×

10 همایش علمی برتر ایران کدامند؟

به این مطلب امتیاز دهید

ده همایش علمی برتر ایران

از مهم‌ترین اهداف برگزاری همایش‌ها بوجود آوردن فضایی برای تبادل اطلاعات افراد درباره یک موضوع علمی یا پژوهشی است. برگزاری همایش های علمی و کنفرانس های تخصصی از عوامل مهم و تاثیر گذار در فرایند توسعه علمی جامعه هستند چرا که برگزاری این همایش ها سبب پیدا کردن مشکلات و معضلات شده و در نتیجه آن باعث یافتن راه حل های لازم برای از بین بردن آنها می شود در کل برگزاری کنفرانس ها و همایش ها باعث شکل گیری ارتباطات مفید بین کاوشگران و پژوهشگران شده و علاوه بر آن به همسو شدن دانش و تجربیات و آنها کمک می کند به همین دلیل در ادامه به معرفی ده همایش علمی برتر ایران می پردازیم.

همایش علمی برتر

نحوه اعتبار سنجی همایش ها

از مهمترین فعالیتهای دانشگاه ها مراکز علمی و انجمنها برگزاری همایش ها و سمینارهای داخلی و بین المللی است. این همایش ها با کمک مراکز تحقیقاتی و سازمانهای مرتبط برنامه ریزی و اجرا می شوند در داخل ایران هر ساله مانند دیگر کشورها کنفرانس ها و همایش های ملی و بین المللی مختلفی برگزار می شود که همایش علمی برتر در مسیر پیشرفت کشور بسیار موثر هستند.

هر کدام از این همایش ها موضوع و هدف مشخصی دارند اما به طور کلی این کنفرانس ها با موضوعات کارآفرینی تحصیلی آموزشی و… برگزار می شوند تا علاقه‌مندان به آن موضوع کنار یکدیگر قرار گرفته و اطلاعات بیشتری کسب کنند حال سوال اینجاست که از بین انبوهی از همایش های علمی کدام همایش علمی برتر است؟ و یا ده همایش علمی برتر ایران کدامند؟ برای پاسخ به این سوال ها کافیست موارد زیر را در نظر داشته باشید

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

سخنرانان کلیدی

سخنرانان اصلی یکی از مهم‌ترین معیارهای اعتبارسنجی یک همایش علمی برتر هستند. به این صورت که اگر این سخنرانان رزومه معتبری داشته باشند، احتمالا این همایش معتبر خواهد بود. پس قبل از ثبت نام در همایش به لیست سخنرانان کلیدی حتما توجه کنید. اگر آنان را نمی شناسید حتماً درباره شان تحقیق کنید تا رزومه سخنرانان را بیابید.

کمیته علمی و اجرایی کنفرانس

معتبر بودن اعضای کمیته علمی و اجرایی هر همایش مهمترین معیار اعتبار بخشی آن کنفرانس است. اگر در سمیناری شرکت کردید که اعضای اصلی آن از محققان نامدار و پژوهشگران بین المللی بودند مطمئن باشید همایش معتبری خواهد بود.

بررسی مقالات همکار با همایش

به طور معمول در هر دوره همایش، برگزارکنندگان مقالات برتر را در یک نشریه علمی معتبر به چاپ می‌رسانند. با بررسی مقالات منتشر شده از دوره قبلی آن همایش، می‌توان میزان اعتبار همایش علمی برتر را تشخیص داد.

متمرکز بودن موضوع همایش

در کنفرانس‌های معتبر معمولا به صورت تخصصی درباره یک موضوع خاص، صحبت می‌شود.موضوعات قابل بحث در هر همایش، در بخش محورهای اصلی همایش،قابل رویت و بررسی است. پس با نگاه به محورهای موضوعی یک همایش، اعتبار آن همایش مشخص می‌شود.

سابقه برگزاری همایش

همایش‌های معتبر اکثرا در دوره اول تمام نمی‌شوند و هرساله برگزار می‌شوند. ادامه دار بودن دوره‌های یک کنفرانس به معنی مورد اقبال مخاطب قرار گرفتن است و معیار خوبی برای بررسی کیفیت آن کنفرانس است.

میزبان یا برگزار کننده همایش

همایش‌های علمی معتبر معمولا در مراکز علمی مانند دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با حوزه همایش، برگزار می‌شوند. به همین دلیل در اکثر موارد همایش‌های برگزار شده در این مراکز، معتبر هستند.

تایید وزارت علوم

برای اعتبارسنجی همایش‌های داخلی و ملی کافیست به سایت همایش های نمایه شده در ISC سر بزنید. همایش ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای ثبت شده در این سامانه از نظر وزارت علوم معتبر هستند.

همایش های علمی برتر ایران

حال زمان آن است که با توجه به موارد ذکر شده در بالا به معرفی ده همایش علمی برتر ایران بپردازیم

۱همایش ملی شناورهای تندرو

این همایش که برای هفتمین بار به میزبانی دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار می‌شود مهمترین گردهمایی کشور در حوزه شناورهای تندرو است چهار محور اصلی این همایش محور راهبردی تکنیکی تاکتیکی و ایده پردازی است که درباره هر کدام به تفصیل صحبت خواهد شد

۲کنفرانس سیستمهای فازی ایران

به زودی بیست و یکمین کنفرانس سیستمهای فازی ایران در دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار می شود این کنفرانس جزء برترین کنفرانس های ایران در زمینه سیستم های فازی است. اصلی ترین محورهای این همایش می‌توان به ریاضیات فازی و منطق فازی، آمار و احتمال در محیط فازی، محاسبات نرم و سیستم‌های فازی در علوم مختلف، اشاره کرد

۳همایش ملی علم سیاست و تجربه زیست سیاسی در ایران پس از انقلاب اسلامی

این همایش که توسط انجمن علوم سیاسی ایران برگزار شده، همایش مهمی در حوزه علوم سیاسی است. محورهای اصلی این همایش آسیب شناسی سیاست‌گذاری عمومی ایران، اقتصاد سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران، بنیان‌های نظری و اندیشگی جمهوری اسلامی ایران، تجربه زیست نیروهای اجتماعی اعم از احزاب، نهادهای مدنی و جنبش‌های اجتماعی، بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران و… است.

۴کنفرانس بین المللی مهندسی صنایع و سیستمها

دانشگاه فردوسی مشهد میزبان نهمین کنفرانس مهندسی صنایع و سیستم‌ها است. محورهای این کنفرانس علم داده، هوش مصنوعی و سیستم‌های خبره، لجستیک و مدیریت زنجیره تامین و تفکر سیستمی، پویایی شناسی سیستم‌ها و مدیریت‌ فرایندها است که با توجه به این عناوین، می‌توان گفت این کنفرانس بین المللی، جز ده همایش علمی برتر ایران است.

 

۵همایش ملی بیوانفورماتیک

یازدهمین همایش ملی بیوانفورماتیک توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی برگزار می‌شود. این پژوهشگاه سالانه همایش‌های متعددی برگزار می‌کند که این همایش، یکی از مهم‌ترین آنهاست. محورهای این همایش ملی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در زیست شناسی، کلان داده‌ها در زیست شناسی، بیوانفورماتیک ساختاری، آنالیز توالی‌های بیولوژیکی، کشف و طراحی محاسباتی دارو، زیست شناسی سامانه‌ای و مدل سازی در زیست شناسی محاسباتی است.

 

۶همایش بین المللی ترویج زبان و ادبیات فارسی

این همایش برای هفدهمین بار به میزبانی دانشگاه خوارزمی تهران برگزار می‌شود. محورهای اصلی این همایش ادبیات معاصر فارسی و مطالعات بین رشته‌ای، ادبیات معاصر فارسی و مطبوعات و صنعت نشر، ادبیات معاصر فارسی و شیوه‌های آموزش، ادبیات معاصر فارسی در خارج از ایران، راهکار و موانع جهانی شدن یا نشدن ادبیات معاصر فارسی، جریان شناسی، دوره بندی و گونه بندی ادبیات معاصر فارسی، ادبیات معاصر فارسی و نقد و نظریه‌ها و مکاتب ادبی، ادبیات معاصر فارسی و کانون‌های داخلی و خارجی شکل‌ گیری آن، ادبیات معاصر فارسی و کتاب‌های درسی و ادبیات معاصر فارسی و فرهنگ، هنر و جامعه هستند.

 

۷کنفرانس ملی دوسالانه انرژی پاک

هشتمین دوره این کنفرانس توسط دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برگزار می‌شود. محورهای این کنفرانس ملی انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی زمین گرمایی، انرژی امواج و دریا، انرژی زیست توده و بیوگاز، انرژی هیدروژن، پیل‌های سوختی و باتری‌ها، سیستم‌های انرژی هیبریدی، بهینه سازی و مدیریت انرژی، روش‌های بازیافت انرژی، اثرات منابع انرژی بر محیط زیست، روش‌های ذخیره سازی انرژی، جنبه‌های اقتصادی و فنی منابع انرژی پاک و سایر محورهای مرتبط با انرژی‌های پاک هستند.

 

۸همایش بین المللی سالانه مهندسی مکانیک ایران

این همایش بین المللی برای سی و یکمین بار به میزبانی انجمن مهندسان مکانیک ایران برگزار می‌شود. محورهای این همایش آموزش مهندسی مکانیک، انرژی و محیط زیست، بیو-میکرو و نانو مکانیک، ترمودینامیک و انتقال حرارت، دینامیک، ارتعاشات و کنترل، مکانیک جامدات، مکانیک سیالات، خودرو و حمل و نقل، طراحی قابلیت اطمینان سامانه‌های مکانیکی، ساخت و تولید و هوافضا هستند. این همایش بین المللی یکی از ده همایش علمی برتر ایران است.

 

۹کنفرانس ملی انجمن هوافضای ایران

انجمن هوافضای ایران برای بیست و یکمین بار این کنفرانس ملی را برگزار می‌کند. محورهای اصلی این همایش آیرودینامیک، پیشرانش، دینامیک پرواز و کنترل، سازه‌های هوافضایی، مخابرات فضایی و اویونیک، منظومه‌های ماهواره‌ای، مدیریت، امنیت و حقوق فضا، علوم فضایی، هدایت و ناوبری و هوش مصنوعی در هوافضا هستند.

 

۱٠کنفرانس بین المللی کارآفرینی اجتماعی با رویکرد گردشگری

این همایش برای دومین بار به میزبانی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران برگزار می‌شود. محورهای این کنفرانس بین المللی کارآفرینی اجتماعی و جامعه پایدار و هوشمند، کارآفرینی اجتماعی و گردشگری پایدار، گزارش‌های داخلی و بین المللی درباره توسعه مقاصد گردشگری پایدار، حفظ محیط زیست و مصرف بهینه آب، فرصت‌های کارآفرینانه بر حسب جاذبه‌های گردشگری فرهنگی، طبیعی، صنعتی و خدماتی در ایران و تجارب ملی و بین المللی و استعدادهای اقتصاد مشارکتی، نوآوری و فناوری‌های در گردشگری پایدار ایران هستند.

ده عنوان همایش ذکر شده در بالا، ده همایش علمی برتر ایران هستند. البته این ده همایش، تنها بخش کوچکی از هزاران همایش برگزار شده در یک سال اخیر هستند که به طور قطع همایش‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای دیگری نیز می‌توانند به این لیست اضافه شده یا جایگزین یکی از این عناوین شوند.

این همایش‌ها و کنفرانس‌ها طبق مواردی که در بخش اعتبارسنجی همایش‌ها گفته شد، اعتبار بیشتری کسب کرده‌اند و به این ترتیب، هر کدام جز ده همایش علمی برتر ایران قرار گرفتد.

شرکت در همایش‌ها و کنفرانس‌های تخصصی مزایای زیادی برای فرد شرکت کننده دارد، از جمله آگاهی از جدیدترین موضوعات در حوزه موردنظر، آشنایی با اساتید و فعالان حوزه تخصصی، آشنایی با مقالات معتبر و اگر قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشد، به قوی‌تر شدن رزومه تحصیلی خود کمک زیادی می‌کند. امید است با خواندن این مقاله مناسب‌ترین همایش را برای خود انتخاب کرده و از مزایای شرکت در کنفرانس، استفاده کنید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 26 دی 1402 و ساعت : 07:04 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]