×

ارجاع در پایان نامه؛ چه مواردی را باید در پایان نامه ارجاع داد؟

3.5/5 - (2 امتیاز)

ارجاع در پایان نامه

ارجاعات در متن پایان نامه

همان طور که می‌دانید ارجاعات در متن پایان نامه بسیار با اهمیت است و باید به طور دقیق انجام شود. بارها شما توسط اساتید راهنما و داور شنیده اید که مشکل پایان نامه شما فقط در طرز صحیح ارجاعات است. در ادامه در خصوص این مساله با هم بیشتر صحبت می کنیم:

ارجاع در منابع

ارجاع در پایان نامه

کلمه‌های بیگانه در متن حتما باید به صورت فارسی عنوان شود و در صورت خارجی حتما در پاورقی ذکر شود. هدفی که فهرست منابع دارد به دست آوردن اطلاعات کامل از مراجع که در متن مقاله به آن اشاره شده است. محقق باید در پایان نامه فهرستی از منابع و مراجع را بیاورد به ترتیب حروف الفباي نام خانوادگي در منابع فارسي (عربي یا انگلیسي در صورت استفاده) بیاورد.

هدفی که فهرست منابع برای ارجاع در پایان نامه دارد نشان دادن میزان تلاش پژوهشگر در بررسی و استفاده از منابع گوناگون می باشد. تمام منابع و مراجعی که در متن به آنها اشاره شده است باید در پاورقی ذکر شود.

هنگام ذکر هر منبع پنج دسته اطلاعات باید ذکر شود:

1.نام مؤلفان

2.تاریخ انتشار اثر

3.عنوان اثر

4.نام شهر

5.نام نشر

ارجاع کتاب با منابع

اطلاعات ضروری‌ای که در قسمت بالا بیان شد، را می آوریم. در صورتی که اثر دوباره چاپ شود پس از عنوان کتاب شماره چاپ می آید. در ارجاع منابع دارای دو مؤلف یا بیشتراسامی مؤلفان به ترتیب نام ذکر شده در کتاب عنوان می شود. بین نام و نام خانوادگی آنها ویرگول می آید. بین اسامی مؤلفان نقطه ویرگول می آید.

ارجاع مقاله در منابع

شبیه ارجاع در پایان نامه، برای ارجاع به مقاله ها اول نام مؤلف و بعد از آن تاریخ انتشار نشر اثر و بعد ازآن عنوان مقاله نام مجله و شماره انتشار آن می آید.

ارجاع از یک روزنامه در منابع

برای ارجاع در پایان نامه تمامی اطلاعات ضروری ذکر می شود و بعد از آن سال انتشارو روز وماه نام روزنامه و شماره صفحه ذکر می شود.

چه چیزی را باید ارجاع دهیم؟

نخستين چيزي كه درباره استناد دادن در متن نظیر ارجاع در پایان نامه بايد مشخص بشود اين است كه چه چيزي بايد مستند گردد؟

موارد استناد آوردن به شرح زير بيان داشته شده:

الف) بايد انديشه هايي را كه به ديگران تعلق دارند ، مشخص كرد و با ذكر مأخذ نشان داد كه از آن چه كساني مي باشند (امانت داري)؛

ب) هر زمان كه افكار و انديشه هايي با چهارچوب فكري كسان ديگري همخواني دارند، موارد را بايد با ذكر منبع مشخص كرد ؛

ج) هر زمان كه نظريه، روش يا دادهاي موردبحث قرار مي گيرد، منبع آن را بايد ذكركرد تا اگر خواننده خواست اطلاعات بيشتري درباره آن كسب كند، بتواند به ان مراجعه كند ؛

د) بايد نقل قول هايي را كه از يك متن به صورت مستقيم و بدون دخل و تصرف ، داخل گيومه آورده مي شود، مستند ساخت ؛ (مك برني 1990 ،به نقل از سيف 1375 ،ص 39.)

بنابراين اطلاعاتي كه براي خوانندگان، اطلاعات عمومي به حساب مي آيند، لازم نيست مستند شوند. نويسنده، تنها در صورتي مي تواند به آثار خود ارجاع دهد كه اين ارجاع براي مطالعه بيشتر باشد و نقل از خود ، معنا ندارد. همچنين در استنادكردن ، حتي الامكان بايد به منبع مستقيم يا ترجمه آن استناد كرد .

تنها زماني به منابع ديگران استناد مي شود كه محقق دسترسي مستقيم به اصل اثر را نداشته باشد كه در آن صورت بايد مشخص كرد كه آن مطلب از يك منبع دست دوم گرفته شده است. (سيف، 1375 ،ص 40.)

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 17 تیر 1401 و ساعت : 09:33 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]