×

پایان نامه فقه و حقوق

4/5 - (2 امتیاز)

مشاوره پایان نامه فقه و حقوق

پایان نامه فقه و حقوق

فقه و حقوق اسلامی در ابتدا از رشته های مهم حوزه های علمیه محسوب می شده است اما به تدریج وارد دانشگاه ها شد و برای اولین بار در سال 1313 شمسی در دانشکده الهیات کنونی دانشگاه تهران که آن زمانها با نام دانشکده معقول و منقول شهرت داشت، دایر شد.

فارغ التحصیلان رشته فقه و حقوق باید علاوه بر دروس عمومی، دروس تخصصی؛ فقه، اصول فقه، قواعد فقهی، تاریخ فقه و فقهاء را نیز در دانشگاه بخوانند. همچنین باید توانایی آموزش و فهم مطالب موجود درکتاب های شرح لمعه شهيد اول و شهيد ثانی، مکاسب شيخ انصاری و اصول الفقه مرحوم مظفر و فرائد الاصول (الرسائل) شیخ انصاری را داشته باشند.

مراحل اجرای پایان نامه فقه و حقوق

لازم است تا فارغ التحصیلان رشته فقه و حقوق نیز همانند سایر رشته های دانشگاهی برای اخذ مدرک در مقطع کارشناسی ارشد به ارائه پایان نامه فقه و حقوق اقدام نمایند. از اینرو مراحل اجرای پایان نامه فقه و حقوق به قرار زیر خواهد بود:

  1. انتخاب موضوع تحقیق

موضوع تحقیق پایان نامه فقه و حقوق باید متناسب با دروسی که دانشجو در دانشگاه و حوزه علمیه گذرانده باشد و همچنین بی تکرار و جدید باشد. تحقیق باید بتواند راه را برای انجام سایر مطالعات در آینده باز نماید و ایده هایی نو به همراه داشته باشد.

برای انتخاب موضوع مناسب پایان نامه فقه و حقوق دانشجو می تواند به مرور متون گذشته مراجعه نماید و یا در جلسات دفاع دانشجویان هم رشته خودش شرکت نماید تا از این طریق در ذهنش ایده های نو ایجاد شوند و خلاقیت و ذوق وی رشد و توسعه نماید.

اگر دانشجو نتوانست به هر دلیلی ایده ای برای تحقیق پایان نامه فقه و حقوق ارائه دهد در نهایت با مشورت استاد راهنما و مشاورین خود موضوعی مناسب برای پایان نامه فقه و حقوق انتخاب می کند.

  1. بیان مشکل و مسئله تحقیق

در ارائه بیان مسئله تحقیق پایان نامه فقه و حقوق دانشجو باید با زبانی شیوا و رسا برای مخاطبان شرح دهد که مشکل و یا مشکلاتی که پیرامون موضوع مورد علاقه اش وجود دارند که باعث جلب توجه وی به انجام تحقیق شده است چه چیزهایی هستند و یا اینکه شرح دهد پایان نامه فقه و حقوق سعی در حل کدام یک از مشکلات مشاهده شده دارد.

  1. بیان ضرورت و اهمیت تحقیق

بیان ضرورت و اهمیت انجام تحقیق پایان نامه فقه و حقوق در واقع بخشی از همان بیان مسئله تحقیق است که شرح می دهد که اجرای تحقیق پایان نامه فقه و حقوق جه فوایدی را به همراه دارد و در چه زمینه ای و برای چه سازمان و یا افرادی می تواند گره گشا و حلال مشکلات باشد. کلیه مفاد تحقیق پایان نامه فقه و حقوق بهتر است در این بخش از مطالعه شرح داده شوند.

  1. اهداف تحقیق

اهداف تحقیق پایان نامه فقه و حقوق معمولا در دسته های اهداف اصلی، فرعی، اختصاصی و کاربردی جای می گیرند و لازم است تا دانشجو تمام این اهداف را به روشنی تعیین و شرح دهد.

اهداف اصلی پایان نامه فقه و حقوق الهام گرفته از موضوع تحقیق هستند و سایر اهداف نیز متناسب با آن تعیین خواهند شد.

لازم به ذکر است که مراحل تحقیق پایان نامه فقه و حقوق متناسب با اهدافی که دارد پیش می رود. لذا باید در تعیین آنها دقت و ظرافت به خرج داد.

  1. سوالات تحقیق

سوالات تحقیق پایان نامه فقه و حقوق در دو دسته سوالات اصلی و فرعی مطرح خواهند شد و پیرامون مسایل و مشکلات مشاهده شده در قالب جملات کوتاه و پرسشی مطرح خواهند شد.

سوالات اصلی تحقیق پایان نامه فقه و حقوق نشات گرفته از اهداف و موضوع مورد مطالعه تحقیق می باشد و سوالات فرعی زیرشاخه آنها بیان خواهند شد.

  1. فرضیات تحقیق

فرضیات تحقیق پایان نامه فقه و حقوق شامل گمانه زنی ها و حدسهایی است که دانشجو از مشاهدات عینی خود و یا مطالعاتی که پیرامون تحقیق خود انجام داده است می تواند ارائه دهد و باید توجه داشته باشد که تحقیق در راستای ارائه پاسخ و اثبات فرضیات تحقیق باید پیشروی نماید.

  1. پیشینه تحقیق

متون و منابع مطالعاتی که در زمانهای دور و نزدیک پیرامون موضوع و اهداف تحقیق پایان نامه فقه و حقوق انجام شده اند در این مرحله از اجرای تحقیق توسط جست و جوهای کتابخانه ای و اینترنتی جمع آوری خواهند شد.

پیشینه تحقیق پایان نامه فقه و حقوق بنا به دلایل زیر گردآوری می شوند:

  1. انتخاب موضوع مناسب تحقیق
  2. استخراج مواد و ابزارهای تحقیق
  3. بهره گیری از ایده ها و نظرات تحقیق های گذشته
  4. بهره گیری از ضعفها و شکستهای تحقیق های گذشته
  5. استخراج نوآوریهای تحقیق حاضر
  1. جنبه های نوآوری و جدید بودن تحقیق

از طریق مقایسه تحقیق پایان نامه فقه و حقوق با پیشینه تاریخی منطبق و همسو با اهداف و سوالات آن، می توان جنبه های نوآوری و ایده های جدیدی را که تحقیق در بر دارد را شناسایی نمود.

  1. مرور ادبیات تحقیق

ادبیات نظری و یا مبانی نظری پایان نامه فقه و حقوق در واقع همان تعاریف، مفاهیم، واژگان و اصطلاحاتی هستند که در طول تحقیق تکرار می شوند و لازم است تا برای مخاطبان شرح داده شوند.

مبانی نظری تحقیق پایان نامه فقه و حقوق از طریق جست و جوهای کتابخانه ای و اینترنتی قابل مطالعه هستند.

  1. روش شناسی تحقیق

بسته به نوع موضوعی که انتخاب می شود، روش تحقیق پایان نامه فقه و حقوق نیز متفاوت است.

اگر تحقیق پایان نامه فقه و حقوق کیفی باشد معمولا در آن با استفاده از روشهای نمونه برداری دلفی، گلوله برفی از جامعه نخبگان، با ابزار پرسشنامه و یا مصاحبه نیمه ساختار یافته، اطلاعات برداشت می شود و سپس با کمک روشهای تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل خواهند شد.

اگر تحقیق پایان نامه فقه و حقوق از نوع کمی باشد در آن داده های کمی تهیه شده با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل خواهند شد.

در اکثر موارد روش تحقیق مورد استفاده در مطالعات پایان نامه فقه و حقوق از نوع روش تحقیق فقهی است که در آن از مجموعه اسناد و کتب موجود پیرامون موضوع مورد مطالعه بطور تصادفی نمونه برداری انجام خواهد گرفت و اطلاعات به دست آمده فیش برداری و نسخه برداری می شوند و از طریق روشهای تحلیل محتوا تجزیه و تحلیل می شوند. در روش تحقیق فقهی استفاده از نظرات فقها و مراجع تقلید حائز اهمیت است. اینگونه مطالعات معمولا کیفی هستند.

در مواردی که تحقیق از نوع اکتشافی آمیخته (کمی- کیفی) باشد باید هر دو مرحله کمی و کیفی در تحقیق با دقت اجرا شوند.

  1. نتیجه گیری

نتیجه گیری نهایی از تحقیق پایان نامه فقه و حقوق بر حسب نتایجی که از تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات به دست می آید انجام می شود و باید قابل درک و فهم باشند و همچنین قابل مقایسه با سایر مطالعات باشند و با شواهد و ادله موجود تناسب داشته باشند.

  1. تدوین پایان نامه

تدوین پایان نامه فقه و حقوق متناسب با راهنمای تدوین پایان نامه که در گروه و دانشکده مورد تحصیل دانشجو ارائه شده اند انجام می گیرد. این موارد شامل، صحافی، صفحه آرایی و ویراستاری فنی و علمی پایان نامه فقه و حقوق می باشند.

 

جمع بندی

در مجموع انجام پایان نامه فقه و حقوق نیاز به سعی و تلاش و درک متون تخصصی رشته فقه و حقوق دارد. در طول مطالعه دانشجو باید از ضعفها و نقاط قوت مطالعات پیشین پندگیری نماید تا بتواند با سعی و کوشش هر چه تمام، تحقیق خود را انجام دهد. برای اینکه تحقیق پایان نامه فقه و حقوق دچار شکست نشود و دانشجو از یاس و نامیدی و سردرگمی برخوردار نگردد، لازم است تا از همان ابتدای کار، موضوعی را متناسب با استعدادها، امکانات و ظرفیتهای خودش انتخاب نماید تا از عهده انجام آن برآید.


خدمات گروه تحقیقاتی نخبگان برتر برای پایان نامه فقه و حقوق

۱) پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه ارشد و دکتری فقه و حقوق به همراه منابع

2) ارائه توضیحات لازم در مورد منابع رساله به دانشجویان رشته فقه و حقوق

۳) تنظیم فصول پایان نامه فقه و حقوق متناسب با فرمت دانشگاه ها

۴) آموزش و مشاوره جهت نگارش و انجام پروپوزال ارشد و دکتری فقه و حقوق

۵) پشتیبانی انجام کلیه اصلاحات اساتید راهنما و مشاور پایان نامه فقه و حقوق

۶) مشاوره جهت انجام کلیه فصول رساله فقه و حقوق

۷) تنظیم فصول پایان نامه ارشد و دکتری فقه و حقوق با کیفیت مناسب و رضایت کامل دانشجویان

8) قالب گذاری پروپوزال ارشد و دکتری برای پایان نامه فقه و حقوق

ادامه خدمات 

۹) برگزاری جلسات آموزشی برای رساله و پایان نامه رشته فقه و حقوق

۱۰) چاپ کتاب از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری فقه و حقوق با اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی

۱۱) مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری فقه و حقوق

۱۲) استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکتری فقه و حقوق برای مجلات علمی پژوهشی کنفرانسی، ISI، ISC،SCOUPUS

۱۳) تهیه و تنظیم پاورپوینت جلسه دفاع برای پایان نامه ارشد فقه و حقوق

۱۴) حمایت و پشتیبانی از دانشجو تا مرحله دفاع برای پایان نامه ارشد فقه و حقوق

۱۵) آموزش و مشاوره جهت نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI,ISC در رشته فقه و حقوق

۱۶) تبدیل پایان نامه به کتاب در رشته فقه و حقوق با کیفیت مناسب و با چاپ دیجیتال

۱۷) پذیرش و اکسپت تضمینی مقالات در رشته فقه و حقوق از مجلات ISI و ISC

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 25 دی 1402 و ساعت : 06:58 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]