×

تحقيق علمی تطبيقی

به این مطلب امتیاز دهید

تحقيق علمی تطبيقی چیست؟

تحقيق علمی تطبيقی

مطالعات تطبیقی، در میراث علمی و فرهنگی مسلمانان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای اولین بار قرآن کریم باب مطالعات تطبیقی را به ویژه درباره ادیان به روی مسلمانان گشود. با گسترش جهان اسلام و پیدایش مذاهب اسلامی از سویی و کارکرد و توانمندی این روش علمی از سویی دیگر، باعث گسترش چشم‌گیر این مطالعات شد. تلاش روش‌مند عالمان مسلمان و خلق آثاری گران‌قدر در مطالعات مقارنه‌ای، موجبات تعمیق این مطالعات را فراهم کرد تا جایی که دانش جدیدی به نام «علم‌المقارن» پا به عرصه علوم گذاشت.

در اين روش متغير مستقل يا علت دستكاري نمي شود  زيراقبلا اتفاق افتاده است مانند جنسيت مرد وزن كه نمي توان آن را دستكاري نمود. در اين تحقيق ،گروه ها برحسب يك متغير وابسته با هم مقايسه مي شوند. اين گروه ها قبل از اين كه مطالعه شوند از لحاظ يك متغير با هم تفاوت دارند.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

 

نمونه هايي از تحقيق علمی تطبيقی

1- تاثير آموزش كارآموزي سرپرستي بر عملكرد شغلي در پايان شش ماهه اول كار يك سرپرست

2-تاثير وجود والدين مسن در ميزان غيبت كارمند

3- تاثير جنسيت در موفقيت شغلي فارغ التحصيلان كارشناسي مديريت بازرگاني

مطالعات تطبیقی

جایگاه مطالعاتی

در سال های اخیر، تحقیقات تطبیقی در علوم ارتباطات جایگاه قابل توجهی را به دست آورده است. از یک سو، این را می توان به عنوان نشانه ای از ارتباط تعبیر کرد. رشد علم به عنوان یک رشته تحقیقاتی از سوی دیگر، هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، تحقیقات ارتباطی تطبیقی در مقایسه با آن عقب‌تر است. رشته های همسایه، مانند علوم سیاسی و جامعه شناسی.

در یک بررسی، به طور خاص پیپا نوریس (2009) در تحقیقات ارتباط سیاسی تطبیقی دلایل متعددی را برای این امر شناسایی می کند، از جمله کمبود چارچوب های مقایسه ای به دلیل بیش از حد تمرکز قوی بر ایالات متحده، فقدان ابزار اندازه گیری استاندارد، و در دسترس بودن محدود مجموعه داده های آرشیوی بزرگ. ما انتظار داریم که ناآشنایی با امکانات و چالش های تحقیق تطبیقی در میان ارتباطات محققین نیز به کمبود مطالعات تطبیقی جامد کمک می کنند و بنابراین امیدواریم این ورودی بخشی از این خلأ را پر می کند.

روش تطبیقی ​​عبارت است از نگاه کردن به یک موضوع مطالعه در ارتباط با موضوع دیگر. موضوع مطالعه معمولاً در مکان و/یا زمان مقایسه می‌شود. روش های مقایسه ای می تواند کیفی و کمی باشد. اغلب، یک مبادله وجود دارد: هر چه موارد بیشتری را مقایسه کنیم، متغیرهای قابل مقایسه کمتری در دسترس هستند و بالعکس.

روش تطبیقی ​​اغلب در هنگام جستجوی الگوهای شباهت ها و تفاوت ها، توضیح تداوم و تغییر استفاده می شود. اغلب در تحقيق علمی تطبيقی، شبیه‌ترین طراحی سیستم‌ها استفاده می‌شود (که شامل مقایسه موارد بسیار مشابه است که در متغیر وابسته متفاوت است، با این فرض که این امر یافتن متغیرهای مستقلی را که وجود/عدم وجود متغیر وابسته را توضیح می‌دهند آسان‌تر می‌کند. ) یا طراحی سیستم های متفاوت (مقایسه موارد بسیار متفاوت که همگی دارای یک متغیر وابسته مشترک هستند، به طوری که هر شرایط دیگری که در همه موارد وجود دارد می تواند به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شود).

یک چالش در تحقيق علمی تطبيقی ​​این است که آنچه ممکن است به عنوان یک دسته در بین کشورها به نظر برسد، ممکن است در واقع در همین کشورها بسیار متفاوت تعریف شود.

 

روش‌های انجام تحلیل تحقيق علمی تطبيقی

روش‌های مختلفی برای انجام تحلیل در تحقيق علمی تطبيقی وجود دارد و تیلی (1984) چهار نوع تحلیل تطبیقی را متمایز می‌کند: فردی کردن، کلی‌سازی، تنوع‌یابی و فراگیر کردن (ص. 82).

 

رایج ترین نوع مورد استفاده در روش تحقيق علمی تطبيقی چیست؟
از نظر عرف فعلی، مقایسه‌های بین‌المللی رایج‌ترین نوع تطبیق هستند، اگرچه مقایسه‌های درون کشورها، مناطق متضاد، فرهنگ‌ها یا دولت‌ها نیز وجود دارد و بسیار سازنده است.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر، آموزش روش تحقیق، دروس دانشگاهی

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 21 مهر 1401 و ساعت : 10:27 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]