتن منابع در یک مقاله اینجا کلیک کنید.

جمع بندی

رعایت شیوه نامه نگارش پایان نامه و مقاله و نگارش صحیح متن پایان نامه برای تایید نهایی امری ضروری ست. در این پست به شیوه نگارش علائم پرکاربرد در متن پایان نامه و مقاله اشاره شد. چنانچه در زمینه ویراستاری متن خود نیاز به راهنمایی داشتید با ما تماس بگیرید. همچنین امکان ویراستاری متن پایان نامه شما در زمان کم مقدور می باشد. کافی ست درخواست ویرایش متن پژوهش خود را برای ما ارسال بفرمایید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 22 شهریور 1401 و ساعت : 03:09 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه