×

ویژگی های یک پژوهشگر خوب کدام است؟

5/5 - (1 امتیاز)

ویژگی های یک پژوهشگر خوب 

ویژگی های یک پژوهشگر خوب

اگر به دنبال شغلی در پژوهش هستید یا در حال تحصیل در مقطع دکترا هستید، ممکن است از خود بپرسید که ویژگی های یک پژوهشگر خوب چیست؟

آیا کسی می تواند محقق خوبی باشد؟ آیا محققان دارای ویژگی های خاصی هستند که آنها را در زمینه تحقیقات علمی موفق می کند؟ در این مطلب درمی یابید که آیا واقعاً دارای یکی از ویژگی هایی هستید که یک محقق خوب باید داشته باشد یا خیر. اگر نه، آنگاه تمرین کنید و خودتان را بر روی آن ویژگی‌هایی که می‌خواهید وفق دهید..

اگرچه افراد با شخصیت ها و پیشینه های مختلف به تحقیق می پردازند، اما چند ویژگی مشترک وجود دارد که می تواند به تضمین موفقیت کمک کند.

در این مطلب ما به شرح ویژگی های یک پژوهشگر خوب پرداختیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های کلیدی یک محقق چیست؟

  • حس کنجکاوی

محققان خوب در مورد دنیای اطراف خود کنجکاو و کنجکاو هستند. معمولاً یک انگیزه قوی برای تمایل به انجام تحقیق، درک بهتر یا کمک به حل مشکلات بی پاسخ است.

آیا اغلب دنیای اطراف خود را زیر سوال می برید؟ اگر چنین است، دقیقاً نوع کنجکاوی را نشان می دهید که یکی از ویژگی های اصلی یک محقق است. در واقع، این کنجکاوی در میان همه ما در دوران کودکی بسیار رایج است و متأسفانه به نظر می‌رسد بسیاری از ما زمانی که بالغ می‌شویم و حرفه‌های سنتی را دنبال می‌کنیم، آن را از دست می‌دهیم!

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

نکته مهم علم این است که می‌توانید عمیق‌تر به کاوش ادامه دهید و کنجکاوی می‌تواند به شما کمک کند تا برای درک بهتر مشکل تلاش کنید. حتی گاهی اوقات شما بیشتر از آنچه که حل می کنید سؤالاتی را کشف می کنید که می تواند شاخه های جدیدی از تحقیق را باز کند. اینها می توانند به راحتی به پروژه های تحقیقاتی تبدیل شوند.

  • مهارت های سازمانی

مهارت های سازمانی یک پژوهشگر

سازماندهی به معنای چند چیز متفاوت است:

  • مدیریت اطلاعات

به معنای داشتن یک ایده روشن از کاری که قبلا انجام داده اید است.

پروژه‌های تحقیقاتی معمولاً شامل آزمایش‌های زیادی می‌شوند که با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌های مرتبط همراه است. یک پروژه دکتری معمولی ممکن است شامل ده ها یا حتی صدها آزمایش باشد که هر کدام ممکن است شامل نمونه های زیادی باشد. پیدا کردن اطلاعات و داده های یک پروژه خاص از بین انبوهی از اطلاعات کار سختی است.

اگر دقت نداشته باشید و اطلاعات خود را سازماندهی و مدیریت نکنید، این می‌تواند به معنای نیاز بی‌رویه به تکرار آزمایش‌ها باشد. یا حتی بدتر از آن، می‌توانید نتایج موجود را با این تصور که از آزمایشی متفاوت از آزمایشی که واقعاً هستند، تجزیه و تحلیل کنید. زمانی که می خواهید تحقیق خود را منتشر کنید بسیار مهم است که بتوانید جزئیات همه آزمایش های خود را ارائه دهید و رابطه بین نمونه ها را به وضوح بدانید.

سازماندهی بهترین راه برای جلوگیری از این استرس غیر ضروری، حجم کاری اضافی است.

به عنوان مثال اگر سرپرست من از من خواسته است که جزئیات آزمایش خاصی را ببیند، آیا می توانم آنها را به سرعت پیدا کنم؟ این می تواند به یادداشت برداری خوب و سازماندهی داده ها به روشی معقول منجر شود.

برای سازماندهی اطلاعات و پژوهش های خود می توانید از آنها عکس بگیرید و همچنین از همه داده‌های خود، از جمله عکس‌هایی که می‌گیرید، نسخه بکاپ یا پشتیبان تهیه کنید. می توانید از پشتیبان‌گیری در فضای ابری، جایی که می‌توانید به داده‌ها از چندین رایانه دسترسی داشته باشید و به راحتی پوشه‌ها را با همکاران به اشتراک بگذارید، استفاده کنید.

  • مدیریت زمان

فراتر از یادداشت برداری دقیق و ردیابی آزمایشی برای مدیریت تمام داده هایی که ایجاد می کنید، سازماندهی برای اطمینان از مدیریت موثر زمانتان بسیار مهم است.

مدیریت زمان یکی از مهارت های لازم هر محققی به شمار می رود.

بر خلاف پروژه های کوتاه مقطع کارشناسی، واقعاً نمی توانید تمام کارها را برای دکترا (یا فوق دکتری) خود تا پایان آن رها کنید!

من به عنوان یک محقق پژوهشی باید مدیریت زمان داشته باشم تا بتوانم موثرترین کار را در حال و آینده انجام دهم.

  • ذهن باز

در سطوح چندگانه، آنقدر مهم است که به عنوان یک محقق بتوانید در مورد تحقیق خود بی طرف باشید و ذهنی باز داشته باشید.

زمانی که در حال انجام آزمایشات خود هستید، گاهی اوقات نتیجه خاصی وجود دارد که ممکن است انتظار یا امیدوار باشید که آن را ببینید. انجام درست تحقیق به این معنی است که در برابر نتایجی که در ابتدا انتظار دارید متفاوت باشید.

باز بودن برای تغییر مسیر تحقیق می‌تواند یک ویژگی بسیار مفید  باشد. گاهی اوقات فکر کردن به اضافه کردن تکنیک های مختلف، آزمایش مواد جدید یا شروع یک همکاری جدید مفید خواهد بود. به‌ویژه اگر با متخصصان رشته‌های دیگر مشورت می‌کنید، آنچه را که می‌گویند جدی بگیرید و پیش‌فرض‌های خود را به چالش بکشید.

  • عزم و استقامت

قاطعیت و پشتکار از ویژگی های حیاتی یک محقق است.

دکترا می تواند یک مشکل طولانی باشد و اغلب اوقات پیش می آید که ترجیح می دهید آن روز کار خود را انجام ندهید. به طور طبیعی آزمایش‌ها اغلب بسیار تکراری انجام می‌شوند، بنابراین مهم است که پشتکار داشته باشید و به یاد داشته باشید که در نهایت نتیجه خواهد داد.

البته توجه داشته باشید پیشرفت در تحقیق لزوماً شامل ساعات کاری بی پایان نیست، گاهی اوقات کار هوشمندانه می تواند کمک زیادی به پشتکار داشته باشد. برای مثال، یکی از راه‌های پیشرفت حتی اگر برای کار فشرده احساس نمی‌کنید، این است که ببینید چه کارهای دیگری باید انجام دهید.

با این حال مهم است که در زمان خود عملگرا و معقول باشید. یکی از مزایای کار در تحقیقات دانشگاهی این است که شما بر برنامه خود کنترل دارید، بنابراین با خیال راحت ضررهای خود را کاهش دهید و مرخصی بگیرید. سپس می توانید روز بعد سرحال و با ذهنیت بهتر وارد شوید.

  • منطقی عمل کردن

منطقی فکر کردن و عمل کردن یک ویژگی محقق مفید است تا بفهمد چه چیزی باید منتشر شود.

منطقی فکر کردن یکی از مفیدترین ویژگی های یک محقق است و به شما کمک می کند تا بفهمید چه چیزی را منتشر کنید و چه آزمایش هایی را بعدا انجام دهید.

اینکه بتوانید به طور منطقی در مورد بهترین راه برای ارائه کار خود و انجام آزمایش های آینده فکر کنید، ویژگی بسیار مفیدی است که به عنوان یک محقق می توانید آن را انتخاب کنید.

اغلب یک پروژه می تواند در جهات مختلفی پیش رود. این می تواند ترسناک باشد و شما به طور واقع بینانه برای بررسی همه گزینه ها وقت نخواهید داشت. بنابراین منطقی بودن در مورد مفیدترین آزمایش ها می تواند برای اطمینان از پیشرفت شما در طول حرفه تحقیقاتی خود بسیار مهم باشد..

  • صبر

صبر و حوصله یکی از ویژگی های کلیدی یک محقق است. آزمایش‌ها به ندرت طبق برنامه‌ریزی کامل پیش می‌روند (و زمانی که انجام می‌دهند، ممکن است نگران‌کننده باشد!). گاهی اوقات تجهیزات برای مدتی مورد استفاده قرار نگرفته است و به درستی کار نمی‌کنند، چیزهایی خراب می‌شوند یا داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید به ظاهر بی معنی است.

به‌عنوان یک محقق، برای مقابله با این مواقع به صبر و حوصله نیاز دارید، زمانی که ترجیح می‌دهید در حال انجام تحقیقات واقعی باشید.

  • قابل اعتماد بودن – با صداقت عمل کنید.

بسیار مهم است که با صداقت عمل کنید و از مقررات و حاکمیت پیروی کنید.

فردی قابل اعتماد بودن و با صداقت به عنوان یک محقق بسیار مهم است.

  • اتکا به خود(اعتماد به نفس)

در طول دوره دکتری و تحقیق روی پژوهش خود، شما شخصاً مسئول پروژه خود هستید و شما کسی هستید که باید کار انجام شده را تمام کنید و از آن دفاع کنید. برای این منظور بسیار مهم است که شما راحت کار کنید، زمان خود را مدیریت کنید و با حداقل نظارت تصمیمات تحقیقاتی بگیرید.

  • رفتار همکارانه (تعاونی)

اگر به خوبی با دیگران کار کنید، در طول تحقیقات خود کارهای بیشتری انجام خواهید داد.

این می‌تواند به معنای کمک به سایر افراد در انجام آزمایش‌هایشان باشد یا مودبانه از کسی که در کاری که می‌خواهید امتحان کنید تخصص دارد، راهنمایی بخواهید. مراقب باشید مطمئن شوید که زیاد متعهد به انجام کارهای دیگران نیستید. همین افراد همچنین می توانند شبکه پشتیبانی شما شوند، زمانی که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود و ممکن است به شما کمک کند تا راهی برای عبور از آن پیدا کنید.

شروع همکاری های جدید می تواند نقطه برجسته یک پروژه تحقیقاتی باشد. این نه تنها می تواند یک تجربه یادگیری باشد، بلکه می تواند کیفیت و کمیت خروجی تحقیق شما را افزایش دهد.

  • چگونه محقق بهتری شویم؟

امیدواریم هنگام مطالعه ویژگی های مختلف یک محقق توانسته باشید چندین ویژگی را که قبلاً با شخصیت شما مطابقت دارد، تشخیص دهید.

اما اگر ویژگی های یک محقق وجود دارد که در خود نمی شناسید، ناامید نشوید! همه ما می توانیم روی خودمان کار کنیم و حتی اگر گاهی اوقات احساس ناراحتی در شما ایجاد کند، به شما کمک می کند تا به عنوان یک فرد و محقق رشد کنید.

به عنوان مثال، اگر به طور طبیعی سازماندهی خاصی ندارید، مطمئناً می توانید این ویژگی را مانند مهارت ها در سایر بخش های زندگی ما توسعه دهید.

چگونه به عنوان یک محقق پیشرفت کنیم؟

محقق خوب

  • سازماندهی کنید. این کار به شما کمک می کند پیشرفت خود را ببینید (انگیزه خوب برای مصمم ماندن و عمل کردن با صبر). تلاش برای جلوگیری از فرسودگی شغلی را داشته باشید.
  • روی نقاط ضعف خود کار کنید. اگر با خواندن این مطلب ، ویژگی های یک محقق را شناسایی کرده اید از پرداختن به آنها نترسید. فعالیت در خارج از منطقه راحتی به رشد شما کمک می کند.

امیدواریم محتوای این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. جهت بهره مندی از خدمات گروه تحقیقاتی نخبگان برتر و اخذ مشاوره می توانید با گروه ارتباط برقرار نمایید.

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]