×

نحوه نگارش مقاله پژوهشی یا علمی

به این مطلب امتیاز دهید

نحوه نگارش مقاله پژوهشی یا علمی

ما در این مطلب به نکات مهم نگارش مقاله علمی پرداختیم با ما همراه باشید.

یکی از سوالات بسیار مهمی که همواره افراد می پرسند این است که اصول نوشتن یک مقاله پژوهشی چگونه است و توجه به چه نکاتی باعث می شود تا بتوانیم یک مقاله علمی استاندارد و دقیق داشته باشیم.

در این مطلب قصد داریم تا به این سوال بسیار مهم پاسخ داده و در رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دهیم، پس با ما همراه باشید. اولین نکته که باید به آن توجه داشته باشید این است که مقاله پژوهشی دارای اجزا و بخش هایی است. هر یک از این بخش ها به بررسی مسئله و پارامتری می پردازد و نکته مهمی که باید بدانید این است که نگارش و نوشتن هر یک از این بخش ها اصول و قواعد خاصی دارد. توجه به این نکته می تواند به شما کمک کند تا یک مقاله علمی عالی و کامل را بنویسید.

بخش های یک مقاله پژوهشی

مقالات علمی و پژوهشی شامل اجزای متفاوتی است در ادامه به این اجزا اشاره خواهیم کرد همراه ما باشید.

  1. عنوان (Tittle)
  2. چکیده (Abstract)
  3. کلمات (کلیدی Keywords)
  4. مقدمه (Introduction)
  5. مواد و روش ‌ها (Materials and methods)
  6. نتایج (Results)
  7. بحث (Discussion)
  8. نتیجه‌ گیری (Conclusion)
  9. تقدیر و تشکر (Acknowledgment)
  10. مراجع (References)
  11. ضمیمه (Appendix)
  12. موارد تکمیلی (Supplementary materials)

نحوه نگارش هر بخش

نحوه نگارش هر یک از این بخش ها خود نیاز به مطلب جداگانه ای دارد و برای این که بتوانید یک مقاله پژوهشی حرفه ای را بنویسید، باید برای نگارش هر یک از این بخش ها به بهترین شکل ممکن عمل کرده و اطلاعات کاملی را به مخاطب خود ارائه بدهید. لازم به ذکر است که انجام پایان نامه نیز در دسته نگارش مقالات علمی پژوهشی به شمار می اید.

 

مهمترین نکات برای نگارش مقاله پژوهشی

 نگارش یک مقاله پژوهشی مستلزم رعایت نکات مهمی است که باید در نظر داشته باشید. در ادامه به معرفی این نکات میپردازیم.

برای نگارش یک مقاله پژوهشی کامل و دقیق توجه به برخی نکات مهم، لازم و ضروری است. اگر شما به این نکات دقت کنید می توانید یک مقاله علمی حرفه ای و با کیفیت را بنویسید.

  • عنوان مناسب

اولین نکته این است که حتماً یک عنوان جذاب را برای مقاله خود انتخاب کنید. به هر میزانی که عنوان مقاله علمی شما جذاب و گیرا باشد، به همان اندازه افراد بیشتری جذب مقاله و مطلب شما خواهند شد. توجه داشته باشید که عنوان شما برای مخاطب مورد نظر باید جذاب و در عین حال رسا و شیوا باشد.

همچنین عنوان انتخابی شما باید خلاصه ای از مقاله و کوتاه باشد. باید با زبان آکادمیک بنویسید.

  • چاپ در مجله علمی

نکته مهم دیگر این است که اگر قصد دارید تا مقاله پژوهشی تان را در یک مجله علمی معتبر چاپ شود، باید از اصول، هزینه و مدت زمان چاپ برای آن مجله اطلاع داشته باشید و با توجه به آن، مقاله خود را بنویسید. همچنین برای این کار مقاله شما باید توسط وزارت علوم تایید شود.

  • منابع

منابع یکی دیگر از موضوعات بسیار مهمی است که در نگارش مقاله علمی و پژوهشی باید به آن توجه کنید. بی توجهی به این عامل می تواند شما را با مشکلات مختلفی مواجه کند، چرا که اگر در هنگام نوشتن مقاله، از منابعی که استفاده کردید نام نبرید، این کم کاری شما ممکن است مقاله علمی پژوهشی تان را با مشکل مواجه کند و نتوانید امتیاز لازم را به دست بیاورید.

متاسفانه نمونه های بسیار زیادی وجود دارد که افراد اقدام به نوشتن یک مقاله حرفه ای و باکیفیت کردند اما به دلیل عدم نام بردن از منابعی که از آن ها در مطلب خود استفاده کرده اند، مقاله پژوهشی شان با مشکلات مختلفی مواجه شده است.

  • ذکر نام پژوهشگر

نکته مهمی که باید بدانید این است که اگر شما از متن و یا پژوهش یک پژوهشگر دیگر استفاده کرده اما نامی از آن نبرده باشید، کار شما سرقت ادبی نامیده می شود و می تواند مشکلات حقوقی بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد.

  • توجه به جزئیات

توجه به جزئیات نکته مهم دیگری است که باعث می شود تا مطلب شما بتواند به خوبی نظر داوران را جلب کند. برای مثال از خود بپرسید آیا تحقیق شما ایده نوآورانه و جدیدی به حساب می‌آید یا در آن راه ‌حلی برای مشکلات موجود مطرح می‌شود؟

  • مرور و ویرایش توسط افراد متخصص

هر مقاله‌ای باید چندین بار توسط نویسندگان پژوهش مرور و ویرایش شود. با کمک گرفتن از ویراستاران حرفه‌ای با رعایت ساختار استاندارد مقاله و رعایت نکات مهم نگارشی و… می‌ توانید شانس خود را برای پذیرش و چاپ شدن مقاله خود بالا ببرید.

  • انسجام و پیوستگی مطالب

ایده‌ها، نتایج و استنباط های خود را در مقاله را شفاف بیان کنید. انسجام در مقاله شما زمانی ایجاد می‌شود که از گرامر و ساختار جمله مناسب استفاده کنید. همچنین مجموعه لغات درست بکار ببرید. متن بدون انسجام و از هم‌گسسته مانع از درک درست مخاطبان و خوانندگان می‌شود و ایده اصلی در مقاله را به درستی به مخاطبان موردنظرتان انتقال نمی‌دهد.

  • نوشتن چکیده مناسب

چکیده یکی از مهمترین بخش‌های نگارش مقالات به‌شمار می‌رود. هدف اصلی چکیده، راهنمایی خوانندگان است. افراد بعد از خواندن چکیده شما و پی بردن به محتوای نوشته، تصمیم می‌گیرند که کل متن مقاله را تهیه کنند یا خیر. پس باید چکیده شما توصیفی قوی، پرمایه، کامل و در عین حال مختصر و گیرا داشته باشد.

  • کمک گرفتن از نویسنده همکار

کمک گرفتن از نویسنده همکار، باعث می‌شود سرعت و کیفیت کار شما بهبود یابد و ایده‌های متفاوت و جدیدی با یکدیگر تبادل کنید. با انجام این کار، شانس چاپ سریع و آسان مقاله شما بالا می‌رود.

حرف آخر

اگر برای اولین بار قصد دارید تا یک مقاله پژوهشی را بنویسید، پیشنهاد ما این است که حتماً از افراد متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. این دسته از افراد می توانند با ارائه پیشنهادات مختلف به بهترین شکل ممکن نکات مهم و ضروری را به شما گوشزد کنند. در این مطلب نگاهی به نحوه نگارش مقالات پژوهشی انداخته و در رابطه با نگارش صحیح یک مطلب علمی و پژوهشی توضیحاتی را ارائه دادیم. توجه به نکات گفته شده به شما کمک می کند تا بتوانید یک مقاله علمی  و پژوهشی حرفه ای و باکیفیت را نوشته و آن را در مجلات علمی معتبر چاپ کنید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 15 آبان 1401 و ساعت : 08:51 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه