×

عوامل محدودکننده تحقیق

5/5 - (1 امتیاز)

عوامل محدودکننده تحقیق در پایان نامه و مقاله

در این پست به تعریف عوامل محدودکننده تحقیق و پژوهش ، انواع آن و مشکلات و موانع موجود بر سر راه محققان و پژوهشگران می پردازیم.

عوامل محدودکننده تحقیق

تعریف محدودیت تحقیق

عوامل محدودکننده تحقیق آن دسته از عواملي هستند كه در مسير جمع آوري اطلاعات و كسب نتايج مطلوب مانع ايجاد مي كند.

 

پیشنهاد مطالعه: انجام پایان نامه ارشد و دکتری با چاپ مقاله 

 

انواع محدودیت تحقیق

انواع محدودیت‌های تحقیق عبارتند از:

  • محدودیت‌های در اختیار محقق یا پژوهشگر

یکی از عوامل محدودکننده تحقیق که در اختیار پژوهشگر می باشد، محدودیت‌هایی هستد که پژوهشگر در تحقیق جایگاه خاصی را برای خود در نظر می گیرد مانند:

تصمیم درباره تعداد افراد در گروه شاهد و تجربی، انتخاب جنسیت آزمودنی ها در تحقیق ، مشخص کردن حوزه ی تحقیق و دامنه آن؛

  • محدودیت‌های خارج از اختیار محقق یا پژوهشگر

نوعی از عوامل محدودکننده تحقیق هستند که پژوهشگر هیچ توانایی در کنترل و هدایت آنها ندارد . مانند عدم توانایی در کنترل همه‌ی متغیر های ناخواسته در موقعیت تحقیق، محدودیت در درستی و دقت ابزار و وسایل کار؛

موانع و مشکلات موجود برسر راه محققان

محققان و پژوهشگران همیشه در ابتدای کار و تحقیقات خود با عوامل محدودکننده تحقیق مواجه می شوند . همانطور که می دانیم از ارکان اصلی هر گونه تحقیق و پژوهش دسترسی داشتن به آمار و اطلاعات است. در همین راستا، در کشورمان برای محققان و پژوهشگران بدلیل وجود مشکلاتی دسترسی به کتب، مجلات، آمار، بانکهای اطلاعاتی و .. براحتی میسر نیست. در زمینه مشکلات بوجود آمده برای دسترسی نداشتن به منابع معتبر، می توان موارد زیر را بیان کرد :

مشکلات مربوط به کمبود یا فقدان منابع معتبر

مشکلات مربوط به کمبود یا فقدان منابع معتبر از قبیل کتب، مجلات، بانک های اطلاعاتی و… ؛ داشتن فرهنگ اشتباه جهت خصوصی کردن منابع معتبر که باعث می شود افراد و مؤسسات مانع از انتقال یافته های خود به دیگران شوند.

نکته قابل ذکر

البته این نکته قابل ذکر است که متغیرهای ناخواسته ، نتیجه طرح ها و روش های خاصی هستند که در تحقیق بکارگرفته می شوند ، و غالباً به انواع مختلف ، اعتبار درونی و بیرونی تحقیق را به خطر می اندازند.

پس می توان به این مورد اشاره کرد که هر تحقیق و پژوهشی در کنار رسا بودن و داشتن نقاط قوت ،نیز دارای برخی  محدودیت های روش شناختی می باشد. البته باید توجه کرد که عوامل محدودکننده تحقیق به معنی نقصان تحقیق  و پژوهش در مراحل تدوین، اجرا، تحلیل و تبیین نتایج نیست ،  یا بطور واضح می توان این گونه بیان کرد که  از دیدگاه روش شناختی محدودیت های اعمال شده ، بیانگر توانمندی و قابلیت تحقیق و پژوهش است .

محققان و پژوهشگران باید مطلع باشند که در تحقیقات علوم رفتاری ، کنترل و یا حذف این گونه عوامل غیر ممکن است . با این حال محققان و پژوهشگران تمام تلاش خود را می کنند که تا حد ممکن این گونه عوامل را پیش بینی وشناسایی کنند و به منظور کاهش این عوامل تمام احتیاط های لازمه را انجام دهند.

هر پژوهشی در کنار بدیع بودن و داشتن نقاط قوت، دارای برخی عوامل محدودکننده تحقیق روش شناختی نیز می باشد. البته باید توجه داشت که محدودیت های تحقیق و پژوهش به معنی نارسایی تحقیق و پژوهش در مراحل تدوین، اجرا، تحلیل و تبیین نتایج نمی باشد به عبارت دیگر از زاویه روش شناختی محدودیت های اعمال شده، بیانگر توانمندی تحقیق و پژوهش است.

محدودیت در پژوهش

عوامل محدود کننده تحقیق چیست

عوامل محدود کننده تحقیق به شرح ذیل می باشد :

  1. فقدان منابع علمی معتبر و قابل دسترس

منابع علمی معتبر به زبان فارسی به تعداد کمی وجود دارد، که محقق یا پژوهشگر بطور مستقیم بتواند از آن منبع معتبر استفاده کند. در اینصورت محقق باید از منابع معتبر به زبان لاتین استفاده کند که این خود با مشکلاتی از قبیل :

  • محدود یت زمان استفاده از اینترنت دانشگاه
  • ترجمه کردن صحیح و درست متون از لاتین به فارسی با داشتن متنی روان مواجه می شود.
  1. فقدان تحقیقات مشابه در زمینه کاری محقق یا پژوهشگر :

در اینصورت محقق با وجود تلاش بسیار نمی تواند تحقیقاتی را که مستقیما به موضوع تحقیق آن پرداخته است، پیدا کند.

  1. فقدان سرمایه لازم برای اجرا و پیشبردکار و تحقیق :

هرگونه کار تحقیقاتی به سرمایه لازم جهت اجرای تحقیقات نیاز دارد. در نهایت امیدواریم از این پست در وب سایت گروه تحقیقاتی نخبگان برتر لذت کافی را برده باشید و برایتان مفید واقع شده باشد.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 24 شهریور 1401 و ساعت : 08:08 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه