×

انتخاب موضوع مناسب پایان نامه و رساله دکترا چه اهمیتی دارد؟

به این مطلب امتیاز دهید

موضوع مناسب پایان نامه

افرادی که قصد دارند تا در مقطع دکترا فارغ التحصیل شده و مدرک PhD خود را دریافت کنند لازم است تا به عنوان آخرین مرحله اقدام به نگارش پایان نامه یا رساله دکترا کنند. یکی از گام های بسیار مهم برای نگارش، انتخاب موضوع مناسب پایان نامه است. در واقع بی توجهی به این مسئله می تواند شما را با مشکلات مختلفی مواجه کند. پس با ما همراه باشید تا در رابطه با این موضوع صحبت کنیم.

پیشنهاد مطالعه: تعیین موضوع رایگان برای انجام پایان نامه

انتخاب موضوع برای رساله دکتری

بی شک افرادی که قصد دارند تا اقدام به نگارش رساله دکترا کنند، باید به این موضوع بسیار مهم و کلیدی توجه داشته باشند. برای انتخاب موضوع مناسب پایان نامه باید به سراغ حوزه تحقیقاتی جدید و بدیعی رفته و از این طریق اقدام به انتخاب موضوعات تازه ای کنند.

اساتید از یک دانشجوی دکترا انتظار دارند تا با قدم گذاشتن در یک حوزه تحقیقاتی جدید اقدام به انجام تحقیقات تازه ای در یک زمینه خاص کرده و موضوعات جدید و منحصر به فردی را برای نگارش پایان نامه انتخاب کند. به همین دلیل اکثر دانشجویان دکترا مجبور هستند تا مدت زمان نسبتا طولانی را برای انتخاب موضوع در نظر بگیرند. اگر موضوع پایان نامه و رساله دکترا جدید و تازه نباشد، موضوعات از سوی استاد راهنما رد شده و باید به سراغ موضوع دیگری بروید .

 

تفاوت انتخاب موضوع پایان نامه ارشد و دکتری

بسیاری از افراد از آن جایی در دوره کارشناسی ارشد به سرعت و به راحتی موضوع پایان نامه خود را انتخاب کردند. احساس می کنند که در دوره دکترا نیز انتخاب موضوع به همان سادگی است اما باید به این نکته توجه داشت که از آن جایی که از دانشجویان کارشناسی ارشد انتظار زیادی برای وارد شدن به حوزه تحقیقاتی جدید نمی رود، بررسی سایر پژوهش های علمی و همچنین ادامه دادن مسیر تحقیقات افراد دیگر نیز برای انتخاب موضوع مناسب پایان نامه برای دانشجویان این دوره نیز قابل قبول است. اما از افرادی که در مقطع دکترا تحصیل می کنند انتظار بیشتری می رود.

 

اهمیت منابع و مقاله بیس

در سطح دکتری داشتن چند مقاله اولیه و منبع معتبر در کنار موضوع برای ارائه به اساتید بسیار اهمیت دارد. اینکه نشان دهید موضوع شما اصیل و قابل اجراست معمولا با ارائه مستنداتی از منابع معتبر و مقاله بیس امکان پذیر است.

 

اشتباهات مرسوم در انتخاب موضوع مناسب پایان نامه و رساله دکترا

  • اولین اشتباه افراد در هنگام انتخاب موضوع مناسب پایان نامه و دکترا عدم مشورت با اساتید است.
  • در واقع باید به این موضوع مهم توجه داشت که وظیفه اساتید راهنما کمک کردن به شما در طول نگارش پایان نامه است.
  • اساتید برای انتخاب موضوع نیز می توانند به شما کمک کرده و پیشنهادات خوبی را ارائه دهند.
  • به همین دلیل مشورت کردن با اساتید راهنما را حتما در برنامه خود قرار دهید.
  • یکی دیگر از این اشتباهات انتخاب موضوع تکراری است.
  •  در مرحله اول باید بدانید که در صورتی که موضوع شما تکراری باشد، در اکثر مواقع موضوع رد شده و حتی اگر تایید شود.
  • اعتبار رساله به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند.
  • از سوی دیگر در صورتی که پایان نامه شما مشابه موارد تحقیقاتی دیگر باشد از ارزش پایان نامه کاسته می شود.
  • به همین دلیل پیشنهاد ما این است که برای آن که اعتبار و ارزش رساله و مدرک دکترا شما حفظ شود.
  • به سراغ موضوعات خاص، جدید و بدیع بروید.

 

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به اهمیت انتخاب موضوع مناسب پایان نامه ورساله دکترا انداخته و رابطه با آن توضیحاتی را به شما ارائه دادیم. سپس به این نکته اشاره کردیم که ممکن است برای انتخاب موضوع چه اشتباهاتی انجام دهید و راه حل جایگزین برای جلوگیری از بروز این اشتباهات چیست. توجه به نکات گفته شده به شما کمک می کند تا به بهترین شکل ممکن اقدام به انتخاب یک موضوع حرفه ای برای پایان نامه خود کنید.

 

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 21 مرداد 1401 و ساعت : 09:52 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه