×

رساله دکتری تاریخ

4.8/5 - (5 امتیاز)

انجام رساله دکتری تاریخ و به طور کلی پایان نامه، دغدغه هر دانشجوی است. برای نگارش و ارائه رساله دکتری تاریخ علوم و فنون بسیاری لازم است، به گونه ای که بسیاری از دانشجویان به مشاور و همراه نیاز دارند. گروه نخبگان برتر در این مقاله قصد یاری دانشجویان عزیز را دارد، در ادامه با ما همره باشید.

رساله دکتری تاریخ

چگونه رساله دکتری تاریخ بنویسیم؟

نگارش رساله دکتری تاریخ مراحل زیادی دارد و نکات آن به بی نهایت می رسد. از طرفی آماده سازی رساله تاریخ با پایان نامه ارشد تفاوت هایی دارد و ممکن است وقت بیشتری از شما بگیرد. برای نوشتن رساله خود به برنامه ریزی جزئی و تحقیقات زیادی نیاز دارید و در ادامه به نحوه نگارش رساله دکتری تاریخ خواهیم پرداخت.

• عنوان رساله را انتخاب کنید

هر رساله یا پایان نامه ای به یک عنوان و موضوع مشخص نیاز دارد، قدم اول شما هم در انجام رساله دکتری تاریخ انتخاب موضوع و عنوان است. قصد دارید در رساله خود به چه موضوعی بپردازید؟ دلیل شما برای انتخاب این موضوع چیست؟ آیا توانایی یافتن راه حل و پاسخ های مناسب برای عنوان خود را دارید؟ راه و روش شما برای پیدا کردن پاسخ چیست؟ پس از انتخاب موضوع به تمامی این موارد فکر کنید.

نکته:  در نظر داشته باشید که سوالات یا زیرعنوان های مطرح شده در رساله شما نباید پراکنده باشند، اصل انسجام را رعایت کنید.

• تحقیقات خود را آغاز کنید

مهم ترین و حساس ترین مرحله در نگارش رساله، تحقیقات شما است. فرض کنید شما می خواهید دیوار بسازید و تمامی مصالح را آماده کرده اید، حالا چیدن آجر ها را آغاز کنید! اگر یک آجر کج بچینید، کل دیوار شما کج بالا می رود. مرحله تحقیقات در رساله نویسی نیز مانند آجر چینی دیوار است. در باب هر چیزی که فکر می کنید برای موضوع شما نیاز است تحقیق کنید و در آخر بهترین مطالب را گلچین کنید.

نکته: تحقیقات زمان زیادی را از شما می گیرد و برای جلوگیری از هدر رفت زمان، یک جدول زمانی برای تحقیق بسازید.

نکته: هنگام تحقیق با هزاران مطلب رو به رو خواهید شد که اکثر آنها تایید علمی ندارند، بنابراین در محل مناسب به دنبال اطلاعات باشید.

نکته: بسیاری از مطالب اینترنت منبع موثقی ندارند و اغلب آنها غلط هستند، بنابراین می توانید از کتابخانه استفاده کنید.

نکته: منابع خود را دسته بندی کنید و اطلاعات را به صورت طبقه بندی یادداشت کنید تا از سردرگمی جلوگیری کنید.

• رساله دکتری تاریخ خود را بنویسید

نگارش رساله ممکن است سخت ترین مرحله برای دانشجویان باشد! اما با رعایت نکات گفته شده در مراحل قبلی و تقویت اصول نگارشی خود، به راحتی می توانید از این مرحله رد شوید. نگارش صحیح رساله به اصول و فنون خاصی نیاز دارد، که شاید هر دانشجویی از آن با خبر نباشد. در ادامه با ساختار رساله تاریخ آشنا شوید.

پایان نامه ارشد و دکتری تاریخ

مراحل انجام رساله دکتری تاریخ

1- تعیین موضوع

داشتن ایده و پرداختن به مسائل حل نشده و در واقع تکراری نبودن موضوع از نکات مهم در تعیین موضوع رساله دکتری می باشد.

 

2- نگارش پروپوزال

در نگارش پروپوزال دکتری تاریخ ابتدا به فرمت نگارش و درواقع فرم خام پروپوزال دانشگاه تان توجه ویژه داشته باشید. اکثر پروپوزال ها شامل بیان مسئله و اهمیت و نوآوری و مرور متون و روش پژوهش می شوند.

 

انجام رساله دکتری تاریخ

3- نگارش رساله

در این مرحله نیز با هماهنگی استاد راهنما و همچنین آیین نامه نگارش رساله دکتری دانشگاه تان نسبت به تهیه سرفصل ها اقدام کنید. در نگارش و انجام رساله دکتری تاریخ بر اساس پروپوزال تدوین شده در مرحله قبل از تهیه منابع خوب شروع کنید.

 

4- استخراج مقاله از رساله

استخراج مقاله از رساله دکتری تاریخ آخرین مرحله از پژوهش شما را شکل می دهد. بعد از استخراج مقاله باید نسبت به اخذ پذیرش آن از مجله مدنظرتان اقدام کنید.

 

ساختار رساله دکتری تاریخ چگونه است؟

چگونگی ساختار رساله از پر تکرار ترین سوالات دانشجویانی است قصد انجام رساله دکتری تاریخ را دارند. اغلب دانشجویان بخاطر رعایت نکردن ساختار آن، امتیاز پایینی در دفاع خود می گیرند. از این رو گروه تحقیقاتی نخبگان برتر قصد دارد در این بخش شما را با ساختار رساله تاریخ آشنا کند.

• مقدمه

در مقدمه رساله خود باید پیش زمینه ای در باب موضوع و عنوان خود بنویسید و توضیح کلی در مورد آن بدهید. توضیحات شما باید واضح و شفاف باشد و بر یک اصل  نسجام داشته باشد. در ادامه مقدمه، سوال خود را طرح کنید. به خاطر داشته باشید که دلیل و برهان خود را نیز باید از پرسش این سوال مطرح کنید. در انتهای مقدمه به فرضیات خود در زمینه این موضوع اشاره کرده و انتظارات خود را نیز مکتوب کنید.

• مرور مطالعات و تحقیقات

در این بخش از رساله خود به فرآیند مطالعه بپردازید و مهم ترین دستاورد های خود را بازگو کنید. فرآیند تحقیق نیز در این بخش جای می گیرد و ملزم هستید توضیحاتی در این خصوص بدهید. به یاد داشته باشید، دستاورد های که قصد بیان آنها را دارید، باید حداقل در یک زمینه موثر و مفید باشند.

• روش تحقیق

چگونگی این بخش به نوع رساله شما بستگی دارد. برای مثال اگر رساله شما کیفی است، در این بخش به مسائلی مانند چگونگی جمع آوری اطلاعات و یافته یا سوالات تحقیق بپردازید. توضیح زمینه های تحقیق و مراحل ارزیابی نیز در این بخش جای می گیرند. اگر رساله شما کمی است، در این بخش باید به توضیح فرضیات و روش های گردآوری اطلاعات بپردازید. سوالات تحقیقات رساله کمی تاریخ را نیز می توانید در این بخش بیان کنید و داده ها را آنالیز کنید.

• یافته ها

در این مرحله مهم از انجام رساله دکتری تاریخ شما باید تمام توان خود را بگذارید. چرا که این بخش میزان تفکر و عقلانیت شما را نشان می دهد. در این مرحله شما یافته و برداشت های خود را ارائه می دهید، که همگی باید از نظر علم و منطق تأیید شده باشند. نشان بدهید که طبق یافته ها چه مسیری را طی کرده اید و به سولات اولیه خود پاسخ بدهید.

• نتیجه گیری

آخرین بخش شما نتیجه گیری است، در این مرحله توضیح اجمالی و کتاهی بدهید و نتیجه خود را از رساله بیان کنید. به طور خلاصه وار نتایج خود از تحقیق و نگارش را مکتوب کنید و سعی کنید طی سطر های کوتاهی کل رساله را به زبان شفاف توضیح بدهید.

 همان طور که می دانید، در آینده رساله شما منابع تحقیق دانشجویان خواهد شد. بنابراین در قسمت نتیجه گیری بخشی را با عنوان پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده نامگذاری کنید و به ارائه ایده های برای تکمیل و بهبود مطلب بپردازید. در آخر ذکر کنید که چرا پیشنهادات شما مفید هستند.

• منابع

بخش منابع از سر فصل های اصلی به شمار نمی آید. در این قسمت تمامی منابعی که از آنها برای تحقیق استفاده کرده اید را ذکر کنید. سعی کنید صحیح ترین رفرنس ها را در این بخش جای بدهید.

انجام رساله دکتری تاریخ

 

نکاتی برای انجام رساله دکتری تاریخ

همیشه راه های وجود دارند که رساله شما را از سطح خوب به عالی برسانند. قطعاً تمامی دانشجویان نمی توانند رساله ای در سطح عالی بنویسند، چرا که تجربه کافی ندارند. بنابراین می توانند با انجام چند راهکار، رساله بهتری داشته باشند.

نظم و ترتیب را در نگارش رعایت کنید. هر مطلب و بخشی را به صورت طبقه بندی و منظم انجام دهید، شلوغی ذهن کار را خراب می کند!

قبل از ارائه، رساله خود را بازنویسی و ویرایش کنید. بسیاری از ایرادات در مرحله ویرایش آشکار می شوند.

از افراد با تجربه بخواهید رساله شما را بخوانند و در صورت امکان ایرادات و نواقص را روشن کنند.

با اصول نگارشی آشنا باشید و دستی بر نوشتن داشته باشید.

 

سخن پایانی

گروه تحقیقاتی نخبگان برتر با این مطلب آموزشی در باب انجام رساله دکتری تاریخ، بسیاری از مطالب لازم برای نگارش رساله ای کامل را ارائه داده است. شما می توانید با مطالعه کامل این پست و دریافت مشاوره از این مجموعه، دفاع خود را با موفقیت طی کنید. از همراهی شما عزیزان تا پایان مطالب سپاسگزاریم.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – نگارش پروپوزال – استخراج مقاله

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با مراحل انجام رساله دکتری جامعه شناسی

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 27 شهریور 1401 و ساعت : 08:14 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]