×

رساله دکتری مدیریت

4.8/5 - (5 امتیاز)

در این پست به مراحل انجام رساله دکتری مدیریت خواهیم پرداخت. مراحل کلی برای تمامی گرایش ها به یک شکل است اما در جزییات تفاوت دارند. پس با ما همراه باشید.

رساله دکتری آخرین و شاید مهم‌ترین گامی است که دانشجوی دکتری باید پشت سر بگذارد تا بتواند مدرک دکتری خود را دریافت کنند. رساله دکتری از اهمیت بسزایی برخوردار است و محدودیت‌های معمول در مدت زمان و موضوع تخصصی، اهمیت آن را دو چندان می‌کند. برای نگارش و ارائه رساله دکتری مدیریت دانش و فنون بسیاری لازم است، به گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان به مشاور و همراه جهت نگارش نیاز دارند. در این مقاله با گروه نخبگان برتر همراه باشید، تا صفر تا صد مراحل نوشتن رساله دکتری را به شما عزیران بیاموزیم.

انجام رساله دکتری مدیریت

راهنمای نوشتن رساله دکتری مدیریت

نوشتن رساله دکتری مدیریت نیازمند طی کردن مراحل و فرآیندهایی است که اگر دانشجویان با آن آشنا نباشند ممکن است که دچار سردرگمی شده و زمان را از دست بدهند و یا رساله دکتری خود را با کیفیت مطلوبی ارائه ندهند. برای نوشتن یک رساله دکتری موفق باید فرایند منطقی و استانداردی را طی کنید تا به نتیجه مطلوب دست یابید. جهت آشنایی با فرایند نگارش رساله دکتری، در این مقاله با ما همراه باشید.

·        انتخاب موضوع رساله دکتری

تعیین موضوع، نقطه آغازین و گامی مهم در نوشتن رساله دکتری مدیریت است انتخاب عنوان باید با حساسیت و توجه زیادی انجام شود و پیش از آن باید اطمینان حاصل شود که قبلا در آن زمینه پایان نامه و یا مقاله پژوهشی کار نشده و موضوعی کاملا نو و بدیع است.

نکته: مهم‌ترین نکته در این بخش، بررسی پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در حوزه مدیریت (گرایش مرتبط با شما) و آشنایی با موضوعات کار شده جهت افزایش دانش و عدم تکراری بودن موضوع انتخابی شما است.

نکته: برای انتخاب موضوع، آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی پژوهشی جهت جست‌وجوی موضوعات پژوهشی از اهمیت بالایی برخوردار است.

·        نوشتن پروپوزال دکتری

پس از انتخاب موضوع می‌بایست با نوشتن پروپوزال، چارچوبی کلی و خلاصه از فرآیند آتی پژوهش تعیین گردد. پروپوزال رساله دکتری مدیریت به طور کلی شامل اهداف و فرضیه، بیان مسئله، پیشینه تحقیق و روش‌شناسی و جنبه نوآوری پژوهش می‌باشد. پس از تایید نهایی پروپوزال می‌توان شروع به نگارش رساله کرد. در نگارش رساله دکتری مدیریت بسیار مهم است که چارچوب و قوانین کلی استاندارد و اختصاصی که توسط دانشگاه تعیین می‌شود، رعایت شود. در ادامه به تشریح فرایند نوشتن رساله دکتری مدیریت از ابتدا تا انتها پرداخته شده است.

نکته: نوشتن پروپوزال درواقع تعیین کننده مسیر پژوهش شما است، بنابراین با دقت در تدوین اصولی آن، مسیر تحقیق خود را هموار کنید.

نکته: برای جمع‌آوری مطالب از منابع معتبر استفاده کنید و از جست‌وجوهای اینترنتی بدون منبع بپرهیزید.

نکته: در این مرحله، چارچوب زمانی مراحل اجرای تحقیق خود را تعیین کنید.

نکته: منابعی که با آن مواجه می‌شوید را طبقه‌بندی کنید تا در تدوین فصول رساله نیز بدون مشکل به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

·        نگارش رساله دکتری مدیریت

رساله دکتری مدیریت از بخش‌ها و مراحل مختلفی تشکیل شده است که طی و تکمیل آن نیازمند رعایت اصول و چارچوب‌های خاصی می‌باشد. بطور کلی، رساله دکتری مدیریت دارای بخش‌های مختلفی است که با توجه به نوع دانشگاه و گرایش دانشجو ممکن است ترتیب بخش‌ها، فصل‌ها و تعداد آن‌ها تغییر کند. اما به طور کلی یک رساله دکتری مدیریت شامل صفحات ابتدایی، انتهایی و منابع به همراه 5 فصل اصلی است. که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

رساله دکتری مدیریت

v     صفحات ابتدایی رساله دکتری مدیریت

  • پس از صفحه سفید سمت جلد فارسی رساله عبارت بسم الله الرحمن الرحیم قرار می‌گیرد.
  • در صفحه بعدی رساله باید تمام مواردی که بر روی جلد آن درج شده است، دوباره نوشته شود.
  • صفحه بعد در رساله دکتری به منشور اخلاق معروف می‌باشد.
  • در صفحه بعدی نیز تاییدیه هیات داوران به زبان فارسی قرار می‌گیرد، که تصویب نامه با امضای استاد راهنما و استاد مشاور در این صفحه قرار دارد.
  • صفحات بعدی نیز به ترتیب شامل صفحه تقدیم و سپاس‌گذاری است. البته برخی از این صفحات اختیاری بوده و بر اساس قوانین دانشکده تعیین می‌گردد.
  • در ادامه فهرست مطالب ارائه می‌گردد.
  • در صورتی که رساله شامل اشکال و جداول و نمودارها باشد، در ادامه فهرست و عناوین آن‌ها بیان می‌گردد.
  • در انتها و پیش از شروع فصل‌ها نیز چکیده بیان می‌گردد. در بخش چکیده دانشجو خلاصه‌ای از رساله را می‌نویسد به گونه‌ای که تعداد کلمات از 300 عدد تجاوز نکند (البته این تعداد بستگی به قوانین دانشکده دارد) و شامل هدف پژوهش و روش‌شناسی، یافته‌ها و نتایج تحقیق است. در انتها نیز واژه‌های کلیدی بیان می‌گردد که معمولا تعداد آن 5-6 عدد است.

نکته: چکیده رساله دکتری مدیریت، باید در انتهای تحقیق و پس از نگارش تمامی فصول نوشته ‌شود.

v     فصل اول: کلیات تحقیق

فصل اول رساله دکتری مدیریت شامل بخش‌های مهمی است که به بیان کلیات در زمینه تحقیق می‌پردازد و مهم‌ترین آن تشریح و بیان مسئله است. در این فصل درمورد موضوع و چرایی انتخاب آن بحث می‌شود. فصل اول در ابتدا با بیان مسئله شروع می‌شود و با بیان ضروریت پژوهش، اهداف، فرضیه‌ها، در پایان به تعریف مفهومی و عملیاتی واژه‌های کلیدی پژوهش ختم می‌شود. در فصل اول باید اهدافی که نوشته می‌شود مرتبط و هماهنگ با موضوع باشد.

v     فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

بطور معمول فصل دوم در رساله دکتری مدیریت از چهار بخش تشکیل می‌شود. در ابتدا مقدمه‌ای از مطالبی که در این فصل بیان می‌گردد تریح شده و سپس به بررسی ادبیات و مبانی نظری مرتبط با هریک از متغیرهای پژوهش پرداخته شده و تئوری‌ها و نظزیه‌های مرتبط با آن‌ها در داخل و خارج از کشور تشریح می‌گردد. در ادامه یافته‌های پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در زمینه موضوع تحقیق ارائه شده و در انتها نیز به تشریح مدل مفهومی پژوهش و ارتباط آن با فرضیه‌های مورد بررسی پرداخته می‌شود.

v     فصل سوم: مواد و روش تحقیق

در فصل سوم رساله دکتری مدیریت دانشجو باید جزعیات روشی که در پژوهش خود از آن استفاده می‌کند را شرح دهد. در این فصل باید نوع پژوهش، ابزارهایی که در این پژوهش استفاده شده، جامعه آماری، نمونه پژوهشی، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه و روش و نرم‌افزارهای تحلیل داده‌ها با جزئیات و به صورت دقیق بیان شود.

v     فصل چهارم: نتایج و یافته‌های تحقیق

در فصل چهارم از رساله دکتری مدیریت دانشجو باید تمام اطلاعات و یافته‌هایی که از طریق بررسی‌های انجام شده به آن‌ها دست یافته است را شرح دهد. در این فصل دانشجو باید ابتدا به تشریح اطلاعاتی جهت آگاهی از فرایندهای آماری پژوهش و سپس به جزعیات آزمون‌های آماری بپردازد، به گونه‌ای که ساده و قابل فهم باشد و خواننده به راحتی با یافته‌های بیان شده ارتباط برقرار کند. بطور کلی فرایند ارائه یافته‌ها در این فصل شامل اطلاعات توصیفی اعضای نمونه، آمار توصیفی (شاخص‌های پراکندگی و نرمالیته) و درنهایت آمار استنباطی و بررسی فرضیه‌ها می‌باشد.

v     فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

در این فصل از رساله دکتری مدیریت دانشجو نتایج بدست آمده از پژوهش خود را شرح داده و این نتایج را با یافته‌های پژوهش‌هایی که در فصل دوم شرح داده است، مورد مقایسه قرار می‌دهد، سپس با دلایل علمی و منطقی درباره این نتایج و مقایسه‌های انجام شده بحث کند. البته تمامی نتایجی که در این فصل ارائه می‌گردد می‌بایست بر اساس یافته‌های فصل چهارم باشد. بعد از اینکه نتیجه‌گیری صورت گرفت، پیشنهاداتی کاربردی بر اساس نتایج و در راستای موضوع مورد پژوهش و همچنین پیشنهادهایی جهت تحقیقات آتی در این زمینه ارائه می‌شود. بسیاری از پژوهشگران، در انتها به بیان محدودیت‌های موجود در فرایند پژوهش نیز می‌پردازند.

v     فهرست منابع

در قسمت فهرست منابع رساله دکتری مدیریت دانشجو باید تمامی منابع و ماخذی که در فرایند تحقیق و در متن رساله خود استفاده کرده است را با جزعیات شرح دهد. بطور کلی، نحوه نوشتار منابع به صورت نام خانوادگی نویسند، نام نویسنده، سال، موضوع و.. است. همچنین تمامی نویسندگان خارجی که در درون متن نام آن‌ها فارسی بیان گردد می‌بایست بصورت پانویس با نام لاتین خود بیان گردند. لازم به ذکر است که نحوه نوشتار منابع در متن و انتها و پانویس درون متن، بر اساس چارچوب پیشنهادی دانشکده و دانشگاه متفاوت می‌باشد.

v     صفحات پایانی رساله دکتری مدیریت

صفحات پایانی از رساله دکتری مدیریت شامل بخش‌هایی است که بطور کلی می‌توان به واژه نامه، پیوست‌ها، چکیده لاتین و صفحه عنوان لاتین اشاره کرد. در بخش واژه‌نامه، اصطلاحات بکار برده شده در رساله بصورت فارسی و لاتین بیان می‌گردد. در پیوست نیز تمامی ابزارهای مورد استفاده در پژوهش و خروجی‌های نرم‌افزاری تشریح می‌گردد. در انتها نیز چکیده فارسی با ترجمه‌ای روان تبدیل به چکیده انگلیسی شده و صفحه عنوان فارسی نیز به زبان انگلیسی قرار داده می‌شود.

نکاتی برای انجام رساله دکتری مدیریت

نگارش و ارائه رساله دکتری مدیریت، علی‌رغم دانش تخصصی نیاز به رعایت نکاتی دارد تا تحقیق شما با کیفیت مطلوب‌تری طی شده و جمع‌بندی گردد. برخی از این نکات شامل موارد زیر است:

  • مدیریت درست زمان و طی مراحل تحقیق بر اساس زمان‌بندی اولیه.
  • برای نوشتن رساله ابتدا باید پیش‌نویسی اولیه از کل رساله نگارش گردد و سپس به اصلاحات و ویرایش و تکمیل نهایی آن پرداخته شود. اینگونه از پراکندگی مطالب و سردرگمی جلوگیری می‌شود.
  • همواره نسخه اولیه نوشته شده از رساله دارای ایرادات ویرایشی و نگارشی فراوانی است که نیاز به ویرایش و نگارش مجدد دارد. بنابراین با یادگیری استانداردهای نگارشی در انتها و پس از اتمام نسخه اولیه، به ویرایش و نگارش آن بپردازید.
  • همواره در طول فرایند تدوین رساله و در انتها و پس از تکمیل آن، از بازخورد افرادی که مطمعن هستید در زمینه تحقیق شما داراری دانش کافی هستند استفاده کنید. خصوصا از بازخوردهای اساتید راهنما و مشاور.
  • همواره و در طول جمع‌آوری مطالب و تدوین رساله، نظم و چارچوب مطالب را رعایت کنید و مانع پراکندگی مطالب شوید و بر اساس چارچوبی مشخص به نگارش رساله بپردازید و مطالب را طبقه‌بندی کنید.

 

جمع‌بندی

رساله دکتری مدیریت معمولا با هدفی بنیادی و جهت ارائه مدل و الگویی جدید در زمینه‌ای مشخص انجام می‌شود. با توجه به اهمیت رساله دکتری، معمولا این تحقیق در صنعت و یا شرکت‌های خاصی انجام می‌گیرد تا نتایج آن کاربردی باشد، اما باید توجه داشت که این شرکت‌ها باید به اندازه‌ای بزرگ باشند که اهمیت تحقیق رساله دکتری را نشان دهند. بطور کلی، پروسه نوشتن رساله یک چالش بزرگ است که بسیاری از دانشجویان به دنبال راهی برای گذر از این مرحله هستند.

گروه تحقیقاتی نخبگان برتر با ارائه این مقاله جهت راهنمایی برای انجام رساله دکتری مدیریت، اطلاعات جامع و مطالب لازم برای نگارش رساله‌ای کامل را به شما دانشجویان عزیز ارائه داده است. شما می‌توانید با مطالعه دقیق این مقاله و دریافت مشاوره از اساتید و افراد با تجربه، فرایند نگارش تا دفاع رساله خود را با موفقیت طی کنید. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله سپاسگزاریم.

 

پیشنهاد مطالعه: انجام پایان نامه مدیریت

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 7 مرداد 1401 و ساعت : 10:12 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (1) مورد

ولی الله یوسفی

باسلام و عرض ادب خدمت شما سروران ارجمند ،بنده با داشتن مدرک کارشناسی ارشد معماری ،تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری مدیریت بازرگانی دارم لطفاً در این خصوص مرا راهنمایی فرمایید ۰۹۱۳۱۰۹۷۹۵۳ با تقدیر و تشکر فراوان

پاسخ