×

زيرنويس (پاورقی) توضيحی

به این مطلب امتیاز دهید

زيرنويس (پاورقی) توضيحی چيست؟

زيرنويس (پاورقي) توضيحي

توضيحات اضافي، يا توضيح اصطلاحاتي را كه نويسنده براي حفظ انسجام متن نمي تواند آن را در متن بياورد، مي توان در زير صفحه با مشخص كردن شماره آن ها بيان كرد. نكته قابل توجه اينكه، اين توضيحات بايد حتي الامكان خلاصه ذكر شوند و نبايد تكرار مطالب متن باشند.

ترجمه آيات و روايات بايد در متن مقاله هاي فارسي بيايد و در صورت نياز، متن عربي آن در زيرنويس (پاورقی) توضيحی ذكر شود. اما در جايي كه آوردن متن عربي در متن ضروري باشد، به جهت پرهيز از طولانی شدن در متن علمي، توضيحات اضافي، يا توضيح اصطلاحاتي را كه نويسنده براي حفظ انسجام متن نمي تواند آن را در متن بياورد، مي توان در زير صفحه با مشخص كردن شماره آنها بيان كرد.

از آوردن ترجمه در متن، اجتناب مي شود و به توضيح و تبيين آن اكتفا مي شود. در ترجمه متون توضيحاتي كه مؤلف در زيرنويس (پاورقی) توضيحی آورده، بايد عينا ترجمه شود و در صورتي كه مترجم براي بيان اصطلاح يا تبيين مطلبي توضيحي را ضروري ببيند، مي تواند آن را در پاورقي ذكر كند و در جلوي آن لفظ «مترجم» را براي متمايز ساختن آن از توضيحات مؤلف بياورد.

استفاده از زيرنويس برای توضیحات اضافی در رابطه با متن

حتی در صورتی که روش رفرنس نویسی مورد استفاده شما نیاز به استناددهی در زيرنويس (پاورقی) توضيحی نداشته باشد، شما برای ارائه برخی توضیحات تکمیلی در رابطه با متن خود نیاز به استفاده از زیرنویس خواهید داشت.

به عنوان مثال شما می‌توانید با ارجاع دادن خواننده متن خود به پاورقی، منابع بیشتر در رابطه با متن را برای آنان معرفی کنید و یا توضیحاتی را که موجب درک بیشتر مخاطب از متن خواهد شد ولی وجود آن‌ها در متن اصلی ضروری نیست، در اختیار آنان قرار دهید.

در صورتی که قصد افزودن توضیحات تکمیلی به متن اصلی خود را دارید که در متن اصلی نمی‌گنجد، بایستی این توضیحات را در زيرنويس ذکر کنید.

در صورتی که از زيرنويس تنها برای ارائه توضیحات تکمیلی استفاده می‌کنید، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • تعداد زيرنويس: تعداد بیش از حد زیرنویس در یک صفحه می‌تواند ظاهر متن را نامناسب کند.
  • دیدگاه خواننده: توجه داشته باشید که کدام روش انتقال اطلاعات برای خواننده مناسب‌تر است

نحوه نوشتن زيرنويس در پایان نامه

نرم افزار مایکروسافت وورد استفاده از پاورقی را برای کاربران خود تسهیل ساخته است. برای ایجاد پاورقی در این نرم افزار به روش زیر عمل کنید:

  1. اشاره‌گر ماوس را در محلی که قصد اضافه کردن توضیحات دارید، ثابت کنید.
  2. از منوی Reference موجود در بالای صفحه گزینه Insert Footnote را انتخاب کنید. شماره پاورقی مربوط به طور اتوماتیک به متن اضافه می‌شود.
  3. شماره متناظر با متن به صورت اتوماتیک در پایین صفحه اضافه خواهد شد.
  4. در این قسمت ( پایین صفحه ) شما می‌توانید توضیحات مورد نظر خود را اضافه کنید.

همچنین برای استفاده از نت‌های یادداشت یا همان endnotes می‌توانید با طی همین مراحل و تنها با انتخاب گزینه Insert Endnote به جای گزینه Insert Footnote یادداشت خود را اضافه کنید.

به صورت پیش فرض پاورقی‌ها با شماره‌های 1،2،3 و… شماره گذاری می‌شوند ولی نت‌های یادداشت با کاراکترهای i, ii, iii و … مشخص خواهند شد. در صورتی که قصد تغییر این حالت پیش فرض را داشته باشید، به سادگی می‌توانید با کلیک بر روی علامت فلش در گوشه پایین کادر مربوط به پاورقی در قسمت references فرمت مد نظر خود را انتخاب کنید. در این قسمت تنظیمات دیگری همچون نحوه شروع شماره گذاری، نحوه ریست شدن شماره پاورقی‌ها و … نیز وجود دارد.

نحوه قالب بندی پاورقی

  • از یک شماره به صورت تکراری استفاده نکنید حتی در صورتی که قصد استفاده از یک منبع یکسان برای دو جمله متفاوت دارید. هر بار که به منبعی در یک صفحه جدید استناددهی می‌کنید، بایستی به ترتیب از یک شماره جدید نسبت به پاورقی‌های قبلی استفاده کنید.
  • متن استناددهی در پاورقی بایستی از متن اصلی پایان نامه کوچک‌تر باشد. به عنوان مثال در صورتی که برای متن اصلی از اندازه فونت 12 استفاده کرده‌اید، بهتر است برای متن پاورقی از اندازه 10 استفاده کنید.
  • شماره استناددهی در متن اصلی باید دقیقاً بعد جمله یا کلمه‌ای که قصد توضیح آن را دارید قرار گیرد. در صورتی که یک پاورقی به یک پاراگراف اشاره می‌کند، در این صورت شماره مربوط به پاورقی در متن را دقیقاً بعد از علامت نگارشی مربوط به آن پاراگراف قرار دهید.
  • شماره گذاری پاورقی معمولاً برای هر فصل ریست می‌شود ولی شما همچنین می‌توانید از شماره‌های پشت سر هم برای کل پایان نامه خود استفاده کنید.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 6 مرداد 1401 و ساعت : 07:48 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]