×

برترین بانک های اطلاعات علمی در ایران

5/5 - (1 امتیاز)

برترین بانک های اطلاعات علمی در ایران کدامند؟

بانک اطلاعات علمی نخبگان

این بانک اطلاعاتی شامل مقالات و اختراعات نخبگان ایرانی می باشد.

بانک های اطلاعات علمی در ایران

پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

این پایگاه مقالاتی در حوزه های مختلف منتشر می کند.

 

پایگاه اطلاعات علمی مگ ایران

«پایگاه اطلاعات نشریات علمی کشورmagiran»، جز برترین بانک های اطلاعات علمی در ایران نیست اما به زبان فارسی پشتیبانی می شود. این پایگاه اطلاعاتی در سال ۱۳۸۰ با هدف جمع آوری مجلات ایران و تهیه یک مرجع کامل از نشریات ایرانی مشغول به فعالیت شد. در ایران نشریات علمی و تخصصی گوناگونی به چاپ می‌رسند که شاید در سطح عموم شناخته شده نباشند و گاهی حتی متخصصین هم از وجود این نشریات بی‌اطلاع هستند به همین دلیل مخاطبین اندکی دارند.

از این رو در این پایگاه بنابر آن است که با ایجاد یک مرجع کامل، بستری مناسب برای حضور در بین برترین بانک های اطلاعات علمی در ایران باشد. بر این اساس تاکنون امکان دسترسی به بیش از 80000 مقاله و نشریه در موضوعات عمومی و تخصصی توسط پایگاه اطلاعاتی magiran فراهم شده است.

 

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

 

تلاش این پایگاه بر آن بوده است که در تمامی موضوعات، نشریات معتبر را جمع آوری و در بانک اطلاعات علمی خود قرار دهد. در این مجموعه فقط نشریات چاپ شده با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه می گردد. علاوه براین تعداد زیادی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور نیز در این پایگاه وجود دارند.

پوشش کامل نشریات علمی‌پژوهشی، که از طرف موسسات، دانشگاه‌ها و نهادهای علمی کشور، اقدام به داوری و چاپ مقالات علمی فارسی‌زبان می‌کنند، در پایگاه علمی مگ‌ایران محیا شده است. بنابراین برای جستجوی مقالات علمی و پژوهشی فارسی، بهترین راه استفاده از پایگاه نشریات علمی مگ‌ایران می‌باشد.

نحوه استفاده از پایگاه اطلاعاتی Magiran

بخاطر محدودیت امکانات، ارائه خدمات و دسترسی به اطلاعات و متن نشریات کاربران تنها از طریق اشتراک کاربر میسر است. به همین دلیل این پایگاه جز برترین بانک های اطلاعات علمی در ایران نیست و تنها دسترسی به متن روزنامه های کثیرالانتشار برای سایرین نیز میسر است . پس می توان گفت که در این پایگاه اطلاعاتی دو نوع اشتراک وجود دارد :

  1. عضویت و اشتراک رایگان  : خدمات رایگان شامل موراد زیر می شود :
  • دیدن مشخصات مجلات و چکیده مقالات
  • دسترسی محدود به متن مقالات موجود نشریات عضو
  • ایجاد فهرستی از نشریات مورد علاقه جهت اطلاع از انتشار آنها بوسیله ایمیل و دسترسی آسان و سریع به آنها
  1. عضویت و خرید اشتراک : در این صورت نام کاربری و کلمه عبور به کاربر تعلق می گیرد و کاربر می تواند به میزان اعتبار خود از آن استفاده کند که شامل موارد زیر می باشد :
  •  دسترسی داشتن به متن کامل مقالات
  • دریافت هفتگی فهرست نشریات تازه منتشر شده از طریق ایمیل
  • مطالعه نشریات و مقالاتی که بصورت رایگان در پایگاه اطلاعاتی قرار داده شده است
  • استفاده از سیستم اعتباری پایگاه جهت خرید مقالات ، نسخه الکترونیکی نشریات و اشتراک نسخه چاپی
  • و…

 

روش های دسترسی به نشریات

جستجو در مقالات و ژورنال‌های علمی منتشر شده در تمام قسمت‌های این نشریات به‌طور کامل فقط از طریق این پایگاه امکان‌پذیر است. محققین می‌توانند با استفاده از فهرست موضوعی و یا الفبایی به جستجو در نشریات بپردازند. این راه های دسترسی در چند چیز با یکدیگر مشترک هستند که عبارتند از :

  • در هرکدام از این صفحات تعداد نشریات درج شده نمایش داده می شود .
  • کاربر می تواند با مراجعه به تصویر مجله ، از مطابقت متن و نسخه چاپی اطمینان حاصل نماید یا اینکه مجله را به همان صورت منتشر شده مشاهده کند.

کاربر می تواند از هریک از راههای فوق که به نشریه مورد نطر خود برسد ، می تواند به امکانات و اطلاعات زیر دسترسی پیدا کند : مشخصات نشریه ، آخرین شماره ، آرشیو نشریه ، جستجوی مطالب، مکاتبه با نشریه، مشاهده متن بصورت پی دی اف که فقط برای مشترکین قابل دریافت است، چکیده برخی از نشریات و مجلات .

خدمات ارائه شده

خدمات ارائه شده توسط پایگاه اطلاعات نشریات کشور  magiran، عبارتند از:

نگارش شناسنامه نشریه،

انتشار طرح روی جلد

و فهرست مطالب هر شماره ومشخصات مقاله‌ها با استفاده از مندرجات  خود نشریه.

فهرست الفبایی 

در فهرست الفبایی تمام نشریات براساس حروف الفبا مرتب شده اند که کاربر می تواند با انتخاب اولین حرف نام نشریه ، به نشریه مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

فهرست موضوعی 

در فهرست موضوعات ابتدا موضوعات اصلی فهرست شده اند که با انتخاب هریک از آنها زیر مجموعه های آن به نمایش درمی آید و در نهایت به عناوین و سپس شماره های مجلات ختم می شود . کاربر می تواند با کلیک بر روی هرکدام از موضوعات نشریات مورد نظر ، به آنها دسترسی پیدا کند. در این بخش نیز تعداد عناوین موضوع مورد نظر نمایش داده خواهد شد.

جستجو 

در این پایگاه اطلاعاتی جستجو با دو روش ساده و پیشرفته امکان پذیر خواهد بود. کاربر می تواند با قرار دادن واژه موردنظر در کادر مربوطه می تواند عملیات جستجو را دنبال کند .

جستجو دو بخش اصلی دارد :

جستجوی نشریات 

در این بخش امکان تعیین دامنه های زیر وجود دارد :

  • عنوان و واژه که شامل عناوین نشریه ، فصل ها و بخش های مختلف است
  • نام نشریه
  • انتخاب موضوع
  • دست اندرکاران (مدیران)
  • شهر و آدرس
  • دوره انتشار

جستجوی مطالب 

در این بخش جستجوی مطالب تحت عنوان جستجوی نمایه همه مجلات و نشریات عضو با قابلیت های زیر برای کاربر امکان پذیر خواهد بود :

  • نمایه کامل مطالب
  • عنوان مطلب ، علاوه بر اینکه امکان تعیین دامنه در همه مجلات عضو یا همه روزنامه های عضو نیز میسر است
  • پدید آورندگان
  • چکیده و کلید واژگان

روزنامه ها

در این پایگاه متن تعداد زیادی از روزنامه ها نیز وجود دارد که کاربر می تواند با عضو شدن در این بخش از اخبار روزنامه ها از طریق ایمیل خود آگاه شود . البته قابل ذکر است که بسیاری از این روزنامه ها به سایت خود پیوند داده شده اند.

 

پایگاه مقالات سیویلیکا

این پایگاه شامل مقالات کنفرانسی می باشد.

 

سخن آخر

نشریاتی که مایلند تا محتوای مطالبشان در دسترس پژوهشگران فارسی زبان قرار گیرد می‌توانند یک نسخه از هر شماره را به این پایگاه اطلاعاتی ارائه دهند و در صورت تمایل، متن کامل و یا چکیده مقالات را برای استفاده فارسی‌زبانان در سراسر جهان در این پایگاه اطلاعاتی انتشار دهند. برای دسترسی به برترین بانک های اطلاعات علمی در ایران، می‌توانید به سایت نخبگان برتر مراجعه کنید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 10 بهمن 1402 و ساعت : 08:50 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (1) مورد

شکیبا شجاعی

عضویت

پاسخ

[elfsight_click_to_call id="1"]