×

امکان چاپ یک مقاله در دو مجله وجود دارد؟

5/5 - (1 امتیاز)

امکان چاپ یک مقاله در دو مجله

آیا می توانم مقاله‌ام را به چندین مجله ارسال کنم؟ من می خواهم فقط در یک مجله منتشر کنم، اما اگر آن را به دو یا سه مجله به طور همزمان ارسال کنم، اگر از یکی رد شوم، قبل از ارسال به دومی، زمان را برای انتظار برای تصمیم گیری تلف نمی کنم.

امکان چاپ یک مقاله در دو مجله

اینها همگی تصورات اشتباهی هستند! جدای از سرقت ادبی، ارسال به بیش از یک مجله در یک زمان ممکن است یکی از بدترین اشتباهات ممکن دانشگاهی و غیر اخلاقی باشد که یک محقق می تواند مرتکب شود.

شما می دانید که اگر برای یک مجله ارسال کنید، ممکن است بیش از یک سال طول بکشد تا چاپ شود. و حتی اگر رد شود، ممکن است ماه ها ندانید. شاید به این فکر کنید که چرا با ارسال مقاله به بیش از یک مجله شانس خود را برای موفقیت به موقع بیشتر نمی کنید؟ این ممکن است ایده بسیار خوبی به نظر برسد، با این حال، آن را انجام ندهید!

این امر به این دلیل است که منجر به هدر رفتن منابع دانشگاهی و علمی می شود، زیرا دو یا چند مجله زمان و هزینه را برای انجام وظایف مشابه صرف می کنند.

بیایید فرض کنیم که شما دست نوشته خود را همزمان به سه مجله مختلف ارسال کرده اید. این یک مقاله عالی است و 8 ماه بعد، از هر سه مجله می شنوید که می خواهند مقاله شما را منتشر کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، اکنون باید به دو سردبیر اطلاع دهید که علاقه ای به انتشار در مجله آنها ندارید. اگر ویراستاری برای خواندن و پذیرش ارسال شما وقت بگذارد، خوشحال نخواهد شد که بفهمد شما آن را به نشریه دیگری فروخته اید. این به چند دلیل به خودی خود بد است. اولاً، توهین آمیز است که به سردبیر مجله اطلاع دهید که مجله دیگری را به جای او انتخاب کرده اید.

ثانیاً، تا زمانی که تصمیم خود را مبنی بر عدم انتشار در مجله خود به سردبیر اطلاع دهید، ممکن است روی آن شماره مجله خاص را برنامه ریزی کرده باشند. این بدان معنی است که آنها اکنون باید به عقب برگردند و کل کار را دوباره برنامه ریزی کنند. بنابراین، اگر به دو یا چند مجله ارسال کنید، وقت ارزشمندی را برای ویراستاران و داوران تلف می‌کنید.

اگر شما مقاله خود را به دو یا چند مجله به طور همزمان ارسال کنید، پس چند نفر باید نگران مقاله شما باشند؟ این شامل سردبیر، ویراستاران وابسته، و سایر کارکنان تحریریه و همچنین داوران همه مجلاتی است که ارسال کرده اید.

پیشنهاد مطالعه: اکسپت و چاپ مقاله

 ارسال یک مقاله به بیش از یک مجله به طور همزمان موجب اتلاف وقت داوران است و این زمان برای ویراستاران ارزشمند است. یافتن داوران واجد شرایط یکی از سخت ترین بخش های کار یک سردبیر است. متقاعد کردن این داوران برای اختصاص وقت خود، تقریباً همیشه بدون دستمزد، به مجله با بررسی یک مقاله، حتی سخت‌تر است. بنابراین، ویراستاران، داوران خود را منبعی ارزشمند می‌دانند و از هدر دادن وقت خود با درخواست از آن‌ها برای بازبینی مقاله‌ای که ممکن است به دلیل پذیرفته شدن توسط مجلات دیگری پس گرفته شود، بی‌میل هستند.

مشکلات حقوقی چاپ یک مقاله در چند مجله

مشکلات حقوقی چاپ چندگانه مقالات

علاوه بر این، مسائل حقوقی نیز وجود دارد. پس از پذیرش مقاله، یا مدت کوتاهی پس از آن، اکثر مجلات دارای حق چاپ مقاله هستند. اگر حق چاپ را به بیش از یک مجله داده باشید، این می تواند منجر به وضعیت بسیار دشواری شود.

علاوه بر این، سابقه انتشار نویسندگان حاوی اطلاعات گمراه کننده می شود. یک مقاله آنها به عنوان دو مقاله جداگانه شمرده می شود و برای سایر محققان روشن نیست که نسخه ارجح برای استناد کدام نسخه است.

از سوی دیگر، تعداد کمی از متخصصان در زمینه های بسیار خاص وجود دارد. بنابراین، احتمالاً مقاله ای که برای دو مجله ارسال کرده اید، ممکن است به یک داور ارسال شود. در این صورت، بازبینی کننده حق دارد این موضوع را به مجلات مربوطه گزارش دهد، و در نتیجه شما می توانید از هر دو مجله یا از همه مجلات منتشر شده توسط ناشران هر دو مجله در لیست سیاه قرار بگیرید!

دستورالعمل جلوگیری از ارسال چندگانه مقالات

برای جلوگیری از انتشار چندگانه، بسیاری از مجلات دستورالعملی برای جلوگیری از ارسال چندگانه مقالات دارند. اکثر مجلات از نویسندگان می خواهند که در نامه پوششی خود بیان کنند که مقاله آنها قبلاً منتشر نشده یا به مجله دیگری ارسال نشده است.

مجلات و نشریات در دستورالعمل های خود برای نویسندگان مشارکت کننده، ارسال چند مجله را ممنوع می دانند. اگر مقاله خود را برای چاپ در یک مجله ارسال کنید، نمی توانید همان دستنوشته را به نشریه دیگری ارسال کنید. این قانون معمولی است که هم نویسنده و هم ناشر را از تکرار تلاش محافظت می کند. بنابراین، شما باید سعی کنید مجله را با توجه به ترجیحات خود انتخاب کنید تا مطمئن شوید که دستنوشته خود را در کمترین زمان منتشر خواهید کرد.

لازم است درباره بازنشر هم متذکر شویم که موارد بازنشر اگر به زبان دیگری ترجمه شده باشد، نقض موازین اخلاقی نخواهد بود. بازنشر یک مقاله باید به طور کامل در موضوع و البته در چارچوب حقوق کپی رایت افشا شود.

اگر ناآگاهانه، قبلاً ارسال همزمان غیراخلاقی را انجام داده اید و مقاله خود را به بیش از یک مجله ارسال کرده اید، یک ایمیل یا نامه بنویسید که به وضوح ارسال خود را به همه به جز یک مجله پس می گیرد.

 

کلام آخر

به طور خلاصه، ارسال به بیش از یک مجله در یک زمان کار پسندیده ای نیست، به طور بالقوه شما را در وضعیت بد حقوقی قرار می دهد، و وقت برخی از افراد بسیار پرمشغله را تلف می کند. به همین دلیل است که وقتی افرادی که این کار را انجام می دهند کشف می شوند، اغلب از مجلاتی که به آنها ارسال کرده اند برای مادام العمر محروم می شوند و به لیست سیاه مجله اضافه می شوند و حق انتشار هیچ مقاله ای در مجله را ندارند.همچنین در مورد شخصیت شما وجهه خوبی ندارد. در عوض صبور باشید. اگر کار شما خوب باشد، در نهایت منتشر می شود.

در همین حال، کار روی مقاله بعدی خود را شروع کنید. همیشه سعی کنید ایرادات احتمالی مقاله خود را به حداقل برسانید. مثلاً ایرادات زبانی. همه این روش‌ها شما را به حداقل رساندن زمان انتشار به هر طریقی سوق می‌دهند، اما به یاد داشته باشید که از آنجایی که کل فرآیند چندان آسان نیست، به عنوان یک نویسنده بالغ به صبر و شکیبایی نیاز دارید.

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 7 بهمن 1402 و ساعت : 01:18 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]