×

مراحل گرفتن بورسیه تحصیلی

به این مطلب امتیاز دهید

مراحل گرفتن بورسیه تحصیلی

مراحل گرفتن بورسیه تحصیلی

اگر قصد مهاجرت به خارج برای تحصیل را دارید باید از مراحل اپلای کردن اطلاع کامل داشته باشید.

مراحل گرفتن بورسیه تحصیلی، یک پروسه طولانی است که با برنامه ریزی اصولی و قدم به قدم می‌توانید اپلای کنید. برای این کار می توانید یک لیست از کارهایی که باید در طول دوره خود انجام دهید ایجاد کنید.

قبل از آن لازم است اطلاعات و آگاهی جامعی از مراحل و شرایط پیش‌رو داشته باشید. آماده شدن برای درخواست برای کالج ممکن است دلهره آور باشد، اما اگر توصیه های آزموده شده و واقعی را دنبال کنید، آماده خواهید بود که درخواست های کالج خود را به انجام برسانید.

در این مقاله، تمام وظایفی را که باید انجام دهید تا شانس خود را برای رسیدن به بهترین کالج ممکن به حداکثر برسانید، شرح خواهیم داد.

درخواست برای کالج ها معمولاً شامل انتخاب کشور و دانشگاه موردنظر، انجام آزمون های استاندارد بین‌المللی، ارسال رزومه و cv، توصیه نامه‌و پر کردن درخواست‌ها و… است که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

قدم های اخذ بورسیه تحصیلی

قدم های اخذ بورسیه تحصیلی

  • انتخاب کشور و دانشگاه موردنظر

قبل از انجام هر کاری باید بدانید در کدام کشور و دانشگاه قصد تحصیل دارید و با دقت تمام شرایط شغلی، اقامتی و… خود را بسنجید.

با پیدا کردن کاج هایی که به آنها علاقه دارید، فرآیند درخواست کالج خود را شروع کنید.

کالج ها را بر اساس مکان، رشته، نوع و سبک زندگی پردیس پیدا کنید.

باید اطلاع داشته باشید چه مدرک زبانی برای دانشگاه و کشور انتخابی خود موردتایید است و چه مدارک و ملاک هایی برای اپلای در آن دانشگاه، مدنظر است.

برای این کار می توانید به سایت دانشگاه مقصد مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی از جمله شرایط اپلای کردن، ددلاین، مختصات دانشگاه، اساتید و… کسب کنید.

بازدید از یک کالج و محوطه آن می تواند به دانشجویان کمک کند تا درک درستی از فرهنگ و جامعه پیدا کنند و بفهمند که چگونه ممکن است با آنها سازگاری داشته باشند.

در حالی که این بخشی از روند درخواست رسمی نیست، کاوش در یک کالج می تواند به دانشجویان کمک کند تا تعیین کنند برای کدام دانشگاه ها درخواست دهند. چنین بازدیدهایی “نگاهی اجمالی به یک روز از زندگی” دانشجویانی که در آن دانشگاه ها زندگی می کنند و یاد می گیرند ارائه می کند.

اما در غیاب فرصت بازدید مثلاً به دلیل محدودیت هزینه یا سایر محدودیت‌های سفر دانشجویان باید بازدیدهای مجازی را در نظر بگیرند که از زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا به عنوان یک گزینه محبوب برای متقاضیان ظاهر شده است. با تحقیق و کاوش می توانید وب سایت های کالج ها برای فرصت های ارتباط مجازی با دانشجویان، کارکنان پذیرش، اساتید، مربیان و دیگران را بیابید.

  • انجام آزمون های استاندارد بین‌المللی

یکی از مهم ترین مدارک الزامی مهاجرت تحصیلی، اخذ مدرک زبان و کسب حداقل نمره قبولی است.

بسته به اینکه در کدام کشور قصد تحصیل دارید و چه مدارک زبانی مورد تایید دانشگاه انتخابی شماست، باید آمادگی لازم را از قبل برای شرکت در آزمون ها داشته باشید و زبان خود را تقویت کنید.

اگرچه بسیاری از دانشگاه ها نیاز به نمرات آزمون استاندارد برای پذیرش را متوقف کرده‌اند.

بسیاری از دانشگاه ها بالخصوص دانشگاه های آمریکایی از متقاضیان می خواهند که نمرات SAT یا ACT را ارسال کنند. این نمرات معمولا توسط شرکت های تست ارسال می شود. تعداد کالج هایی که به نمرات آزمون استاندارد نیاز دارند، به دلیل پاندمی کروناویروس که این امتحانات را تغییر داده است، به طور چشمگیری کاهش یافته است و بسیاری از مراکز آزمایش در سراسر ایالات متحده در بخش‌هایی از سال‌های 2020 و 2021 بسته شدند.

آزمون های معتبر IELTS و TOEFL بدون شک از مهم‌ترین آزمون‌های معتبر جهان می‌باشند که تقریبا در سراسر دنیا به رسمیت شناخته شده اند.

ممکن است در کنار این مدارک، با توجه به رشته و مقطع تحصیلی شما نیاز به مدارک دیگری باشد.

آزمون SAT که توسط کشور ترکیه برگزار می شود، برای تعیین سطح استعداد دانشجویان جهت ورود به مقطع کارشناسی استفاده می‌شود. این آزمون مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضیات سنجیده می‌شوند.

همچنین آزمون ALES که در کشور ترکیه برای ارزیابی محصلان تحصیلات تکمیلی برگزار می شود و به زبان ترکی استانبولی است.

آزمون GMAT یک آزمون بین‌المللی است که اغلب برای اپلای در رشته های اقتصاد، مدیریت ها، MBA و… در اروپا و آمریکای شمالی کاربرد دارد.

آزمون GRE که در اکثر دانشگاه های آمریکا و کانادا برای اخذ پذیرش تحصیلات تکمیلی مخصوصا رشته های فنی مهندسی ملاک است. البته رشته های پزشکی و حقوق از این آزمون معاف هستند!

دوره پادفک که برای اپلای در تمام مقاطع تحصیلی در کشورهای روسیه، اوکراین و بلاروس و دانشگاه‌های این کشورها ممکن بوده و مورد تائید است.

آزمون ACT  که در واقع توانایی و دانش علمی متقاضیانی را می سنجد که از دبیرستان فارغ‌التحصیل شده و قصد ثبت‌نام در دانشگاه را دارند.

آزمون ها و مدارک بین المللی انبوه زیادی وجود دارند که ما در این مطلب به چندین مورد اشاره کردیم. توجه داشته باشید که باید قبل از انجام مراحل بالاتر از آنها و شرایطشان مطلع باشید.

  • نوشتن توصیه نامه

توصیه نامه، نامه ای است که از طرف یک متقاضی، توسط شخصی نوشته می شود که می تواند عملکرد تحصیلی یا حرفه ای آن شخص را تضمین کند. فردی که توانایی ها و به طور کلی رزومه شما را تضمین می‌کند می‌تواند از اساتید دانشگاه باشد که از شما شناخت کاملی دارد و می‌تواند نه تنها در مورد توانایی‌های تحصیلی، بلکه ویژگی‌ها و دستاوردهای شخصی‌ شما نظر دهد و از همه مهم تر وقت و حوصله کافی برای انجام این کار را داشته باشد.

این ایده خوبی است که یک نسخه از رزومه خود را به توصیه‌کننده خود ارائه دهید تا به آنها کمک کند همه این موارد را پوشش دهد.

کالج ها اغلب از دانشجویان می خواهند که دو تا سه توصیه نامه ارسال کنند.

توجه داشته باشید از چند ماه قبل از استاد مدنظر خود درخواست کنید.

به این دلیل که اساتید ممکن است در پایان سال با درخواست های توصیه نامه زیادی روبرو شوند. باید به آنها زمان زیادی بدهید تا نامه را آماده کنند و هر اطلاعاتی را که نیاز دارند از شما جمع آوری کنند.

هر چه زمان بیشتری را به نویسنده توصیه نامه خود بدهید، توصیه نامه شما کامل‌تر و مفیدتر خواهد بود.

  • ارسال رزومه و cv

کالج‌ها معمولاً یک یا چند مقاله ISI، کتاب های علمی مدنظر قرار می دهند و می‌خواهند در نظر بگیرند که شما آیا فراتر از نمرات امتحانی خود هستید یا خیر. اشاره به دستاوردهای علمی، افتخارات، جوایز، سوابق شغلی، مهارت ها، مقالات یا پروژه‌های دانشگاهی، مهارت های کامپیوتری و … به شما این فرصت را می دهد تا شانس خود را برای اپلای بالا ببرید.

توجه داشته باشید باید تمام اموری که در خارج از دانشگاه و کلاس سپری می‌کنید، شرح دهید. این امور می تواند شامل فعالیت‌های ساختاری مانند ورزش یا باشگاه و همچنین تعهدات خانوادگی مانند مراقبت از خواهر و برادر یا اشتغال پاره وقت باشد.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

  • ارسال ریزنمرات تحصیلی به صورت لاتین

بیشتر کالج‌ها به ریز نمرات رسمی مدرسه نیاز دارند تا ببینند عملکرد شما در محیط‌های دانشگاهی چگونه است. ریز نمرات شما از دبیرستان و سایر موسسات دانشگاهی دوره لیسانس، فوق لیسانس و… باید به صورت لاتین ترجمه و ارسال شود.

  • ارسال SOP(انگیزه نامه) 

یک انگیزه نامه قوی و تاثیرگذار می تواند شانس شما را برای پذیرش بالا ببرد.

همانطور که از اسم آن مشخص است، باید انگیزه و هدف خود از ادامه تحصیل را به صورت واضح و شفاف بیان کنید.

در انگیزه نامه باید دلایل انتخاب و هدف خود از تحصیل در آن دانشگاه و گرایش و اینکه چرا می خواهید ادامه تحصیل بدهید را بیان کنید که معمولا برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

علاقه‌مندی ها و ایده های خود و اینکه چه نوآوری و خلاقیتی در آن گرایش در فکر دارید، می تواند در پذیرش شما فوق العاده تاثیرگذار باشد.

  • پر کردن فرم Application

این فرم در برگیرنده اطلاعات کاملی از قبیل مشخصات، اطلاعات والدین یا قیم قانونی، معدل، سوابق تحصیلی، نمره زبان و… می‌شود. این فرم‌ها اغلب به صورت اینترنتی هستند که باید از کارت های اعتباری مثل visa cardو… استفاده کنید. فرم هایی که انلاین نیستند باید از دانشگاه خود پرینت بگیرید و بعد از پر کردن آن از دانشگاه محل تحصیل خود بخواهید پست کند.

در ارسال فرم  Applicationمعمولا مبلغی اتخاذ میشود که حتی در صورت رد شدن درخواست شما قابل استرداد نیست! پس در بارگزاری شدن تمام مدارک خود اطمینان حاصل کنید. ایده خوبی است که قبل ددلاین این فرآیند را انجام دهید و از چند ماه قبل از مهلت درخواست شروع کنید.

  • ارسال اطلاعات مالی

برخی از دانشگاه ها اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی خانواده شما درخواست می کنند تا ببینند آیا شما واجد شرایط بورسیه تحصیلی هستید یا خیر.

برای مثال شما می توانید حداقل درخواست رایگان برای کمک دانشجویی فدرال آمریکاFAFSA  را برای کالج ها و دانشگاه های آمریکا پر کنید.

هزینه های درخواست کالج

هزینه های درخواست کالج

هیچ هزینه مشخصی برای درخواست کالج وجود ندارد.

معمولاً از 50 تا 90 دلار برای هر درخواست متغیر است، اگرچه هزینه ها در برخی موارد می تواند تا 100 دلار افزایش یابد.

البته این امکان وجود داردکه دانشجویان خانواده های کم درآمد می توانند درخواست های دانشگاه را به صورت رایگان ارسال کنند و از هزینه درخواست معاف شوند.

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]