×

10 کتابخانه برتر کشور

5/5 - (1 امتیاز)

کتابخانه برتر کشور

در این مقاله قصد داریم تا 10 کتابخانه برتر کشور ایران را به شما عزیزان کتاب دوست و کتاب خوان معرفی کنیم. این رتبه بندی صرفا حاصل جست وجو و تحقیق ما بوده و توسط هیچ ارگان و سازمانی صورت نگرفته است. کتابخانه ها را می توان براساس موضوعات، تعداد کتاب ها، مساحت، ظاهر محیط داخلی و  معیار های دیگری دسته بندی کرد که ما تلاش کردیم تا در این رتبه بندی همه این معیار هارا مورد توجه قرار دهیم تا شما عزیزان با بهترین کتابخانه های کشور عزیزمان آشنا بنماییم.

کتابخانه برتر کشور

1-کتابخانه ملی

کتابخانه ملی ایران درسال 1316 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد، در سال 1381 با تصویب شواری عالی اداری کتابخانه ملی و سازمان اسناد ملی باهم ترکیب و ادغام شدند و اکنون این سازمان به صورت جدا از هم و مستقل مشغول به فعالیت هستند. کتابخانه ملی در بزرگراه شهید حقانی و ساختمان گنجینه اسناد ملی در خیابان میرداماد تهران قرار دارند. اداره عضویت و سازمان اسناد ملی ایران مسئول برسی و تایید شرایط شما مراجعه کنندگان عزیز می باشد ، همچنین کارت عضویت دارای سطوح مختلف برای مراجعه کنندگان برای دسترسی به کتاب های مهم و با ارزش هستند.

کتابخانه ملی ایران به عنوان یکی از ده کتابخانه برتر کشور به مساحت9 هزار و 700 متر مربع و در 8 طبقه بنا شده است و بیشتر کتاب ها و اسناد ملی در حوزه ادبیات ، فلسفه و عرفان ، فقه و اصول ، طب و نجوم ، تاریخ و مجموعه ای از اولین ترجمه کتاب های خارجی به زبان فارسی را شامل می شود.

شما عزیزان برای ثبت نام ابتدا باید از طریق اینترنت اقدام کنید و سپس با مراجعه به موقع برای مصاحبه کارت عضویت خود را دریافت کنید استفاده از کتابخانه تنها برای مراجعانی امکان پذیر است که کارت عضویت داشته باشند ، همچنین شما می توانید از طریق سایت کتابخانه و اسناد ملی اقدام به جست و جو کتاب مورد نظر کرده و در صورت موجود بودن به صورت حضوری به کتابخانه مراجعه کنید.

2-کتابخانه جندی شاپور مجموعه ایران مال

به جرات می توان کتابخانه جندی شاپور در مجموعه ایران مال تهران را شیک و مجلل ترین در بین ده کتابخانه برتر کشور به حساب آورد، این کتابخانه با معماری کلاسیک و با الهام از کتابخانه های قدیمی اروپایی زیبایی خاصی دارد و هر بیننده ای را مجذوب خود میکند تا آنجایی که مراجعه کنندگانی که برای گرفتن عکس سلفی و تفریح به این کتابخانه مراجعه می کنند از تعداد مراجعه کنندگان کتاب خوان بیشتر است. کتابخانه جندی شاپور با مساحت 3 هزار و 300 متر مربع دومین کتابخانه برتر از هر نظر بعد از کتابخانه ملی ایران است.

ورودی این کتابخانه برای عموم مردم رایگان است اما استفاده از کتاب ها فقط در محیط کتابخانه امکان پذیر است ، مسئولین درحال کد گزاری کتاب ها هستند تا امکان امانت گرفتن کتاب فراهم شود. این یکی از ده کتابخانه برتر کشور دارای کتاب ها در حوزه های مختلف حتی کودک هستش و همچنین دارای یک کافی شاپ بسیار شیک که شما پس از بازدید و مطالعه کتاب ، گردش و گرفتن عکس سلفی می توانید با مراجعه به کافی شاپ استراحت کنید و از فضای سحرانگیز این کتابخانه لذت ببرید خیلی ها  فضای این کتابخانه را به کتابخانه فیلم هری پارتر تشبیه میکنند. ساعت بازدید از کتاب خانه جندی شاپور هرروزه ساعت 10 صبح تا 12 بامداد می باشد.

3-کتاب خانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف

کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف در سال 1344 فعالیت خود را در زمینه علوم و مهندسی آغاز کرد. این کتابخانه به عنوان سومین کتابخانه برتر کشور در ساختمان دکتر مجتهدی به مساحت 6 هزار متر مربع در 6 طبقه می باشد. کتابخانه مرکزی دانشگاه شریف دارای بخش های مختلف شامل : مدیریت ، امور مالی ، سازماندهی منابع ، فناوری اطلاعات  و مشاوره اطلاعات علمی، اطلاع رسانی و تامین مدرک ، امانت ، پایان نامه ها ، نشریات و سفارشات است.

کتابخانه های سایر دانشکده های این دانشگاه با طرح اغدام به کتابخانه مرکزی پیوستند و درحال حاضر زیر نظر کتابخانه مرکزی به ارائه خدمات کتابداری میپردازند و کتابخانه مرکزی نیز وظیفه گرفتن ، سازماندهی و تهیه سفارشات را بر عهده دارد.

🎓 انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

4-کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بزرگترین کتابخانه برتر کشور در حوزه دانشگاهی کشور ایران است و جز یکی از ده کتابخانه برتر کشور است. این کتابخانه گنیجنه ای از کتاب ها را در حوزه و زمینه های مختلف علوم و فنون و ادب را شامل می شود. بخش اصلی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در سال 1328 توسط مجموعه کتاب های اهدایی سید محمد مشکوه شامل 1329 جلدتسخه خطی ، استاد دانشگاه تهران تشکیل شد.

کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با مساحت بیش از 22 هزار متر مربع دارای 9 طبقه است، دو طبقه زیر زمین، همکف، طبقه اول و 5 طبقه مخزن کتاب و مطبوعات و اسناد است. انی کتابخانه بیش از 50 هزار عضو دارد و روزانه پاسخگوی بیش از 4 هزار و 500 نفر مراجعه کننده از دانشجویان خود دانشگاه و دیگر دانشگاه ها تا موسسات اموزش عالی و پژوهشگران داخلی و خارجی می باشد.

5-شبکه کتابخانه های عمومی شهر تهران

به عنوان یکی از ده کتابخانه برتر کشور، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری از سال 1357 اقدام به تاسیس کتاب خانه های عمومی و قرائت خانه ها به منظور توسعه فرهنگ و هنر و ارتقای فرهنگ شهرنشینی در جامعه ایرانی کرد. همراه با تاسیس کتابخانه ها و تجهیز آن ها به جذب کتابداران پرداخته شد تا این پروژه فرنگی و هنری مسمر ثمر واقع شود . این شبکه دارای 82 کتابخانه و 229 نفر نیرو متخصص از استاندارد ترین مراکز فرهنگی به حساب می آید. هچنین درسال 1390 اقدام به شبکه سازی مجازی کتابخانه شد که هم اکنون ارائه ی انواع خدامت کتابخانه ای از طریق آدرس(www.tlib.ir) امکان پذیر است.

6-کتابخانه تبیان

 کتابخانه تبیان بع عنوان کتابخانه برتر کشور بصورت الکترونیک و دارای استاندارد های بین الملی است که در سال 1382 و پس از انجام مطالعات و پژوهش های لازم در خصوص کتابخانه های الکترونیکی توسط متخصصان و نخبگان کشور به عنوان یک کتابخانه برتر کشور تاسیس شد. کتابخانه دیجیتالی تبیان دارای فهرست نویسی منابع براساس استاندارد های بین المللی و  دارای اصطلاح نامه های فارسی اصفا و علوم اسلامی به 3  زبان انگلیسی ، فارسی و عربی برای دسته بندی موضوعی است.

در کتابخانه دیجیتالی تبیان انواع خدمات ارائه می شوند که شامل پرسش از کتابدار، ارسال منابع توسط کاربران، مرور الفبایی منابع ، اشتراک گذاری منابع ، نقد و برسی توسط کاربران ، فیش برداری و یاد داشت برداری ، کتابخانه شخصی میشود. آدرس کتابخانه تبیان library.tebyan.net می باشد.

7-کتابخانه دیجیتال نور

کتابخانه دیجیتال نور در حوزه علوم اسلامی و انسانی فعالیت خود را در سال 1385 آغاز کرد. این کتابخانه به عنوان یکی از ده کتابخانه برتر کشور تاکنون بیش از 8 هزار عنوان کتب تخصصی  و بیش از 16 هزار جلد کتاب  در زمینه علوم اسلامی و در موضوعاتی مثل : علوم قرآن و تفسیر ، حدیث ، ادعیه و زیارت ، نهج ابلاغه ، کلام و فلسفه ، جغرافیا ، تاریخ وسیره ،فقه ، اصول ، اخلاق و عرفان، ادبیات و منطق و مذاهب اسلامی ارائه نموده است.

8-کتابخانه مرکزي دانشگاه حکیم سبزواری

کتابخانه مرکزی دانشگاه حکیم سبزواری در سال 1366 در محل ساختمان قدیم تربیت معلم با مجوعه 2 هزار جلدی کتاب تاسیس گردید. در طی سال های آینده و راه اندازی رشته های جدید در این دانشگاه کتابخانه نیز به رشد خود ادامه داد و از یک کتابخانه کوچک به یک کتابخانه بزرگ و کتابخانه برتر کشور با بیش از 80 هزار جلد کتاب و منباع دیگر رسید که توسط نرم افزار سیمرغ سازماندهی شد . با تاسیس ساختمان جدید این مجموعه که دارای زیر بنای 3 هزار متر مربع است میتواند هرچه بیشتر به ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بپردازد.

9-کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

کتابخانه مرکزی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی جزء ده کتابخانه برتر کشور ایران در حوزه علوم انسانی است. این کتابخانه در سال 1356 در مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ ها تاسیس شد . کتابخانه مرکزی در سال ۱۳۶۱ با ادغام کتابخانه های چند سازمان و موسسه تحقیاتی از جمله، فرهنگستان ادب و هنر، پژوهشکده علوم ارتباطی و توسعه ایران، بنیاد فرهنگ ایران، بنیاد شاهنامه فردوسی، مرکز ایرانی مطالعه فرهنگ­ها پایه گذاری شد.

کتاب های این مجموعه در حوزه های ادبیات فارسی ، زبان شناسی ، فلسفه ف دین ، فرهنگ و زبان های باستانی ، تاریخ ایران و تاریخ سایر کشورها و علوم اجتماعی و اقتصادی و . . . است.

10-کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی

از مورد آخر کتابخانه برتر کشور باید گفت کتابخانه مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با انتقال به منطقه حسارک به منظور اهداف علمی ، پژوهشی و تحقیقاتی فعلیت خو را از سال 1376 آغاز کرد. در خرداد سال 1393 کتابخانه مرکزی به ساختمان جدید منتقل شد و در مساحتی به وسعت 8 هزارر متر مربع در 8 سالن به فعالیت می پردازد . همچنین درسال 1390 مجموعه کتاب خانه های دانشگاه آزاد اسلامی با انعقاد تفاهم‌نامه ای بین سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و شرکت نوسا مبنی بر تجهیز تمامی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، به نرم‌افزار سیمرغ و ایجاد شبکه یکپارچه سیستم کتابخانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی منجر به تحقق ایجاد شبکه‌ای یکپارچه و سازمان یافته (سیکا) گردید.

  • مزایای مهم شبکه سیکا
  • امکان ایجاد نظام امانت بین چند کتابخانه برتر کشور در سراسر کشور
  • یکپارچه شدن سیستم کتابخانه‌های واحدهای دانشگاهی، تحت شبکه‌ای کاملا Online
  • مدیریت مستقل منابع واحدهای دانشگاهی و عدم وابستگی کاری به شبکه متمرکز
  • اشتراک و جستجوی همزمان منابع

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 18 خرداد 1402 و ساعت : 04:14 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه