×

پایان نامه علوم اجتماعی

به این مطلب امتیاز دهید

پایان نامه علوم اجتماعی

یکی از دغدغه‌های همیشگی دانشجویان این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی، نوشتن پایان نامه علوم اجتماعی بوده است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید با تجزیه و تحلیل درست، به یکی از موضوعات بحث برانگیز رشته و گرایش تحصیلی خود بپردازند و در روز دفاع خود، آن را برای هیئت داوران بیان کنند و پس از توجیه طرح، نمره قبولی و مدرک خود را دریافت نمایند. در این مقاله با گروه نخبگان برتر همراه باشید، تا مراحل این فرایند را بصورت جامع و کامل به شما همراهان عزیز بیاموزیم.

پایان نامه علوم اجتماعی

چگونگی انجام رساله و پایان نامه علوم اجتماعی

پایان‌نامه علوم اجتماعی از لحاظ کمیت و کیفیت مشخصات و ویژگی‌های خاصی دارد که در ادامه به بررسی ساختار و مراحل نگارش آن، خواهیم پرداخت.

·        بررسی و گزینش موضوع تحقیق

لازم است ده نکته مهم و ضروری را در انتخاب موضوع پایان نامه علوم اجتماعی در نظر بگیرید. نخستین گام، علاقه به موضوع خاص می‌باشد؛ این امر از دلسردی در ادامه کار طولانی پژوهش جلوگیری می‌کند. موضوع بعدی مطالعه اجمالی در مورد موضوع مورد علاقه می‌باشد و برای این مطالعه باید از منابعی همچون انواع کتاب، پایان نامه و بررسی ژورنال‌های معتبر کمک گرفت.

مورد بعدی باید به این موضوع توجه نمود که حوزه در حوزه مورد علاقه خود باید تسلط و مهارت لازم را داشته باشیم. همچنین، ارزشمند بودن موضوع مورد مطالعه، اجرایی و کاربردی بودن آن و توجه به شرایط و محدودیت‌ها و در نهایت محدود کردن دامنه تحقیق، از جمله نکات مهم انتخاب یک موضوع ایده‌آل برای پژوهش شما است.

·        نوشتن پیشنهاده تحقیق

پروپزال پایان نامه علوم اجتماعی مانند هر پروپزال دیگری یک نقشه انجام تحقیق برای عملیاتی کردن یک پروژه تحقیقاتی است. نگارش پروپزال دقیق، درست و منطقی می‌تواند محقق را از چالش‌ها و مشکلات بعدی در مسیر انجام پایان نامه نجات دهد. کیفیت پژوهش نسبت مستقیمی با کیفیت پروپزال دارد. پروپزال خوب کمیته پروژه را در به رسمیت شناختن شما به عنوان پژوهشگری توانا تحت تاثیر قرار می‌دهد.

·        آغاز گام‌های تدوین پایان‌نامه علوم اجتماعی

پایان‌نامه علوم اجتماعی از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که تقریبا مشابه فصل‌بندی پایان نامه سایر رشته‌های کارشناسی ارشد می‌باشد. آن را می‌توان طی و تکمیل آن نیازمند رعایت اصول و چارچوب‌های خاصی می‌باشد. بطور کلی، پایان‌نامه علوم اجتماعی دارای بخش‌های مختلفی است که با توجه به نوع دانشگاه و گرایش دانشجو ممکن است ترتیب بخش‌ها، فصل‌ها و تعداد آن‌ها تغییر کند که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

v     بخش‌های اولیه پایان‌نامه علوم اجتماعی

صفحات آغازین پایان نامه علوم اجتماعی باتوجه به سیاست بخش پژوهشی هر دانشگاه می‌تواند متفاوت باشد. به طورکلی هر پایان نامه با عبارت بسم الله شروع می‌شود و در ادامه مواردی از قبیل صفحه‌ی فارسی مشابه طرح روی جلد فارسی، صفحه‌ی تأییدیه هیئت‌داوران (تصویب‌نامه)، صفحه‌ی تقدیم، صفحه‌ی سپاسگزاری، صفحه‌ی فهرست مطالب، صفحه‌ی فهرست جداول، صفحه‌ی فهرست نمودارها، صفحه‌ی، فهرست اشکال، صفحه‌ی فهرست نقشه‌ها و چکیده فارسی آورده می‌شود.

v     فصل اول: مقدمه و کلیات تحقیق

فصل اول پایان نامه علوم اجتماعی شامل بخش‌های مهمی است که شامل مقدمه، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت تحقیق، سوال و فرضیات تحقیق، اهداف تحقیق و خلاصه‌ای از مطالبی که در فصل‌های بعدی به آن پرداخته خواهد شد. این فصل به طور معمول شامل 15 الی 20 صفحه است.

v     فصل دوم: ادبیات موضوعی و تاریخچه تحقیق

بطور معمول فصل دوم پایان نامه علوم اجتماعی، به کلیه تحقیقات انجام شده در حیطه موضوع مورد نظر که پایه نظری تحقیق را بنا می‌نهد و شامل تعاریف، مفاهیم و واژه‌‎ها و پایه‌های تحقیق نظری مورد نظر می‌باشد. پیشینه تحقیق نیز شامل سوابق تحقیقاتی انجام شده در داخل و خارج از کشور در بازه زمانی مشخصی صورت گرفته ترتیب ذکر پیشینه تحقیق از مقالات و پایان نامه‌های قدیم‌تر تا جدیدترین مقالات و میزان ارتباط موضوع با موضوع مورد بررسی می‌تواند اولویت بندی شود.

v     فصل سوم: متدولوژی تحقیق

در فصل سوم پایان نامه علوم اجتماعی روش‌های ممکن برای رسیدن به هدف مورد نظر و روش نهایی انتخاب شده به همراه ذکر دلایل انتخاب روش خاص، جامعه نمونه و روش نمونه‌گیری، روش گردآوری داده‌ها، منطقه مورد مطالعه و محل گردآوری داده‌ها و علت انتخاب مکان مورد پژوهش و در آخر معرفی و دلیل انتخاب نرم‌افزارهای تحلیل داده‌ها به تفصیل بیان می‌شود.

v     فصل چهارم: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و یافته‌های تحقیق

در فصل چهارم از پایان نامه علوم اجتماعی دانشجو باید کل اطلاعات و یافته‌های به دست آمده را شرح دهد. این مرحله به دو قسمت تقسیم می‌شود در ابتدا به شرح و تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده به روش توصیفی پرداخته و پس از آن نتایج به دست آمده با استفاده از روش‌های استنباطی مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 فصل پنجم: نتایج و بحث

در این فصل آخر پایان نامه علوم اجتماعی خلاصه‌ای از نتایج بدست آمده از تحقیق صورت گرفته ارائه شده و سپس پیشنهادات و راهکارهای مورد نظر پژوهشگر در رابطه با موضوع مورد بررسی در فصل نهایی پایان نامه ارائه می‌شود. در آخر می‌توان پیشنهاداتی در رابطه با تحقیقات مشابه که در آینده صورت خواهد گرفت ذکر نمود و نکات نادیده گرفته شده و سایر روش‌های رسیدن به نتیجه را به محققین آینده گوشزد نمود.

v     فهرست منابع تحقیق

در قسمت فهرست منابع پایان نامه علوم اجتماعی دانشجو باید مرجع مطالبی را که در فرایند تحقیق و در متن رساله خود استفاده کرده است را به ترتیب حروف الفبا شرح دهد. نحوه نوشتار منابع در متن و انتها و پانویس درون متن، بر اساس چارچوب پیشنهادی دانشکده و دانشگاه متفاوت می‌باشد. بطور کلی، نحوه نوشتار منابع به صورت نام خانوادگی نویسند، نام نویسنده، سال، موضوع و.. است. همچنین تمامی نویسندگان خارجی که در درون متن نام آن‌ها فارسی بیان گردد می‌بایست بصورت پانویس با نام لاتین خود بیان گردند.

v     بخش‌های انتهایی پایان نامه علوم اجتماعی

پس از ذکر منابع در پایان‌نامه علوم اجتماعی مواردی از قبیل پی‌نوشت به منظور جایگزینی از پاورقی‌ها و توضیحات اضافه، واژه نامه (بصورت فارسی و لاتین)، و ابزارهای مورد استفاده در پژوهش و خروجی‌های نرم‌افزاری در قالب پیوست، چکیده لاتین و صفحه عنوان لاتین ذکر می‌گردد. لازم به ذکر است این موارد و جزئیات مربوط به آن‌ها در دانشکده‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

انجام پایان نامه علوم اجتماعی

·        جمع‌بندی نهایی

هدف از نگارش پایان نامه علوم اجتماعی، تقویت مهارت‌های روش تحقیق، نگارش علمی، سازماندهی، برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل منطقی یک موضوع اجتماعی است. به طور کلی موسسات و دانشگاه ها اهداف بسیار زیادی را از نگارش و تهیه پایان نامه دنبال می کنند که می توان به موارد زیر اشاره کرد که از جمله این عوامل می‌توان به ارتقاء بار علمی در جامعه، خروجی های علمی بیشتر در دانشگاه، کمک به بهبود شرایط کلی جامعه و غیره اشاره نمود.

باتوجه به اهمیت موضاعات علوم اجتماعی از یک طرف و اهمیت نگارش صحیح پایان نامه از طرف دیگر، این مجموعه تمامی تلاش خود را می‌کند تا شما دانشجویان عزیز از مشورت اساتید و افراد با تجربه بهره‌گیری نمایید، فرایند نگارش رساله خود را شروع نمایید و به بهترین نحو احسن مرحله دفاع برسانید. از همراهی شما سپاسگزاریم.


خدمات گروه تحقیقاتی نخبگان برتر برای پایان نامه علوم اجتماعی

1) پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه ارشد علوم اجتماعی به همراه مقاله بیس و منابع

2) ارائه توضیحات لازم در مورد منابع پایان نامه به دانشجویان رشته علوم اجتماعی

3) آموزش و مشاوره جهت نگارش و انجام پروپوزال ارشد و دکتری علوم اجتماعی

4) پشتیبانی انجام کلیه اصلاحات اساتید راهنما و مشاور پایان نامه علوم اجتماعی

5) تنظیم فصول پایان نامه ارشد و دکتری علوم اجتماعی با کیفیت مناسب و رضایت کامل دانشجویان

6) آموزش و مشاوره جهت انجام کلیه فصول پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اجتماعی

7) مشاوره انجام فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری علوم اجتماعی

8) تنظیم فصول پایان نامه ارشد علوم اجتماعی متناسب با فرمت دانشگاه ها

خدمات بعد از دفاع پایان نامه علوم اجتماعی

9) قالب گذاری پروپوزال ارشد و دکتری برای پایان نامه علوم اجتماعی

10) آموزش و مشاوره جهت نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI,ISC در رشته علوم اجتماعی

11) تهیه و تنظیم پاورپوینت جلسه دفاع برای پایان نامه ارشد علوم اجتماعی

12) استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکتری علوم اجتماعی برای مجلات علمی پژوهشی کنفرانسی، ISI، ISC،SCOUPUS

13) پذیرش و اکسپت تضمینی مقالات در رشته علوم اجتماعی از مجلات ISI و ISC

14) حمایت و پشتیبانی از دانشجو تا مرحله دفاع برای پایان نامه ارشد علوم اجتماعی

15) تبدیل پایان نامه به کتاب در رشته علوم اجتماعی با کیفیت مناسب و با چاپ دیجیتال

16) چاپ کتاب از پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری علوم اجتماعی با اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 9 مرداد 1401 و ساعت : 07:30 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (2) مورد

لیلا

سلام ترم اول هستم برای درس روش تحقیق موضوع پایان نامه بصورت کمی میخوام..هیچ نیازی هم به فرستان پایان نامه نیست فقط نقطه ضعف ومثبتشو میخوام بیان کنید برا استاد نقد کنم.

پاسخ

    با سلام
    در زمینه رشد جمعیت میتونید به عنوان مثال عناوین رو دریافت کنید.

    پاسخ
    مدیریت