×

پایان نامه یا رساله چیست ؟

به این مطلب امتیاز دهید

پایان نامه یا رساله

پایان نامه یا رساله چیست ؟

تعریف آرتول کول

پیش از هر چیز باید بدانیم که منظور از پایان نامه یا رساله (تز)  چیست ؟ آرتور کول (Arthur Cole) می گوید :

«گزارشی است کامل ، که محققی آن را به عهده گرفته و به پایان رسانیده است ، مشروط بر اینکه همه مراحل موضوع بحث را از زمانی که به شکل سوژه یا اندیشه ای بوده تا وقتی که به شکل نتایج مدون و مرتب که با ادله و براهین و مدارک مستدل شده است، در برگیرد.»

پس به عبارت ساده تر می توان گفت که پایان نامه یا رساله ( تز) یک گزارش یا تحقیقی است که دانشجویان درباره یک موضوع خاص مربوط به گرایش تحصیلی شان، برای دریافت مدرک تحصیلی این کار تحقیقی را انجام می دهند. موضوع پایان نامه یا رساله  نه تنها نباید تکراری باشد بلکه باید موضوعات جدید را مورد هدف قرار دهند، پس هر دانشجو موظف به نگارش پایان نامه یارساله با موضوع و محتوای جدید هست .

این گزارش در واقع عصاره و چکیده فعالیت های آموزشی و پژوهشی دانشجویان محسوب می شود. رساله یا پایان نامه به معنای تأییدیه کار تحصیلی یک دانشجو است و بیانگر فعالیت های منسجم او به حساب می آید که با راهنمایی استاد راهنما  آن را به پایان می رساند. در بسیاری از موارد پایان نامه و رساله را مترادف فرض کرده اند اما بعضی ها معتقدند که این دو با هم فرق دارند و گفته اند که اولی برای دوره کارشناسی ارشد و دومی برای دوره دکتری است.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 28 خرداد 1401 و ساعت : 08:43 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]