×

تجزيه و تحليل داده ها

به این مطلب امتیاز دهید

تجزيه و تحليل داده ها به چه صورت است؟

تجزيه و تحليل داده ها

تجزيه و تحليل داده ها فرآيندي چند مرحله اي است كه طي آن داده هايي كه از طريق بكارگيري ابزارهاي جمع آوري در نمونه (جامعه) آماري فراهم آمده اند. ابتدا خلاصه، كدبندي و دسته بندي و در نهايت پردازش مي شوند تا زمينه برقراري انواع تحليل ها و ارتباط ها بين اين داده ها به منظور آزمون فرضيه ها فراهم آيد.

برای تجزيه و تحليل داده ها تاکنون تعاریف مختلفی ارایه شده است. به دست آوردن بینش از داده به منظور تصمیم گیری بهتر، یکی از تعاریفی است که بر روی آن اتفاق نظر فراوانی وجود دارد. به عبارت دیگر، تجزیه و تحلیل فرآیندی علمی جهت تبدیل داده به بینش و تصمیم گیری بهتر و متعاقب آن اقدامات مناسب است.

کدبندی

منظور از كدبندي، تعريف طبقاتي و تعيين يك نمره (يا حرف) به هر طبقه است. تنها با تجزیه و تحلیل مبتنی بر داده صحیح و به روز است که می توان در مسیر درست جذب، رشد حرکت کرد.

تجزیه و تحلیل کمی و کیفی

منظور تجزيه و تحليل داده ها تنها به شيوۀ آمارى است، در صورتى‌ که چنين نيست و اين شيوه فقط يکى از طرق مهم تجزيه‌ و تحليل است که براى تحقيقات و داده‌هايى بکار مى‌رود که جنبهٔ آمارى داشته باشد. تحقيقات فراوانى وجود دارد که فاقد جنبهٔ آمارى است و عمدتاً متکى به اسناد و مدارک و شهود و ادراک و تحليل عقلانى است. اينگونه تحقيقات نيز از فرآيند کامل تحقيق علمى تبعيت مى‌کند و داراى مرحله تجزيه‌ و تحليل است؛ بنابراين چون تحليل داده‌هاى کيفى را نمى‌توان با روش کمّى و آمارى انجام داد، بايد از روش‌هاى مناسب کيفى استفاده نمود.

چنانچه در زمینه تجزیه و تحلیل داده ها نیاز به مشاوره داشتید از طریق صفحه تماس با ما اطلاع دهید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 20 تیر 1401 و ساعت : 04:54 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]