×

طریقه نوشتن اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه

به این مطلب امتیاز دهید

اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه

اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه

گروه تحقیقاتی نخبگان برتر

در یک نگاه كلی محقق یا دانشجو اهمیت تحقیقی را که می خواهد انجام دهد خود با نوع مسئله‌ای كه انتخاب كرده بیان می‌كند، اما مشكل اصلی در برابر محقق یا دانشجو این است كه باید مشخص كند این تحقیق یا پایان نامه در چه زمینه‌ای اهمیت بیشتری دارد. اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه می‌تواند در ارائه طرح تحقیق یا پایان نامه، بررسی ادبیات و پیشینه تحقیق یا پایان نامه نقش اساسی ایفا كند.

پیشنهاد مطالعه: انجام پایان نامه ارشد و دکتری با چاپ مقاله 

 

اهمیت مسئله

پژوهشگر (محقق یا دانشجو) اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه را در قالب دو جنبه اهمیت كاربردی و اهمیت نظری مسئله، بررسی و بیان می‌كند. محقق یا دانشجو باید مسئله را به نوعی بیان كند كه اهمیت آن را به اثبات برساند.

پژوهشگر (محقق یا دانشجو) در اهمیت نظری با بررسی نظریات و تئوری‌های موجود، اهمیت مسئله انتخاب شده را بیان می‌كند و در قسمت كاربردی مسئله، در عمل به بیان فواید و نتایج كاربردی حاصل از انجام تحقیق یا پایان نامه می‌پردازد. برای بازبینی باید ببیند چرا انجام آن تحقیق یا پایان نامه ضرورت دارد و چه ارزشی دارد، نتایج حاصل از آن چیست و آیا این كار قبلاً انجام نشده است؟

توجه به اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه برای این است كه مشكلی را در جامعه برطرف كند؛یعنی اگر بنیادی است برای افزایش سرمایه‌ای به سرمایه علم است و باعث ارتقای علمی است یا اهمیت كاربردی دارد، كه بیانگر میزان كار و استفاده تحقیق مورد نظر است.

موضوع تحقیق برای پایان نامه ها

در موضوع تحقیق برای پایان نامه ها مواردی خیلی ضروری می باشد که باید همان ابتدای انتخاب موضوع بررسی و تعیین وضعیت گردد،  که این مورد ” طریقه نوشتن اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه ” می باشد همانطور که می دانید در ابتدا موضوع پایان نامه مشخص می گردد در موضوع پایان نامه دانشجو باید اشرافی بر موضوع داشته باشد چرا که در صورت عدم اشرافیت و اهمیت تحقیق در رشته مورد نیاز خود ممکن است با مشکلاتی استخراج اطلاعاتی مواجه گردد. پس از دریافت عنوان پایان نامه دانشجو باید سه موضوع را که جز اصولی ترین موضوع تحقیقات می باشد را رعایت و بررسی نماید.

  1. اهمیت مسئله
  2. اهمیت تحقیق
  3. ضرورت تحقیق

اهمیت مسئله

در این بخش محقق طبق عنوان پایان نامه نسبت به موضوع اهمیت مسئله آن را بررسی می نماید امروزه می دانیم که در پایان نامه ها اهدافی را پیگیری می کنیم که آیا این تحقیق نمونه جدید می باشد یا در ادامه موضوع های دیگر و یا به نوعی مسئله قبلا مطرح شده و جهت تکمیل آن می خواهیم تحقیقات را انجام دهیم چرا که در صورت مسئله جدید بودن زمینه هایی در بر خواهد داشت که باید به امور مسلط باشیم.

اهمیت تحقیق

حال در صورت آشنایی و اشراف به مسئله تحقیق می توانیم اهمیت و اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه را نیز بررسی نماییم. باید موضوع تحقیق را در بخش مربوطه پیگیری نماییم یعنی برای مثال اگر موضوع تحقیقی به جامعه شناسی مربوط می شود باید موضوع تحقیق را در سطح شهر و جامعه کوچکتر یعنی خانواده بررسی نماییم. در کل اهمیت تحقیق را می توان از دو بعد بررسی نمود:

  •  بعد نظری
  • بعد عملی ( کاربردی )

پس به اینصورت هر تحقیقی دامنه پژوهش و بررسی دارد که باید در آن جامعه اهمیت تحقیق را بررسی نماییم. هر نوع تحقیق باید از دو بعد نظری و کاربردی بررسی گردد .

ضرورت تحقیق

برای هر عنوان پایان نامه پس از اشرافیت به مسئله و اهمیت تحقیق باید ضرورت آن بررسی گردد عموما اهمیت تحقیق را در دو مؤلفه «زمان» و «مکان» بررسی می نمایند.

باید بدانیم که این تحقیق بر زمان فعلی مورد نیاز است یا خیر در صورت رسیدن به اینکه عنوان و موضوع تحقیق متناسب با زمان فعلی نبوده و در صورت ارائه مجبور به کپی از مقالات قدیمی می باشد و یا امکاناتی برای ارائه این موضوع به دلیل پیشرفته بودن آن و نبود امکانات در آن جامعه را باید بررسی نماید.

بنابراین، گاهی موضوعاتی مهم هستند؛ اما ضروری نیستند. این نکته نیز حائز اهمیت است که در تحقیق و فرایند آن، میلیون‌ها موضوع مهم بالقوه وجود دارند؛ اما موضوعات ویژه‌ای هستند که ضرورت انجام پیدا می‌کنند.

اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه

اهمیت تحقیق از نظر تئوری

پژوهش‌گر در نگارش اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه خود که اغلب 1/5 الی ۲ صفحه A4 است، باید بتواند با توجه به دانش و ادبیات موجود، دلایل مهم بودن مسئله تحقیق را بیان کند. او برای این کار، باید نشان دهد که تحقیق مزبور، از دیدگاهی جدید و خلاقانه به مسائل نگاه می‌کند.

در کل برای بیان اهمیت موضوع باید حداقل دو صفحه از پایان نامه را به اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه اختصاص داد و این بخش در ابتدای پایان نامه باید قرار گیرد. این بخش مهمترین بخش پایان نامه می باشد و باید خلاصه ایی از وضعیت کلی اهمیت موضوع پایان نامه را برساند چه این عنوان پایان نامه بصورت تئوری باشد و چه این بخش مربوط به کارهای عملی باشد باید یک سیر تکاملی از موضوع را در این دو صفحه عنوان نماید.

در این بخش باید اتفاقاتی که قبلا پژوهشگران در این خصوص انجام داده اند را نیز مطرح نمایند چرا که ممکن است در تحقیقات خود به ناچار بخش هایی از مسئله را از تحقیقات قدیمی کپی برداری نمایید اما داده های کنونی را با آن بررسی نمایید و ممکن است طی بررسی نتایج متفاوتی را کسب نمایید. از این رو،نتایج حاصل از تحقیق، می‌تواند موجب گسترش تئوری پیشین گردد. به هر حال شما باید در بخش اهمیت موضوع تمام پیش بینی های لازم برای ارائه طریقه نوشتن اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه را اعلام نمایید.

جمع بندی

برای دریافت مشاوره در خصوص  ” طریقه نوشتن اهمیت و ضرورت تحقیق در پایان نامه ” می توانید با ما تماس داشته باشید و یا از راه های ارتباطی اعلام شده در بخش ” تماس با ما” نخبگان برتر درخواست های خود را اعلام نمایید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 25 شهریور 1401 و ساعت : 08:07 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (14) مورد

یزدان پناه

در زمینه مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی می خواهم پایان نامه ام را بنویسم ، می خواهم کسی مشاوره دهد و در نگارش کمکم کند خودم می تونم کارها را انجام دهم فقط برای نگارش و مسیر راه یک کمکی می خوام،(ترجمه مقالات انگیسی؛جستجو در منابع انگلیسی ……)،لطفا هزینه را هم مطرح فرمایید.

پاسخ
مانا نیستانی

من میخوام پایان نامه هنراسلامی درحوزه یکی از مکاتب هنری نگارگری بنویسم نیاز به راهنمایی دارم برای ساختن مسئله مناسب در اون حیطه مورد بررسی

پاسخ

    مسئله اصلی تحقیق براساس موضوع تحقیق و چالش موجود در موضوع مشخص می شود.

    پاسخ
    مدیریت
طیبه

با سلام . در خصوص انجام پایان نامه و انجام فصل های پایان نامه نیاز به کمک داشتم. لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون

پاسخ
سلام وقت بخیر سوالی در مورد ضرورت تحقیق داشتم نمیدونم چطور بنویسم باید پروپوزال بنویسم موضوع من درمورد بیگانگی تحصیلی دانشجویان است

ضرورت و‌اهمیت تحقیق

پاسخ

    با سلام
    باید به دلایلی که نیاز به پژوهش در این موضوع هست اشاره کنید.

    پاسخ
    مدیریت
آناهیتا سالاری

سلام من برخی از قسمت های پروپوزالم رو نوشتم اما در پر کردن بقیه اش مشکل دارم میتونید کمکم کنید؟
موضوع : بررسی و رتبه بندی عوامل موثر در جذب مشتریان آنلاین از فروشگاه های اینترنتی(دیجی کالا)

پاسخ
سعادت

سلام من در باره اهمیت پایان نامه ام که عنوان اش است قرضه های کوچک برای زنان و تاثیر آن بالای اقتصادخانواده ها مشکل دارم میشه کمکم کنین؟؟؟؟؟

پاسخ
زهرا

من در نوشتن اهمیت پژوهش و طرح مسئله مشکل دارم میشه راهنمایی کنید
ممنون

پاسخ