×

انواع فرضيه های آماری

به این مطلب امتیاز دهید

انواع فرضيه های آماری چیست؟

انواع فرضيه های آماری

فرضيه عبارت است از حدس يا گمان انديشمندانه درباره ماهيت، چگونگي و روابط بين پديده ها، اشياء و متغيرها، که محقق را در تشخيص نزديک ترين و محتمل ترين راه براي کشف مجهول کمک مي نمايد؛ بنابراين فرضيه گماني است موقتي که درست بودن يا نبودنش بايد مورد آزمايش قرار گيرد. در ادامه به توضیح انواع فرضيه های آماری می پردازیم.

انواع فرضيه های آماری در تحقيقات همبستگي و تجربي

فرضيه تحقيق يا يک (H1: Research Hypothesis)

فرضيه پوچ يا صفر (H1: Null or Statistical Hypothesis) .

فرضيه تحقيق از وجود رابطه يا اثر و يا تفاوت بين متغيرها خبر مي دهد يا در واقع وجود اين حالات را تاييد نموده آن را واقعي و حقيقي مي داند. اين فرضيه به دو نوع جهت دار و بدون جهت تقسيم مي شود.

فرضيه صفر که به فرضيه آماري يا پوچ نيز موسوم است

بر خلاف فرضيه تحقيق، وجود رابطه، اثر يا تفاوت بين متغيرها را رد کرده، انکار مي نمايد و اظهار مي دارد که اين حالات واقعي نيست و حقيقت ندارد و صرفا ناشي از تصادف و اشتباهات آماري به ويژه در نمونه گيري است.

طبقه بندی انواع فرضيه های آماری

1-فرضيه هايي راجع به نوع قانون توزيع

2-فرضيه هايي راجع به پارامترهاي قانون توزيع

مثلاً فرضيه”بهره وري کارگراني که در شرايط فني يکسان يک نوع کار انجام مي دهند بر طبق قانون نرمال توزيع مي شود” فرضيه اي راجع به نوع قانون توزيع است.ليکن فرضيه”نسبت معيوبها بين كالاهايي که درخطوط توليدي موازي توسط يک نوع دستگاه ماشيني ساخته مي شود، يکسان مي باشد” فرضيه اي است راجع به پارامترهاي قانون توزيع است.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 17 تیر 1401 و ساعت : 02:01 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]