×

وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه

به این مطلب امتیاز دهید

وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه 

مسئولیت برگزاری جلسه دفاع بر عهده مدیر گروه و شورای پایان نامه در گروه مربوطه می باشد. به همین جهت در این مقاله به شرح وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع و ناظر تحصیلات تکمیلی قبل از شروع جلسه دفاع و در هنگام برگزاری جلسه می پردازیم.

وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه

 

وظایف هیئت داوران قبل از جلسه دفاع

وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه به شرح زیر می باشد :

این شخص در گام اول ملزم به دریافت نامه از مدیریت تحصیلات می باشد. این نامه رسمی نشان دهنده صلاحیت داور بودن ایشان و مجوز حضورشان در جلسه می باشد. یکی از وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه این است که فرم مربوطه را از دانشجو دریافت نماید و پس از بررسی پایان نامه قابل ارائه بودن یا عدم آن را گزارش دهد. این موضوع برای دانشجویان فوق لیسانس 2 هفته و برای دانشجویان دکترا 3 هفته زمان خواهد برد.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

داور موارد ایجابی را ثبت می نماید و دانشجو ملزم به ارائه نسخه تصحیح شده پایان نامه و ارائه مجدد آن به وی می باشد. این کار نیز باید در حدود دو یا سه هفته انجام شود. تیم داوری فرم های لازمه را پر نموده و زمان برگزاری جلسه دفاع را مشخص می نماید. سپس اقدام به دریافت نامه از مدیریت تحصیلات تکمیلی می کند که این نامه به منظور برگزاری جلسه دفاع شکل می گیرد. در گام اخر استاد داور نسخه اصلاح شده و نهایی را تایید می نماید.

اینها بخشی از وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه می باشد.

نقش داور در حین ارائه پایان نامه

در ادامه به برخی دیگر از وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه اشاره می کنیم.
طبیعتا حضور داور در جلسه دفاع امری واجب تلقی می شود. اما در شرایطی که امکان حضور ایشان وجود نداشته باشد و دلیل غیبت نیز موجه باشد باید قبل از شروع جلسه نمره دانشجو را به مدیر تحصیلات تکمیلی و یا ناظر ایشان ارائه دهد.

لازم به ذکر است که در جلسه دفاع نیاز به حضور تیم تحقیقی، داور و ناظر تحصیلات تکمیلی می باشد. در پایان جلسه ارائه توسط دانشجو، داور تمامی فرم های تکمیل شده را به ناظر تحصیلات تکمیلی تحویل می دهد و این شخص فرم های مربوطه را به دفتر معاونت ارجاع می دهد. وظیفه داور پس از جلسه دفاع، کنترل و بررسی اصلاحات نهایی و امضا کردن فرم دانشجو جهت انجام صحافی می باشد.

در ادامه به نقش و وظایف ناظر تحصیلات تکمیلی می پردازیم.

 

وظایف ناظر تحصیلات تکمیلی قبل از جلسه دفاع

به غیر از وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه وظیفه ای دیگر هم بر عهده ناظر تحصیلات تکمیلی قبل از جلسه دفاع است. این شخص نیز باید مجوز حضور در جلسه را پیش از جلسه از معاونت آموزشی دریافت نماید. سپس پایان نامه را از دانشجو دریافت کند و پس از دو تا سه هفته قابل ارائه بودن یا غیر قابل ارائه بودن آن را اعلام می نماید.

این شخص نیز موارد ایجابی را به طور کتبی به دانشجو گزارش می دهد و دانشجو ملزم به ایجاد اصلاحات و ارائه نسخه نهایی به ناظر تحصیلات تکمیلی می باشد. ناظر فرم های لازمه برای تعیین زمان جلسه را قبل از شروع جلسه دفاع تکمیل می نماید و همچنین سایر فرم های مربوط به جلسه را مشاهده و کنترل می نماید.

 

نقش ناظر تحصیلات تکمیلی در هنگام دفاع

حضور این شخص در جلسه به منظور تطابق فرایند انجام دفاع بر اساس آیین نامه ها الزامی می باشد. مدیریت زمانی جلسه بر عهده این شخص است. اگر یکی از داوران در جلسه حاضر نباشند استاد راهنما و ناظر تحصیلات تکمیلی مجاز به تصمیم گیری برای رسمیت بخشیدن به جلسه بر اساس قوانین و ضوابط هستند.

مسئولیت صحت مقاله ها در مجله های رسمی و معتبر به عهده ناظر تحصیلات تکمیلی و استاد راهنما است. فرم نهایی شامل جمع نمرات تیم تحقیقاتی و داوران و ناظران است که نمره دانشجو توسط ناظر در فرم های لازمه ثبت می شود.

 

نقش ناظر تحصیلات تکمیلی پس از جلسه دفاع

در مورد وظایف هیئت داوران در جلسه دفاع پایان نامه، همان طور که گفته شد فرم های مربوطه به ناظر تحصیلات تکمیلی ارائه می گردد و پس از کنترل، نمره نهایی را به استاد راهنما اطلاع می دهد و در نهایت تمامی اطلاعات را به مسوول دفتر تحصیلات تکمیلی می رساند. این شخص پس از اتمام جلسه دفاع فرم های مربوطه را جمع آوری و به دست مسول دفتر تحصیلات تکمیلی می رساند.

این ناظر ملزم به بررسی و کنترل پایان نامه اصلاح شده بر اساس ایین نامه های لازمه می باشد.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 20 مهر 1401 و ساعت : 09:58 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]