×

رفع سرقت ادبی یا پلاجیاریسم با 5 گام ساده

به این مطلب امتیاز دهید

رفع سرقت ادبی یا پلاجیاریسم پژوهش

سرقت ادبی عبارت است از استفاده از کار یا ایده های دیگران بدون دادن اعتبار مناسب و ارائه آن به عنوان ساخته اولیه خود. این یک تخلف جدی در زمینه های علمی، حرفه ای و خلاق است، زیرا یکپارچگی فرد و حقوق مالکیت معنوی نویسنده اصلی را تضعیف می کند. برای جلوگیری از سرقت ادبی، ذکر صحیح منابع، تایید مشارکت و اطمینان از اینکه کار یک فرد نمایانگر ایده ها و تحقیقات منحصر به فرد خود است، بسیار مهم است.

سرقت ادبی یا علمی

مراحل رفع سرقت ادبی یا علمی در پایان نامه

برای کاهش سرقت علمی پایان نامه، این مراحل ضروری را دنبال کنید:

1. درک مفهوم سرقت علمی و پیامدهای آن.

2. ایجاد درک قوی از موضوع تحقیق و جمع آوری منابع معتبر.

3. استناد و ارجاع مناسب به همه منابع با استفاده از سبک استنادی مناسب.

4. مطالعات منابع را به زبان خودتان بازنویسی کنید، از نقل قول های مستقیم اجتناب کنید.

5. از ابزارهای تشخیص سرقت ادبی برای بررسی آثار خود قبل از ارسال استفاده کنید.

6. منابع و یادداشت های خود را در طول فرآیند نوشتن دنبال کنید.

7. در صورت نیاز از سرپرست، همسالان یا مراکز نوشتن کمک بگیرید.

با رعایت این دستورالعمل ها، می توانید خطر سرقت علمی در پایان نامه خود را به میزان قابل توجهی به حداقل برسانید.

 

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

 

گام اول: هایلایت کردن قسمت های کپی شده

اولین گام برای رفع سرقت ادبی معمولا توسط سامانه های مشابهت یاب نظیر همانندجوی ایرانداک انجام می شود. در پست مربوط به پایگاه های معتبر مشابهت یاب توضیحاتی داده شده پیشنهاد میکنیم حتما مطالعه کنید.

 

رفع سرقت ادبی یا پلاجیاریسم پژوهش

 

گام دوم: پیدا کردن منابع قوی مرتبط با قسمت های کپی شده

در این مرحله برای رفع سرقت ادبی سعی کنید از منابع جدید خارجی استفاده نمایید. برای یافتن منابع قوی برای پایان نامه خود، با شناسایی موضوعات و مفاهیم کلیدی در حوزه تحقیقاتی خود شروع کنید. از پایگاه‌های اطلاعاتی دانشگاهی، کتابخانه‌ها و پلتفرم‌های آنلاین معتبر برای جستجوی متون مرتبط استفاده کنید. به دنبال منابعی باشید که توسط همتایان بررسی شده، در مجلات معتبر منتشر شده و توسط متخصصان این حوزه نوشته شده است. علاوه بر این، اعتبار، ارز و ارتباط منابع را در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که با تمرکز پایان نامه شما مطابقت دارند و به قدرت و اعتبار کلی آن کمک می کنند.

 

گام سوم: مطالعه منابع و فیش برداری از قسمت های مرتبط

منابع را مطالعه کنید و قسمت هایی که به متن های کپی شده قبلی مرتبط هستند جدا کنید. اگر منابع شما خارجی هستند به ترجمه متون مرتبط بپردازید. سعی کنید از کتاب و مقالات جدید در این قسمت استفاده کنید.

 

گام چهارم: بازنویسی مطابق درک موضوعی از مطالب

برای رفع سرقت ادبی از زبان خودتان مطالب خوانده شده را بنویسید و کپی نکنید. این قسمت مهترین گام در رفع سرقت ادبی یا علمی پژوهش شماست. به زبان علمی مطالب خوانده شده را بازنویسی کنید و از تحلیل های عامیانه پرهیز کنید.

 

گام پنجم: ویراش نهایی

پس از نگارش متن به بررسی مجدد املایی و ادبی بپردازید. پس از رفع سرقت ادبی، ویرایش نهایی در پایان نامه گامی مهم برای اطمینان از کیفیت کلی، انسجام و وضوح کار شما است. در طول این فرآیند، باید سند خود را از نظر اشتباهات گرامری، اشتباهات املایی و ناهماهنگی در قالب بندی، سبک های نقل قول و ارجاع به دقت بررسی کنید. علاوه بر این، به ساختار، جریان و خوانایی محتوای خود توجه کنید و تنظیمات لازم را برای بهبود ارائه کلی انجام دهید. در صورت امکان با استاد راهنما، همتایان خود یا یک ویراستار حرفه ای همکاری کنید تا بازخورد ارزشمندی به دست آورید و پایان نامه خود را به بهترین شکل ممکن بررسی کنید.

 

منبع: گروه تحقیقاتی ققنوس – آموزش و پژوهش، چاپ مقاله، چاپ کتاب

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]