×

پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

به این مطلب امتیاز دهید

مشاوره پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

رشته علوم ارتباطات اجتماعی یکی از رشته های تحصیلی دانشگاهی گروه علوم انسانی و زیرشاخه رشته علوم اجتماعی محسوب می شود که به تازگی در کشور ایران دایر شده است و با هدف تعلیم افرادی نخبه و کارشناس در زمینه های مطالعه ارتباطات اجماعی و ابزارها و سیستمهای اطلاعاتی نوین و کاربردی که برای نقل و انتقال اطلاعات و ایجاد ارتباطات موثر هستند، تدریس می شود.

دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی باید برای اخذ گواهی پایان تحصیلات خودشان در مقطع کارشناسی ارشد، قادر باشند تا پایان نامه ای را ارائه دهند و بسیاری از دانشجوبان در اجرای پایان نامه خودشان دچار سردرگمی و ابهامات ذهنی فراوانی هستند که لازم است تا برطرف شوند. از اینرو این پست به شرح مراحل مختلف انجام پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی پرداخته است.

 

مراحل اجرای پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی

مراحل اجرای پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی به قرار زیر هستند:

  1. انتخاب موضوع تحقیق

موضوع تحقیق پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی باید جدید و بدون ابهام تعیین شود. برای اینکه در ذهن دانشجو ایده و ذوق برای انتخاب موضوع ایجاد شود می تواند به انجام مراحل زیر اکتفا نماید:

الف) مراجعه به مطالعات و متون گذشته

ب) شرکت در جلسات دفاع سایر دانشجویان هم رشته خودش

ج) مشورت با استاد راهنما و مشاورین محترم

  1. بیان مشکل و مسئله تحقیق

در بیان مسئله تحقیق پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی محقق باید شرح دهد که مشکلات پیرامون موضوع و اهداف مطالعه اش چه چیزهایی هستند و این مشکلات چه عواقب و پیامدهایی را به همراه دارند و یا قرار است تا در آینده چه صدماتی از آنها به جامعه و … وارد شود.

  1. بیان ضرورت و اهمیت تحقیق

در بیان ضرورت و اهمیت تحقیق پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی محقق باید مشخص نماید که لازمه اجرای تحقیق را در چه چیزهایی دیده است و مفاد تحقیق خود را شرح دهد. بهتر است مشخص شود که کاربران، مخاطبان و ذی نفعان مطالعه چه کسانی هستند و توجیه شوند که اجرای تحقیق می تواند برای انها چه مفادی را به همراه داشته باشد.

  1. اهداف تحقیق

اهداف تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی معمولا در دو دسته اهداف اصلی و فرعی تعریف می شوند. اهداف اصلی را باید متناسب و نشات گرفته با موضوع تحقیق تعریف نمود و اهداف فرعی نیز زیرمجموعه آن شرح داده شوند.

 

  1. سوالات تحقیق

سوالات تحقیق پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی در دو دسته سوالات اصلی و فرعی شرح داده خواهند شد که تحقیق در جهت ارائه پاسخ منطقی و روشن به آنها انجام خواهد گرفت. بنابراین در تعریف آنها باید باید دقت و ظرافت به خرج داده شود. سوال اصلی تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی بطور معمول از موضوع تحقیق نشات می گیرد و سوالات فرعی نیز الهام گرفته از آن هستند.

  1. فرضیات تحقیق

فرضیات تحقیق پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی باید در قالب جملات مختصر و بدون ابهام در برگیرنده حدسهای محقق در مورد شواهد و مشکلات مشاهده شده باشد.

فرضیات اصلی تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی متناسب با موضوع و اهداف تحقیق تعریف خواهند شد و فرضیات فرعی نیز از روال آنها پیروی می نماید.

جملات تعیین شده برای فرضیات تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی باید در قالب جملات خبری بیان شوند.

  1. پیشینه تحقیق

پیشینه تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی شامل مرور متون و منابع تاریخی همسو و منطبق بر اهداف و موضوع مورد مطالعه تحقیق هستند که از طریق جست و جوهای کتابخانه ای و اینترنتی گردآوری خواهند شد.

برای جست و جوی پیشینه تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی تعیین و انتخاب کلمات کلیدی تحقیق مورد نیاز هستند. این کلمات معمولا از میان واژه هایی انتخاب می شوند که در عنوان تحقیق به کار نرفته باشند.

  1. جنبه های نوآوری و جدید بودن تحقیق

نوآوری و تازه بودن تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی ناشی از انتخاب موضوعی مناسب برای تحقیق است و از طریق مراجعه به متون و منابع گذشته می توان پی به تکراری بودن و یا جنبه های متفاوت تحقیق با سایر تحقیقات گذشته برد.

  1. مرور ادبیات تحقیق

ادبیات نظری تحقیق و یا مبانی نظری تحقیق پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی از طریق جست و جوی کلمات کلیدی تحقیق در کتابخانه ها و نمایه های اینترنتی معتبر قابل گردآوری هستند. در اغلب موارد شامل تعاریف و مفاهیم­هایی هستند که در طول اجرای تحقیق پرتکرار و یا کاربردی هستند و لازم است تا برای مخاطب تحقیق شرح داده شوند تا برایشان جای ابهامی باقی نماند.

  1. روش شناسی تحقیق

روش شناسی یکی از مراحل اساسی اجرای تحقیق پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی است که لازم است با دقت و ظرافت زیادی بررسی و اجرا شوند.

تحقیقات پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی امکان دارد در یکی از تحقیقات کمی، کیفی و یا آمیخته کمی- کیفی جای گیرند. بنابراین شناخت و نحوه اجرای هر مرحله از تحقیق بسیار ضرورت دارد.

در تحقیق کیفی پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی، بطور معمول محقق با یکی از ابزارهای پرسشنامه، مصاحبه و مراجعه به اخبارهای روزنامه ها، رادیو، تلویزیون و شبکه های اجتماعی به گردآوری داده های کیفی می پردازد و سپس با کمک روش تحلیل محتوا آنا را تجزیه و تحلیل می کند.

در تحقیقات کمی پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی محقق به تهیه داده های کیفی قابل اندازه گیری می پردازد و سپس با کمک نرم افزارهای آماری و آزمونهای آماری استنباطی و توصیفی (بر حسب نوع داده ها) به تجزیه و تحلیل می پردازد.

اگر تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی از نوع آمیخته باشد محقق لازم است تا هر دو مرحله کمی و کیفی را با ظرافت و صرف حوصله و وقت کافی انجام دهد تا در نهایت بتواند نتیجه گیری نهایی را انجام دهد.

 

  1. نتیجه گیری

در ارائه نتایج تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی معمولا نتایج حاصل از نمونه برداری ها و تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات شرح داده می شوند.

نتیجه گیری نهایی از تحقیق پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی باید بتواند به سوالات و فرضیات تحقیق پاسخ دهد و قابل اثبات، شفاف، بدون ابهام و بر حسب شواهد علمی معتبر ارائه شوند.

  1. تدوین پایان نامه

پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی باید متناسب با اصول و فنون مندرج در شیوه نامه راهنمای تدوین پایان نامه که توسط گروه و دانشکده ارائه شده اند اجرا شود.

این نکات معمولا شامل؛ فصل بندی پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی، نحوه صحافی و تعداد جلد قابل ارائه، نوع و اندازه قلم تدوین متن پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی، فاصله خطوط و سطرها، نحوه فهرست بندی مطالب و ارائه فهرست منابع مورد استفاده می باشد.

 

جمع بندی

در مجموع چون علوم ارتباطات اجتماعی در ایران تازه و نو است می توان گفت که نیاز به تحقیق و ارائه پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی در آن بسیار احساس می شود و نیاز است تا دانشگاه ها و حتی دانشجوها به انجام پایان نامه ای با کیفیت و کاربردی توجه ویژه ای داشته باشند.


خدمات گروه تحقیقاتی نخبگان برتر برای پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

۱) پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه ارشد و دکتری علوم ارتباطات اجتماعی به همراه مقاله بیس و منابع

۲) قالب گذاری پروپوزال ارشد و دکتری برای پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

3) ارائه توضیحات لازم در مورد مقاله بیس پایان نامه به دانشجویان رشته علوم ارتباطات اجتماعی

۴) آموزش و مشاوره جهت نگارش و انجام پروپوزال ارشد و دکتری علوم ارتباطات اجتماعی

۵) پشتیبانی جهت انجام کلیه اصلاحات اساتید راهنما و مشاور پایان نامه علوم ارتباطات اجتماعی

۶) حمایت و پشتیبانی از دانشجو تا مرحله دفاع برای پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

۷) مشاوره جهت انجام فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشدو دکتری علوم ارتباطات اجتماعی

۸) آموزش و مشاوره جهت انجام کلیه فصول پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

ادامه خدمات 

۹) آموزش و مشاوره جهت نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI,ISC در رشته علوم ارتباطات اجتماعی

۱۰) تنظیم فصول پایان نامه ارشد و دکتری علوم ارتباطات اجتماعی با کیفیت مناسب و رضایت کامل دانشجویان

۱۱) تنظیم فصول پایان نامه ارشد علوم ارتباطات اجتماعی متناسب با فرمت دانشگاه ها

۱۲) برگزاری جلسات آموزشی برای پایان نامه رشته علوم ارتباطات اجتماعی

۱۳) چاپ کتاب از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری علوم ارتباطات اجتماعی با اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی

۱۴) تهیه و تنظیم پاورپوینت جلسه دفاع برای پایان نامه ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

۱۵) استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکتری علوم ارتباطات اجتماعی برای مجلات علمی پژوهشی کنفرانسی، ISI، ISC،SCOUPUS

۱۶) پذیرش و اکسپت تضمینی مقالات در رشته علوم ارتباطات اجتماعی از مجلات ISI و ISC

۱۷) تبدیل پایان نامه به کتاب در رشته علوم ارتباطات اجتماعی با کیفیت مناسب و با چاپ دیجیتال

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 23 مرداد 1401 و ساعت : 02:03 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (10) مورد

امیر فتحی

سلام و عرض ادب،
رشته علوم ارتباطات اجتماعی ارشد تعیین موضوع انجام میدید؟
ممنونم

پاسخ

    با سلام
    برای تعیین موضوع ابتدا باید زمینه های مورد نظر رو در این رشته اعلام بفرمایید.
    خدمات این گروه در زمینه مشاوره و تعیین موضوع کاملا قانونی و شرعی است و آن استاد محترم لطفا مزاحم دانشجوی خانم نشود.

    پاسخ
    مدیریت
سیده مهناز حسینی

سلام و عرض ادب، من ارشد علوم ارتباطات اجتماعی هستم و میخوام برام موضوع پایان نامه معرفی کنید.
ممنونم

پاسخ
محمد نیک زاد

با سلام،
برای نگارشِ یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد، اولین قدم، این است که دانشجو به استاد راهنمای خود مراجعه نماید که به عقیده اینجانب این کار باید در ابتدای ترم سوم تحصیلی انجام شود. سپس استاد راهنما با توجه به زمینه کاری خود، تعدادی از مقالات چاپ شده در مجلات بین‌المللی معتبر را به دانشجو می‌دهد و از او می‌خواهد که این مقالات را یک مطالعهٔ سطحی (چکیده، تعاریف اصلی و مقدمه فصل اول را بخواند) بنماید.

بعد از این مرحله دانشجو با توجه به بنیه علمی و البته علاقمندی‌های پژوهشی خود یکی یا احتمالا دو مقاله که کارهای موازی و نزدیک به هم را دنبال کرده‌اند، انتخاب می‌کند.
کار بعد از این انتخاب آغاز می‌شود. اگر زبان انگلیسی شما (معمولا زبان مقالات بین المللی انگلیسی است) تا حدی خوب است، وقت خود را صرف این که مقاله را دقیقا ترجمه نماید و روی کاغذ بنویسید نکنید. این مرحله را تنها در صورت ضعیف بودن در بحث زبان انجام دهید

سپس تعاریف اصلی مقاله را گرد آوری کرده به‌عنوان مثال در قسمتی از یک دفترچه یاداشت نمائید. نکته‌ای که در اینجا قابل ذکر می‌باشد، این است که در اکثر مقالات، تنها یک یا دو منبع اصلی در قسمت مراجع مقاله موجود است که تعاریف و سیر کاری مقاله با توجه به آن انجام شده است. اگر شما بتوانید این منبع کلیدی را بیابید دیگر برای یافتن تعاریف اصلی کار پایان‌نامه خود هیچ نگرانی و کار سختی ندارید. تنها به این کتاب یا مقاله مراجعه کرده و تعاریف و نتایج قبلی را از روی آن می‌نویسید. خوشبختانه اکثر اساتید راهنمای ما در اکثر دانشگاه‌های کشور دارای این بُنیه‌ی علمی تشخص کار اصلی (منبع اصلی) هستند. از آنها بخواهید که منبع اصلی را به شما معرفی نمایند.

بعد از جمع آوری این مباحث به قسمت‌های اصلی مقاله رفته، تعاریف، قضایا و نتایج کار را به طور موشکافانه‌ای تحلیل و بررسی نمائید. این جزو اصلی‌ترین قسمت‌های کار یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد می‌باشد که روی این بخش نیز داوران خارجی که در حضور ایشان کار دفاع از پایان‌نامه انجام می‌شود، تاکید دارند و سئوالات از این قسمت‌ها مطرح می‌شود. البته از قسمت‌های ابتدایی نیز سئوالاتی مطرح خواهد شد.

تا اینجا شما حدود ۷۰ الی ۸۰ صفحه مطلب جمع نموده‌اید. حدود ۱۰ الی ۱۵ صفحه قسمت تعاریف اولیه و نتایج قبلی و حدود ۵۵ تا ۷۰ صفحه مطالب اصلی مقاله مذکور. این مطالب را به طور مجزا تایپ کرده و به استاد راهنمای خود تحویل بدهید. دقت کنید که تایپ کردن مطالب برای جلب موافقتِ استاد راهنما جهت اتمام کار پژوهشی شانس زیادی را نصیب شما می‌کند. پس هیچ‌گاه مطالب را به صورت دست‌نویس تحویل استاد راهنما ندهید و از همان ابتدای تایپ کردن سعی کنید که اشتباهات تایپی را به حداقل برسانید.

اگر تا همین حد استاد از کار شما راضی بود، خوب تنها یک مرحله دیگر برای اتمام نگارش پایان‌نامه باقی می‌ماند و آن هم نوشتن منابع، چکیده، مقدمه و رده‌بندی موضوعی است. اگر ایشان هنوز از حجم و کیفیت کار شما راضی نباشد، به سراغ مقاله دوم می‌روید و چند نتیجه و قضیه دیگر را هم از مقاله دوم که در امتداد کار اول است، استخراج کرده و آن را به همان طریق باز کردن موضوعات و مطالب مقاله اول باز می‌نمائید و به ادامه کار اول خود اضافه می‌کنید. این بار دیگر استاد راهنمای شما بعد از دیدن این حجم از کار قطعاً موافقت خود را جهت اتمام کار پژوهشی شما اعلام می‌نماید.

بعد از این مراحل شما در طول یک پروسه ۲ الی ۵ ماه کار پایان‌نامه‌تان را، اگر مرحله آزمایشاهی نداشته باشید به اتمام رسانده‌اید. به شما تبریک می‌گویم.

اما به عقیده بنده کار نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد این روزها با توجه به حجم زیاد کارهای قبلی انجام شده و کثرت کتاب‌های الکترونیکی، فرایندی بسیار ساده است و شما نباید هیچ نگرانی در این زمینه داشته باشید. به عنوان مثال می‌توانید به کتابخانه دانشگاه خود مراجعه نمائید و بسیاری از تعاریف اولیه را از روی پایان‌نامه‌های قبلی کار شده بنویسید.
تنها دقت کنید که مراجع و منابع این تعاریف را هم یاداشت نمائید چون از شما سئوال خواهد شد که این تعریف را چه کتابی استخراج نموده‌اید.

امیدوارم توانسته باشم کمکی کرده باشم.

با آرزوی موفقیت برای شما

پاسخ
مریم

سلام ،برای پروپوزال از شما راهنمایی میخوام

پاسخ

    با سلام
    فرم خام پروپوزال دانشگاه تون بررسی کنید. شامل قسمت هایی است که در متن توضیح داده شده و مهمترین قسمت بیان مسئله ست.

    پاسخ
    مدیریت
آزاده

سلام،رشته علوم ارتباطات هستم.
از شما برای پایان نامه راهنمایی میخواستم.
ممنونم

پاسخ

    با سلام
    با توجه به آیین نامه نگارش دانشگاه از فصل اول کلیات پژوهش که شبیه پروپوزال است اقدام فرمایید

    پاسخ
    مدیریت
مریم

سلام،
برای نگارش پروپوزال راهنمایی بفرمائید

پاسخ
[elfsight_click_to_call id="1"]