×

7 ویژگی یک پایان نامه خوب

به این مطلب امتیاز دهید

آیا می دانید یک پایان نامه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از انجام یک پایان نامه خوب، باید در مورد موضوعی که قرار است وقت بگذاریم و کار کنیم، خوب فکر کنیم. موضوعی را انتخاب کنید که کاربردی باشد و گرهی از مشکلات جامعه رفع کند. به راستی یک پایان نامه خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پایان نامه خوب

 

واضح و روشن‌بودن سبک پژوهش

پایان نامه خوب باید به سبکی واضح نوشته شود، زیرا هنگامی که در بحث از لوازم علمی موضوع مطرح می‌شود، نباید زبان نامفهوم در آن به کار گرفته شود. برای این منظور اغلب مفید خواهد بود که پایان نامه به فصل‌ها و بخش‌های کوچک تقسیم شود به طوری که خواننده به آسانی بتواند مراحل پیشرفت بحث را دنبال کند باید رشته‌ای از بحث‌های منسجم و پی در پی در پایان نامه وجود داشته باشد تا خواننده بتواند متوجه شود که چگونه مطالب یک بخش یا فصل از پایان نامه به بخش دیگر منتهی شده است.

وضوح اهداف پژوهش

پایان نامه خوب باید اهداف روشن و واضحی داشته باشد که در آغاز مشخص شود و به تعبیری دلیل و چارچوب منطقی برای باقیمانده کار فراهم کند. سپس پایان نامه شیوه‌ای که پژوهش قرار است از آن طریق به اهدافش برسد را توضیح دهد. اگر فقط به بخشی از آن اهداف می‌توان رسید، پس باید این مطلب توضیح داده شود. در نهایت اینکه باید در فصل نتیجه گیری اهداف، مورد بازخوانی قرار بگیرد و شیوه هایی که برای بیان آن اهداف به کار گرفته شده است. بحث شود.

اهداف هم چنین به دلیل تأثیرگذاری در انتخاب جنبه‌های نظری و روش شناسی کار بسیار مهم هستند. بعد از همه ی اینها طرح پژوهش باید متناسب با اهداف طرح باشد.

برای نمونه، اگر اهداف یک مطالعه بررسی گرایشات کلی در تعدادی از دبیرستان‌های مختلف باشد، پس طرح پژوهشی نیازمند استفاده از تکنیک‌های سنجشی و احتمالاً استفاده از پرسش نامه است. از طرف دیگر، اگر پژوهش در نظر دارد که محیط اجتماعی گروهی از معلمان را در یک مدرسه بررسی کند، پس شاید استفاده از یک مطالعه موردی ، جنبه‌های قوم نگاری و یا تعامل گرائی نیز مناسب باشد. مصاحبه‌های بدون ساختار و نیمه ساختاری ممکن است به عنوان فرآیند جمع آوری اطلاعات انتخاب شود.

بازخوانی و مرور پیشینه‌ها

برای داشتن یک پایان نامه خوب و مفید باید یک بازخوانی و مرور کافی بر پیشینه پژوهش وجود داشته باشد. متونی که انتخاب می‌شود باید به اندازه کافی به روز باشد تا نشان دهدکه پایان نامه بر پژوهش‌های اخیربنا شده است. بدون شک متن‌های برگزیده‌ای از مطالعات و مقالات مختلف نباید آن قدر فروان باشند که در روند متن تأثیر بگذارد و نثر نوشته شده دانشجو را مبهم و نامفهوم سازند؛ بنابراین باید تعادلی بین اندازه و تعداد نقل قول‌ها و متن اصلی پایان نامه وجودداشته باشد.

وضوح چکیده

پایان نامه خوب باید یک چکیده خوب و واضح در شروع کار داشته باشد. بسیاری از خوانندگان در کتابخانه، چکیده، پایان نامه را قبل از اینکه تصمیم بگیرند تمام آن را بخوانند، مطالعه می‌کنند. چکیده، باید نمایی کلی و مختصر از تمام طرح پژوهش که در پایان نامه توصیف شده را فراهم کند.

عنوان مختصر و جامع

در نهایت مهم است که عنوان پایان نامه فراموش نشود. انتخاب یک عنوان خوب خودش تقریباً کار هنری محسوب می‌شود. عنوان نباید بیش از حد طولانی باشد، بلکه باید دقیقاً ماهیت پایان نامه را نشان دهد و به طور مطلوبی شامل برخی از کلیدواژه‌های مربوط به موضوع پژوهش باشد.

دقت در گرامر و نقطه‌گذاری

مسائل مربوط به نگارش پایان نامه دارای اهمیت هستند، باید توجه دقیقی به جزئیات شود. اشتباهات کوچک در پایان نامه می‌تواند بزرگ به چشم بیاد. پایان نامه باید به دقت غلط گیری و اصلاح شود تا اغلاط چاپی، نقطه گذاری و نکات دستوری اشتباه آن به حداقل برسد.

رعایت ارجاعات به طور صحیح

ارجاعات باید به دقت بررسی شود و به طوری که جزئیات منابع و کارهای ذکر شده در بخش‌های مختلف پایان نامه هماهنگ باشد. یکنواختی و ثبات در روشی که پایان نامه نوشته و تنظیم شده وجود داشته باشد . این مورد برای نمونه در املای اصطلاحات فنی، استفاده از واژه‌های اختصاری و در شیوه‌ای که بخش‌های فرعی مشخص و شماره گذاری می‌شوند، به کار گرفته می‌شود.

یک پایان نامه خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

نتیجه گیری

پس می‌توان به طور خلاصه ویژگی‌های یک پایان نامه خوب را این‌گونه بیان کرد:

  • یک عنوان و چکیده روشن که به طور دقیق و به اختصار ماهیت پژوهشی مورد نظر را منعکس کند.
  • ساختار و قالبی که به خواننده در یادگیری و فهم موضوع کمک کند.
  • یک انسجام فکری که با اهداف دقیق شروع می‌شود و به دنبال آن طرح پژوهشی می‌آید وبه یک نتیجه گیری روشن منتهی می‌گردد.
  • دقت در گرامر و نقطه گذاری
  • یکنواختی و ثبات در ارجاعات، ارایه مطالب و استفاده از اصطلاحات

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 17 شهریور 1401 و ساعت : 05:13 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه