×

رساله دکتری حقوق خصوصی

5/5 - (4 امتیاز)

انجام رساله دکتری حقوق خصوصی

امروزه رشته حقوق به عنوان يكي از مورد علاقه ترین رشته‏ هاي داوطلبان گروه علوم انساني شناخته شده است و دامنه گرايش‏هاي آن گسترده و متنوع شده است و در تمام روابط زندگي کاربرد پیدا نموده است. حقوق خصوصی شاخه اي از رشته حقوق است که به قواعد حاکم بر روابط افراد با یکدیگر از حیث جنبه های نظری و پژوهشی توجه دارد. قواعد حاکم بر ارتباطات تجاری، خانوادگی و تعهدهای اشخاص نسبت به یکدیگر مربوط به حقوق خصوصی می باشد.

در حقیقت، رشته حقوق خصوصی، به عنوان حقوق مادر شناخته شده است و در مورد مبحثهای حقوق مدنی، مسئولیت مدنی، حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی، متون فقه، قواعد فقه و اصول فقه پرداخته و بحث می کند.
حقوق خصوصی از قدیمی‌ترین رشته‌های دانش حقوق برشمرده شده و اساس بسیاری از رشته‌هایی است که در سال‌های اخیر به دلیل توسعه این دانش در نظام آموزشی رسمی کشور به عنوان رشته مستقل تدریس می‌شود و در واقع موضوع حقوق داخلی در تقسیم‌بندی کلی سنتی به دو حوزه حقوق خصوصی و حقوق‌عمومی تقسیم شده است.

 افرادی که علاقمند و نیازمند به ارتقای مدارک تحصیلی و مرتبه شغلی خودشان هستند در مقطع دکتری رشته حقوق خصوصی ادامه تحصیل می­دهند. دانشجویان این رشته برای اخذ گواهی پایان تحصیلات خود ملزم به ارائه رساله تحقیقی مختص به خودشان هستند. برنامه دکتری حقوق خصوصی شامل دو دوره فعالیت های آموزشی و پژوهشی می باشد.

قسمت های مهم رساله دکتری حقوق خصوصی

برای انجام رساله دکتری حقوق خصوصی قسمت های زیر توصیه می شود.

  1. مقدمه

در قسمت مقدمه رساله دکتری حقوق خصوصی دانشجو به شرح بیان مسئله، ضرورت و اهمیت انجام تحقیق، هدف از انجام رساله و کاربرد موضوع انتخاب شده بطور شفاف، واضح، قوی و جذاب می پردازد و در انتهای مقدمه به فرضیات پژوهشی خودش اشاره کرده و انتظارات مورد نظر خود را نیز در مورد تحقیق شرح دهد. مقدمه تحقیق باید به گونه ای مفصل و جذاب شرح داده شود که نظر هیئت داوران را جلب نماید.

2. مرور متون و مطالعات پیشین

هدف از مرور پیشینه تاریخی موضوع مورد مطالعه که منطبق بر اهداف و موضوع رساله دکتری حقوق خصوصی هستند توجه به فرآیند مطالعه و شرح دستاوردهای دانشجو از تحقیق و همچنین استفاده از شکستهای محققان پیشین و عبرت آموزی از آنها می باشد. در این مرحله دانشجو باید بتواند نقاط قوت و ضعف مطالعات گذشته را بشناسد و آنها را تقویت اهداف تحقیق خودش استفاده کند.

مرور متون رساله دکتری حقوق خصوصی لازم است تا مرحله جمع آوری داده ها انجام گیرد تا دانشجو توانسته باشد در این مدت بیشترین و جدیدترین اطلاعات را گردآوری کرده باشد.

3. روش تحقیق

برای انجام رساله دکتری حقوق خصوصی مانند هر رساله دیگری، انتخاب مواد، ابزار و روشهای استاندارد تحقق مراحل مختلف رساله مبحث مهمی می باشد و در این راستا دانشجو باید مطالعات پیشین را بررسی و مطالعه نماید تا از طریق آنها روش تحقیق مناسب رساله خودش را استخراج نماید و همزمان در وقت، زمان و هزینه نیز صرفه جویی کرده باشد. همچنین، روایی و پایایی ابزارهای تحقیق را نیز اثبات کرده باشد.

روش انجام رساله دکتری حقوق خصوصی بر اساس اینکه پژوهش از نوع کیفی باشد یا کمی با یکدیگر فرق دارند. اگر رساله دانشجو از نوع پژوهش کیفی باشد، دانشجو در این بخش از رساله به بیان  نحوه و چگونگی گردآوری اطلاعات و یافته های تحقیق می پردازد. زمینه های تحقیق و مراحل ارزیابی آنها نیز در این بخش از رساله مطرح خواهند شد.

حال اگر چنانچه، رساله دکتری حقوق خصوصی از نوع پژوهش کمی باشد، دانشجو در روش تحقیق به شرح سوالات، فرضیه ها و نحوه گردآوری داده های مورد نیاز تحقیق می پردازد و توضیح خواهد داد که برای تحقق هر مرحله از تحقیق از چه مواد و ابزارهایی استفاده کرده است. چگونگی آنالیز اطلاعات و داده های تهیه شده نیز در این مرحله از رساله توضیح داده خواهند شد.

4. یافته های تحقیق

در انجام رساله دکتری حقوق خصوصی بخش یافته های تحقیق بسیار با اهمیت شناخته شده اند. مهم است تا دانشجو در این بخش از تحقیق از تمام سرعت عمل، زمان، حوصله، توانایی ها و استعدادهای خود کمک گیرد تا از این طریق توانسته باشد رساله را به پایان برساند و به اهداف تحقیق را تحقق بخشیده باشد. میزان شناخت، تفکر و استدلالهای دانشجو از رساله دکتری حقوق خصوصی در این بخش از تحقیق نمایان خواهند شد و دانشجو وظیفه دارد تا یافته هایی قوی، جذاب و قابل قبول که بر طبق علم و منطق حاصل شده اند را ارائه دهد تا مورد پذیرش قرار گیرند.

همچنین، در این بخش از انجام رساله دکتری حقوق خصوصی دانشجو نشان خواهد داد که بر اساس یافته های تحقیق چه مسیری را برای انجام رساله و چگونه طی نموده است و به دنبال یافتن پاسخ منطقی برای سوالات و فرضیه های تحقیق می باشد.

این پاسخها در مورد فرضیه های رساله دکتری حقوق خصوصی می توانند رد کننده و یا تایید کننده آنها باشند.

5. بحث، نتیجه گیری و پیشنهادها

در این بخش از انجام رساله دکتری حقوق خصوصی دانشجو به گونه ای کوتاه و خلاصه، جذاب و قوی یافته های تحقیق را شرح خواهد داد و کل رساله را در سطرهایی منسجم، کوتاه و مفید بطور واضح و قابل فهم شرح خواهد داد.

همچنین ضرورت دارد تا در این بخش از تحقیق دانشجو تمام یافته های رساله دکتری حقوق خصوصی را با یافته های به دست آمده توسط سایر محققان که در گذشته مطالعاتی هم راستا با موضوع مورد مطالعه انجام داده اند مقایسه کند و توضیح دهد که آیا یافته های رساله او منطبق و تایید کننده مطالعات پیشین است یا خیر.

باید دانشجو همواره توجه داشته باشد که در آینده رساله دکتری حقوق خصوصی او به عنوان یک منبع مطالعاتی برای سایر محققان و دانشجویان علاقمند به مباحث حقوق خصوصی قرار خواهد گرفت بنابراین لازم است تا در بخش انتهایی این مرحله از رساله، دانشجو به شرح بخشی تحت عنوان پیشنهادات پژوهشی بپردازد و دلیل ارائه و مفید بودن پیشنهادات را نیز بطور واضح شرح دهد.

6. فهرست منابع و ماخذ

همانند تمام رساله های پژوهشی، قسمتی از رساله دکتری حقوق خصوصی به ارائه فهرست منابع اختصاص داده خواهد شد زیرا صحت، اعتبار و قابل قبول بودن مطالب و یافته های رساله به منابع و ماخذ معتبر آن بستگی دارد.

شیوه های متفاوتی برای ارائه فهرست منابع رساله ها وجود دارند. به منظور ارائه فهرست منابع رساله دکتری حقوق خصوصی در لازم است تا دانشجو قبل از نگارش رساله خود شیوه نامه تدوین رساله دکتری ویزه گروه و دانشکده خودش را مطالعه نماید و مطابق دستورالعملهای آن به نگارش رساله بپردازد.

توجه به تعداد صفحات، نوع قلم و سایز آن

نگارش صحیح رساله که مورد تایید هیئت داوران دکتری حقوق خصوصی قرار گیرد ملزم رعایت ضوابط و شیوه های ارائه شده مختص به حاشیه، نوع قلم و سایز مناسب متون بخشهای مختلف رساله است. مجموعه این موارد در شیوه نامه تدوین رساله دکتری حقوق خصوصی توسط گروه و دانشکده هر دانشجو ارائه شده است.

 

مراحل انجام رساله دکتری حقوق خصوصی

1- تعیین موضوع

مهترین قسمت و شاید بتوان گفت سخت ترین قسمت تدوین رساله حقوق خصوصی تعیین موضوع آن می باشد. دانشجو در انتخاب موضوع مورد نظرش در انجام رساله حقوق خصوصی باید به تامین آینده شغلی و تحصیلی خودش نیز توجه نماید.

2- نگارش پروپوزال

پروپوزال یا طرح تحقیق شالوده رساله دکتری حقوق خصوصی را تشکیل می دهد.

3- نگارش رساله

عمده ترین مرحله و زمان بر ترین مرحله می باشد. برای نگارش و انجام رساله دکتری حقوق خصوصی دانشجویان دکتری حقوق در ابتدا باید نسبت به ساختار رساله دکتری خود نظیر تعداد فصول و سرفصل ها اطلاع داشته باشند که در ادامه به بیان این ساختار می پردازیم و بطور خلاصه ساختار این رساله  که بین اکثر دانشگاه ها مشترک است برای مخاطبان گروه تحقیقاتی نخبگان برتر شرح می دهیم.

4- استخراج مقاله از رساله

استخراج مقاله از رساله دکتری حقوق خصوصی و اخذ پذیرش و چاپ آن به سندیت و اعتبار رساله دکتری کمک می کند. برای این منظور ابتدا نوع مقاله مدنظر و مجلاتی که قصد ارسال مقاله را دارید مشخص کنید.

پیش از اینکه تاریخ دفاع از رساله دکتری حقوق خصوصی برای دانشجو مشخص شود لازم است به منظور ارتقای کیفیت نمره رساله، مقاله ای مستخرج از رساله در یکی از کنفرانسهای معتبر داخلی یا خارجی توسط دانشجو و استاد راهنما و مشاورین رساله منتشر شود و گواهی پذیرش آن در جلسه دفاع ارائه داده شود.

رساله دکتری حقوق خصوصی

جمع بندی مطالب

انجام رساله دکتری حقوق خصوصی که یکی از گرایش های رشته حقوق در گروه علوم انسانی است، نیاز به شناخت کافی از مراحل انجام ان و همچنین مطالعه شیوه نامه تدوین رساله دکتری حقوق خصوصی که در هر گروه و دانشکده ویژه دانشجویان ارائه شده است می باشد. در این صورت با ارئه یک رساله قوی با چاپ مقاله میتواند مقطع دکتری را با موفقیت به اتمام برساند و در این راستا گروه نخبگان برتر بصورت رایگان خدمات مشاوره در این رشته را به شما عزیزان ارائه می دهد.

پیشنهاد مطالعه : آشنایی با نحوه نگارش رساله دکتری

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – نگارش پروپوزال – استخراج مقاله

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 11 شهریور 1401 و ساعت : 09:04 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]