×

نحوه نگارش خط فاصله در مقاله

به این مطلب امتیاز دهید

نگارش خط فاصله در مقاله

نحوه نگارش خط فاصله در مقاله

(-) فاصله خط

برای نگارش خط فاصله علامت (-) نشانه جداسازي است و بيشتر در دو طرف جمله يا عبارت معترضه مي آيد تا آن را از متن اصلي جمله جدا كند، خط فاصله در جداكردن، از ويرگول قوي تر و از پرانتز ضعيف تر است؛ به اين معني كه خواننده حتما مطلب بين دو ويرگول را بايد بخواند، ولي مطلب دو خط فاصله را مي تواند نخواند.

در نگارش خط فاصله، تفاوت آن با پرانتز در اين است كه عبارت بين دو خط فاصله، جزء جمله به شمار مي رود و در روال طبيعي جمله مي توانيم آن را بخوانيم، ولي عبارت داخل پرانتز، توضيحي زايد بر متن است و ممكن است از نظر ترتيب كلمات به گونه اي نباشد كه بتوانيم آن را بخوانيم (غلامحسين زاده، 1372 ،ص: 50) نهضت بيداري مسلمانها در بسياري از كشورهاي اسلامي -برخلاف آنچه كه تصور و تبليغ ميشود- فرزند انقلاب نيست، برادر آن است.

الف) در آغاز بندهاي كوتاه فرعي كه بدون شماره گذاري يا دسته بندي عددي و حرفي بعد از دو نقطه قرار مي گيرند: كارمند خوب كسي است كه: – اهداف كارش را بداند؛ – نيازهايش را بشناسد و . . .

ب) براي پيوند دادن يك تركيب دو وجهي: فرهنگ ايراني- اسلامي؛ قطار تهران- مشهد ج) به معني «تا» در بين دو عدد: ساعت 9-8 درس دارم.

<strong>منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال</strong>

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 17 تیر 1401 و ساعت : 09:47 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]