×

پایان نامه مردم شناسی

به این مطلب امتیاز دهید

مشاوره انجام پایان نامه مردم شناسی

پایان نامه مردم شناسی

این رشته از گرایشات رشته علوم اجتماعی می باشد. موضوعاتی که در این رشته مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد عبارتند از: باستان شناسی، مردم شناسی شهری، ایل شناسی.

هدفی که رشته مردم شناسی دارد تربیت افرادی است که که بر روی جمعیت‌ها و گروه‌های انسانی مطالعه و پژوهش کنند. فارغ التحصیلان در این رشته قادر خواهند بود در مراکز و سازمان‌ها و ارگان‌های پژوهشی، تحقیقاتی و فرهنگی ذی‌ربط و نیز موزه‌های مردم‌شناسی به صورت کمک‌کارشناس پژوهشی مشغول به کار شوند. فرهنگ در این رشته نقش به سزایی دارد. کسانی که این رشته را انتخاب می کنند باید به فرهنگ و مطالعات فرهنگی علاقه داشته باشند. همچنین کتبی که در زمینه مردم شناسی چاپ می شود، بازار بسیار خوبی دارد.

علم مردم‌شناسی به دلیل بررسی کامل اجتماعات انسانی و شیوه‌های زندگی، اطلاعات کافی برای شناخت بهتر انواع فرهنگ و آداب و رسوم را فراهم می‌آورد. انجام پایان نامه برای تمامی دانشجویانی که قصد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دارند، واجب است؛ این مرحله به عنوان قدم پایانی برای درجه تحصیلی جاری در نظر گرفته می‌شود و تمامی دانشجویان لازم است تا از ابتدای این دوره، نگارش آن را آغاز کنند.

برای نوشتن و ارائه پایان نامه مردم شناسی به دلیل جزئیات و تنوع مباحث موجود، توانایی‌های علمی و پژوهشی بالایی لازم است، به گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان به مشاور و راهنما جهت نوشتن پایان نامه نیاز دارند. اغلب دانشجویان به دلیل اینکه نگارش پایان نامه اولین کار پژوهشی آن‌ها می‌باشد، در انجام این مهم، دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین باید در ابتدا بدانند چه اصولی را باید برای پایان نامه نویسی رعایت کنند. گروه نخبگان برتر در این مقاله برای آموزش فرایند نوشتن پایان نامه مردم شناسی، همراه شما عزیزان است.

چارچوب کلی فرایند تدوین پایان نامه مردم شناسی

پایان نامه مردم‌شناسی، مانند هر پایان‌نامه دیگر، دارای بخش‌ها و فرایند مشخصی است که دانشجویان در هر گرایش باید آن را رعایت کنند. در این بخش با ما همراه باشید تا بیاموزید که یک دانشجوی رشته مردم‌شناسی، در ابتدای مسیر نوشتن پایان نامه چه مراحلی را طی کند.

·        تعیین حوزه موضوعی تحقیق

شاید بتوان مهم‌ترین مرحله از نوشتن هر پایان نامه را مشخص نمودن موضوع آن تحقیق دانست. با توجه به گستردگی حوزه مردم‌شناسی، موضوعی که برای پایان نامه مردم‌شناسی تعیین می‌شود می‌بایست کاملا نو و کاربردی باشد. موضوعی که انتخاب می‌شود با توجه به هر رشته و گرایش متفاوت است و هر دانشجو می‌بایست در حوزه تخصصی گرایش خود به پژوهش بپردازد. مردم‌شناسی یکی از گرایش‌های رشته علوم اجتماعی است که رویکرد ویژه ای به موضوع فرهنگ دارد بنابراین از جمله موضوعات محبوب این گرایش، فرهنگ و توسعه، مردم شناسی شهری، روستایی، ایل شناسی، باستان شناسی، موزه داری و تکنیک ضبط اسناد می‌باشد.

·        نگارش طرح پژوهش (پروپوزال)

پس از انتخاب موضوع، پژوهشگر می‌بایست شمای کلی از ابتدا تا انتهای فرایندی که می‌خواهد برای رساله طی کند را بر اساس فصول موردنیاز بطور خلاصه در چارچوبی تحت عنوان طرح (پروپوزال) پژوهش ارائه نماید. کیفیت پژوهش، نسبت مستقیمی با کیفیت پروپوزال دارد. در پروپوزال پایان نامه مردم شناسی حاوي اطلاعاتی است که خواننده آن متقاعد می‌شود که شما ایده پژوهشی مهمی در سر دارید، دریافت درستی از ادبیات موضوع و مباحث مهم مربوط به آن دارید و در نهایت آنکه روش شما روشی معتبر است.

در پروپوزال همچنین پیشینه پژوهش و بیان نوآوری آن اهمیت دارد. جهت تشریح دقیق‌تر پژوهش، اهداف اصلی و فرعی و همچنین سوالات و فرضیه‌های پژوهش نیز بیان می‌گردد. در نهایت، از مهم‌ترین بخش‌هایی که در نوشتن پروپوزال باید با دقت بالایی تعیین و تبیین گردد، شرح روش پژوهش است که بسیار مهم است زیرا نشان می‌دهد که شما چگونه به مسائل پژوهش میپردازید. این بخش نشاندهنده برنامه کاري شماست و فعالیت‌هاي ضروري براي کامل شدن پروژه را شرح میدهد.در ادامه نیز به برآورد زمان و هزینه اجرای این پژوهش پرداخته می‌شود.

·         آغاز نوشتن پایان نامه مردم‌شناسی

نوشتن پایان نامه مردم شناسی اصول خاص خود را دارد؛ اصولی که پایبندی به آن‌ها رمز پیروزی در نگارش پایان نامه است. پایان نامه مردم‌شناسی مانند اکثریت پایان نامه‌ها‌ دارای 5 فصل است که شامل کلیات، ادبیات و سابقه پژوهش، روش‌ اجرا، یافته‌ها و نتایج، بحث و نتیجه‌گیری است. باید توجه داشت که عنوان و تعداد فصول ممکن است در برخی دانشگاه‌ها کمی متفاوت باشد. در ادامه این مطلب تمامی فصل‌ول پایان نامه و نحوه نگارش هر کدام را به طور مختصر مرور می‎گردد.

v     فصل اول: کلیات

از جمله بخش‌های اصلی و مهم هر پایان‌نامه، فصل اول و کلیات آن است. در فصل اول پایان نامه مردم شناسی شرحی از کلیات پژوهش جهت آگاهی خواننده ارائه خواهد شد که شامل تبیین مسئله و شکاف‌های موجود در این حوزه علمی و ضرورت و کاربردهایی که انجام موضوع مورد بررسی برای این حوزه خواهد داشت. این فصل در جلب نظر مخاطبان اثر بسیار مهم است، بنابراین فصل اول در صورتی که جامع، مختصر، شفاف و دقیق باشد می‌تواند سبب تمایل بیشتر خوانندگان به مطالعه سایر فصول پایان نامه شود.

v     فصل دوم: ادبیات و سابقه پژوهش

هدف از نگارش فصل دوم پایان نامه مردم شناسی، گردآوری مطالعات انجام‌شده در حوزه پژو.هش است، این کار اغلب به دلیل گستردگی موضوعات و تنوع مسائل موجود، زمان‌بر می‌باشد.بررسی و شکاف‌هایی که این پژوهش آن را برطرف خواهد کرد بیان می‌گردد و در انتها نیز درصورت دستیابی به چارچوب مفهومی و مدل پژوهش بر اساس روابط میان متغیرها ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است که دقت در رعایت نکات و قواعد نگارشی طبق استانداردهای موجود، امری بسیار ضروری می‌باشد.

v     فصل سوم: روش‌ اجرا

نگارش فصل سوم در پایان نامه مردم شناسی که به نوع و روش اجرای پژوهش می‌پردازد از جمله مهم‌ترین مطالب کل پژوهش است. از طرفی حجم این فصل کم می‌باشد و فرآیند نگارش آن سریع‌تر طی می‌شود. در این فصل مهم، نوع پژوهش بر اساس هدف و نحوه گردآوری داده‌ها، ابزارهای مورد استفاده در گردآوری داده‌ها، جامعه و نمونه آماری و نحوه و معیار انتخاب آن‌ها، روایی و پایایی پژوهش و نرم‌افزارها و روش‌های مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها بیان می‌شود.

v     فصل چهارم: یافته‌ها و نتایج

باتوجه به عنوان فصل چهارم پایان نامه مردم شناسی باید داده‌های آماری حاصل از روش‌های مختلف تحقیقات خود را بررسی شود و به ارزیابی دقیق  آن‌ها پرداخته شود. توصیف مشاهدات، متغیرها و آمارها، تحلیل نتایج به دست ‌آمده از پرسشنامه‌ها، آزمایش‌ها و مصاحبه‌ها و همچنین تشریح دستاوردهای مطالعات گسترده و گوناگون ما در حوزه پژوهش از عمده‌ترین مراحل این کار است. تحلیل این نتایج منجر به رد یا تایید فرضیه‌های پژوهش می‌شود. این فصل موجب اعتبار پژوهش می‌شود و در موفقیت کل طرح نقش دارد.

v     فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

فصل آخر پایان نامه مردم شناسی، فصل جمع‌بندی نهایی فصول قبلی می‌باشد. زیرا در این فصل به طور خلاصه توضیحی از کل فرآیندی پژوهش داده می‌شود و به طور اجمالی و البته واضح درباره یافته‌هایی فصل چهارم بحث می‌شود. همچنین در ادامه ذکر یافته‌ها، باید تفسیر و برداشت خود از یافته‌ها را بیان نماییم و در ادامه به ذکر پیشنهادات کاربردی و پژوهشی و همچنین محدودیت‌های پژوهش ذکر گردد.

v     مراجع

بخش منابع پایان نامه مردم شناسی اهمیت کمتری نسبت به سایر فصول ندارد. رفرنس‌دهی یا ارجاع‌دهی و استناد کردن از جمله اصول حاکم در رعایت اخلاق پژوهش است. این اصول اخلاقی حکم می‌کند که نگارش منابع همیشه طبق اصول خاص خودش را داشته باشد تا حق دیگر نویسندگان ضایع نشود. باید دقت کرد که شیوه رفرنس‌دهی پایان‌نامه، کتاب، مقالات پژوهشی و کنفرانسی با یکدیگر فرق می‌کند و البته شیوه‌های متفاوتی نیز برای این کار وجود دارد از جمله شیوه رفرنس‌دهی آپا، ونکوور و … .

انجام پایان نامه مردم شناسی

کلام آخر

با توجه به این که مردم شناسی مطالعه نوع بشر است که مطالعه فرهنگ انسان کهن و یا امروزی را در بر می گیرد اما به آن محدود نمی شود، لذا گستره تحقیقاتی و موضوعات مطروحه در این گرایش بسیار متنوع می‌باشد که از نظر میزان جذابیت و کاربردی بودن با یکدیگر فرق می‌کنند؛ به این علت معمولا دانشجویان برای نوشتن پایان نامه مردم شناسی نیازمند راهنمایی و مشاوره از اساتید و موسسه‌های باتجربه هستند.

بطور کلی، فرایند نوشتن پایان نامه موضوع کمی نیست و اولین کار پژوهشی جدی یک دانشجو می‌باشد و کیفیت آن مسلما بر مسیر پزوهشی فرد اثرگذار است. هدف گروه تحقیقاتی نخبگان برتر از ارائه این مقاله،  ایجاد آگاهی و  توانایی در شما دانشجویان عزیز است که نگارش بدون نقص پایان نامه مردم شناسی خود را انجام دهید. شما می‌توانید با مطالعه دقیق مقاله ارائه شده و اخذ راهنمایی‌های لازم، پایان نامه خود را با موفقیت نگارش کرده و از آن با نمره‌ایی عالی دفاع نمایید. از همراهی شما سپاسگزاریم.


خدمات گروه تحقیقاتی نخبگان برتر برای پایان نامه مردم شناسی

۱) پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه ارشد و دکتری مردم شناسی به همراه مقاله بیس

۲) آموزش و مشاوره جهت انجام کلیه فصول پایان نامه و رساله مردم شناسی

۳) ارائه توضیحات لازم در مورد مقاله بیس پایان نامه به دانشجویان رشته مردم شناسی

۴) تنظیم فصول رساله مردم شناسی متناسب با فرمت دانشگاه ها

۵) آموزش و مشاوره جهت نگارش و انجام پروپوزال ارشد و دکتری مردم شناسی

۶) تنظیم فصول رساله ارشد و دکتری مردم شناسی با کیفیت مناسب و رضایت کامل دانشجویان

۷) پشتیبانی جهت انجام کلیه اصلاحات اساتید راهنما و مشاور پایان نامه مردم شناسی

۸) پذیرش و اکسپت تضمینی مقالات در رشته مردم شناسی از مجلات ISI و ISC

۹) قالب گذاری پروپوزال ارشد و دکتری برای پایان نامه مردم شناسی

۱۰) چاپ کتاب از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مردم شناسی با اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی

۱۱) حمایت و پشتیبانی از دانشجو تا مرحله دفاع برای پایان نامه ارشد مردم شناسی

۱۲) مشاوره جهت انجام فصل چهارم پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری مردم شناسی

۱۳) تهیه و تنظیم پاورپوینت جلسه دفاع برای پایان نامه ارشد مردم شناسی

۱۴) برگزاری جلسات آموزشی برای پایان نامه رشته مردم شناسی

خدمات بعد از دفاع

آموزش و مشاوره جهت نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI,ISC در رشته مردم شناسی

تبدیل پایان نامه به کتاب در رشته مردم شناسی با کیفیت مناسب و با چاپ دیجیتال

استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکتری مردم شناسی برای مجلات علمی پژوهشی کنفرانسی، ISI، ISC،SCOUPUS

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 9 مرداد 1401 و ساعت : 07:43 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (4) مورد

مسلم دهقانی

سلام
وقت بخیر
درس روش تحقیق رو این ترم دارم
چند تا موضوع هست که ایده تحلیلی براشون میخوام طراحی کنم وبنویسمشون
می تونید دراین مورد راهنمایی و کمکم کنید؟.
با تشکر

پاسخ
عنایت الله دادمن

با سلام
عنایت الله دادمن هستم چند موضوعات برای پایان نامه در بخش مردم شناسی نیاز دارم لطفآ همکاریم کنید

پاسخ

    جناب دادمن جهت تعیین عنوان پژوهشی به همراه ارائه منابع بروز نیاز به مشخص کردن موضوعات مربوط توسط دانشجو یا استاد مربوطه می باشد.

    پاسخ
    مدیریت
[elfsight_click_to_call id="1"]