×

2 بخش اصلی محتوای فصل دوم پایان نامه

به این مطلب امتیاز دهید

محتوای فصل دوم پایان نامه

فصل دوم پایان نامه ارشد و دکتری

دو بخش کلی فصل دوم پایان نامه

قسمت اول: بررسی نظری

بخش مبانی نظری از محتوای فصل دوم پایان نامه، معمولا به بررسی نظریاتی که در زمینه موضوع تحقیق و مولفه ها و ابعاد و جواب تشکیل دهنده آن توسط دانشمندان مختلف داخل و خارج کشور ارائه گردیده، بحث می شود. این قسمت به مبانی نظری تحقیق در پایان نامه معروف است و در بیشتر اوقات روش تحقیق پایان نامه از همین قسمت الگو گرفته می شود و فرضیات در پایان نامه نیز بر همین مبنا بنا می شوند.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

قسمت دوم: پیشینه تحقیق

در محتوای فصل دوم پایان نامه، شرحی از تحقیقاتی را شامل می شود که در قالب پایان نامه ها و طرح های پژوهشی و مواردی از این قبیل انجام شده است که به پیشینه تحقیق معروف است و به طور معمول مشتمل بر دو بخش تحقیقات داخل کشور و خارج کشور می باشد.

آن چه که در مقام جمع بندی نظریات نویسندگان در مورد محتوای فصل دوم پایان نامه می توان اظهار داشت آن است که علی رغم آن که عناوین پیشنهاد شده توسط آنان برای این فصل ظاهرا ً اندکی متفاوت به نظر می آید ، اما عنوان « پیشینۀ تحقیق برای آن مناسب است ، البته عناوین دیگری نیز نظیر « پیشینه کاوی» «ادبیات تحقیق » « سابقه تحقیق » ، « سابقه موضوع تحقیق » و «تاریخچه تحقیق » ، نیز می تواند بکار رود و عناوینی نظیر «بررسی کتب و نشریات » پیشنهاد نمی شود ، زیرا فصل دوم فقط به بررسی کتاب ها و نشریات نمی پردازد ، بلکه پایان نامه ها و طرح های پژوهشی منتشر نشده را نیز در بر می گیرد.

محتوای فصل دوم پایان نامه

ویژگی فصل دوم از نظر محتوایی

از طرف دیگر، محتوای فصل دوم پایان نامه به بررسی کلیه متون و منابع مربوط به موضوع تحقیق که تا زمان اجرا و انجام تحقیق به رشته تحریر در آمده اند، می پردازد؛ اما این بررسی کردن فقط شامل مرور و خلاصه نمودن آنها نمی باشد.

توجه قطعی به این نکته مهم است که دیگران در نظریات و تحقیقات خود چه مواردی را مطرح ساخته و انجام داده اند، تا آن که از موارد قابل استفاده برای انجام تحقیق مورد نظر پژوهشگر، الهام گرفته شود و بهره مناسب به عمل آید و از جانب دیگر مشخص شود که دیگران در نظریات و تحقیقات خود چه مواردی را مطرح نساخته و انجام نداده اند، یا آن که آن تحقیقات از چه محدودیت های خاصی متاثر بوده است، تا در حد امکان تلاش شود که در تحقیق جدید آن موارد مطرح گردد و تحقیقاتی در زمینه های جدید انجام شود و محدودیت های قبلی به نوعی رفع شود.

ویژگی مجموعۀ واحد

بدیهی است رسیدن به اسنجام و مجموعه واحد در محتوای فصل دوم پایان نامه نیز با فیش برداری و خلاصه نمودن تعدادی منبع امکان پذیر نخواهد بود. شاید مبالغه نباشد اگر گفته شود یکی از اشتباهات دانشجویان همین است که با ذکر خلاصه چند موضوع از چند منبع و پشت سر هم ردیف نمودن آنها وظیفه خود را خاتمه یافته تصور می کنند حال آن که لازم است پایان نامه، یک مجموعۀ واحد، منسجم و هماهنگ قلمداد گردد که تمام اجزاء و فصول آن مکمل یکدیگر بوده و همه در راستای تحقق اهداف رساله و یا پایان نامه عمل می کنند.

حال باید این سوال را مطرح ساخت که خلاصه کردن و کنار هم قرار دادن چه مطلب به تحقق کدام هدف رساله کمک می کند؟! آیا در این صورت این فصل بخشی از پژوهش محسوب می شود؟

گاهی اوقات مشاهده می شود که در مورد برخی عناوین و موضوعات می توان بدین گونه مطالبی تکه تکه را از کتب متعدد استخراج نمود، که حجم آن ها شاید بالغ بر چندین کتاب بشود، ولی آیا به راستی چنین امری فلسفه بررسی پیشینه پژوهش می باشد. به همین دلیل است که به نظر می رسد در تنظیم مطالب محتوای فصل دوم پایان نامه، باتوجه به اهداف خاص آن فصل ، باید بازنگری لازم به عمل آید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 29 شهریور 1401 و ساعت : 09:18 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]