×

ویژگی های سوال اولیه تحقیق

5/5 - (1 امتیاز)

سوال اولیه تحقیق

بیان مسئله تحقیق ( سوال اولیه )

بیان مسئله تحقیق (سوال اولیه تحقیق) پایان نامه زمانی مفید است که این سوال به درستی تدوین شده باشد. یک سوال آغازی، نخستین ابزاری است که پرده اول روش علمی یعنی گسستن از پیش داوری ها و سوابق ذهنی را به اجرا در می آورد. یک پرسش آغازی خوب در پایان نامه باید « عملی » باشد، یعنی اینکه بتوان بر مبنای آن کار کرد و مخصوصا باید بتوان پاسخ هایی را برای سوال مطرح شده را فراهم آورد.

🎓 انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

در یک مطالعه، سوال اولیه تحقیق باید به وضوح بیان شود و معمولاً جمعیت مورد مطالعه، مداخله ای که باید اجرا شود و سایر عوامل شرایطی را مشخص می کند. از آنجایی که می‌دانیم هرگز نمی‌توانید بدون مثال متوجه شوید که سوال اولیه تحقیق چیست، ابتدا به شما می‌گوییم که دو نوع سؤال مختلف مطالعه چیست و سپس سعی می‌کنیم با نمونه‌هایی از تحقیقات اولیه بیشتر توضیح دهیم.

دو نوع اساسی سؤالات تحقیق وجود دارد:

سوال تحقیق ثانویه:
هنگامی که محقق داده های موجود را برای مطالعه خود می گیرد، به عنوان پژوهش ثانویه شناخته می شود. سوالی که هدف خاص اصلی این نوع تحقیق را بیان می کند، به عنوان سوال تحقیق ثانویه شناخته می شود. انواع روش های جمع آوری داده ها شامل آمار دولتی، رونوشت های گروه متمرکز، مجلات و غیره می باشد.

سوال اولیه تحقیق:
هنگامی که یک محقق برای جمع آوری داده های اصلی و دست اول تحقیقی را انجام می دهد، به آن تحقیق اولیه می گویند. سوالی که هدف خاص اصلی این نوع تحقیق را توصیف می کند، به عنوان سوال مطالعه اولیه شناخته می شود. انواع روش های جمع آوری داده ها شامل مشاهده شخصی، مصاحبه، پرسشنامه، گروه های متمرکز، خرید رمز و راز و غیره است.

برای تحقیق اولیه، فرموله کردن یک سوال تحقیقی خوب بسیار مهم است، زیرا هر چه سوال به طور موثرتر اهداف تحقیق را توصیف کند، جهت بهتری به مطالعه می دهد. این نوع سؤالات پژوهشی دو رویکرد دارند:

سوالات تحقیق کیفی:
اینها سوالات تحقیقی هستند که به جای آمار و ریاضیات برای جمع آوری نظرات شخصی و دیدگاه های ذهنی شکل گرفته اند. آنها شامل مصاحبه های شخصی و مشاهدات شخصی هستند.

سوالات تحقیق کمی:
اینها سوالات تحقیقی هستند که به جای نظرات ذهنی برای جمع آوری داده های آماری شکل گرفته اند. آنها شامل آزمایش های میدانی، نظرسنجی ها و پرسشنامه ها می شوند.

نمونه سوال اولیه تحقیق:

اغلب سؤالات اولیه مطالعه مبهم و نامشخص هستند و به همین دلیل به راحتی قابل تحقیق نیستند. سؤالات اولیه باید به مسائل فرعی خاصی تقسیم شوند که هدف صریح موضوع را منعکس کنند و سپس در ساختار یک سؤال فرموله شوند تا سؤال اصلی مطالعه مرتبط باشد و جهتی را برای کل پایان نامه یا پایان نامه ارائه دهد.

نمونه سوال اولیه تحقیق شماره 1:
موضوع: شما سعی در انجام مطالعه ای در مورد الگوهای سوء مصرف مواد در نوجوانان منطقه دارید
سوالات صحیح تحقیق: برخی از سوالات صحیح مطالعه اولیه که هدف خاص تحقیق را منعکس می کنند عبارتند از:

رابطه بین سوءمصرف مواد در نوجوانان و سطح تحصیلات آنها چیست؟
رابطه بین سوءمصرف مواد در نوجوانان و تجربیات اولیه دوران کودکی آنها چیست؟
رابطه بین سوءمصرف مواد در نوجوانان و میزان جرم و جنایت در محل چیست؟
آیا پسران نوجوان بیشتر از دختران نوجوان به مصرف مواد گرایش دارند؟

نمونه سوال اولیه تحقیق شماره 2:
موضوع: شما در حال انجام مطالعه ای در مورد افزایش نرخ طلاق در کشورهای غربی هستید
سوالات صحیح تحقیق:
رابطه طلاق با روابط قبلی زوجین چیست؟
رابطه طلاق با سطح تحصیلات زوجین چیست؟
رابطه طلاق و خشونت خانگی چیست؟
رابطه بین طلاق و اهداف شغلی یک زن چیست؟

برخی از خصوصیات یک سوال اولیه تحقیق خوب پایان نامه

• واضح ، روشن ، محدود و بدون ابهام بودن

در واقع سوال اولیه تحقیق باید پردازش پذیر باشد، آن را روشن و صریح و کوتاه مطرح کرد و باید موضوعی را انتخاب کند که محتاج راه حلی باشد که از تحقیق بدست می آید.

• امکان بررسی داشتن و قابلیت تبدیل به فرضیه شدن (عملی بودن)

زمانی که یک محقق یا دانشجو یک پرسش آغازی یا سوال اولیه را مطرح می کند، باید نه تنها از نظر صلاحیت علمی، بلکه از میزان وقت، پول و امکاناتی که برای اجرای طرح تحقیق و پایان نامه نیاز دارد ، مطمئن باشد.

• عدم تاکید بر قضاوتهای اخلاقی، ارزشی، فلسفی

هدف سوال اولیه تحقیق یا پرسش آغازی در پایان نامه، قضاوت کردن نیست بلکه فهمیدن است. لذا نباید سوال اولیه در تحقیق نمایانگر یک موضوع اخلاقی باشد یا احکام اخلاقی صادر کند.

• عدم تمرکز بر پیش بینی های کلی

یک دانشجو باید مسائل خود را پیرامون مقولاتی تنظیم کند که در زمان حال وجود دارد، نه آنچه که هنوز وجود ندارد. زیرا چنین پیش بینی هایی نه تنها مفید نیستند بلکه از قابلیت اعتماد کمی هم برخوردارند.

• بصورت سؤالی مطرح شدن

مسائل باید بصورت سوالی مطرح شود زیرا اگر بصورت یک جمله خبری بیان شود جستجوی پاسخ برای آن بی معنی می شود. در چنین حالتی دانشجو نمی داند که باید بدنبال چه چیز یا هدفی باشد.

• توجه به رابطه بین حداقل دومفهوم یا متغیر کلی

در هر پرسش آغازی باید روابط و نوع بستگی بین دو یا چند متغیر را بطور واضح و روشن تعریف کنیم.

• امکان اندازه گیری داشتن

مسئله تحقیق (پایان نامه) باید حل شدنی و از طریق روش های تجربی قابل آزمایش باشد .

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – نگارش مقاله – نگارش پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 16 تیر 1402 و ساعت : 01:36 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه