×

رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

5/5 - (1 امتیاز)
رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات(Information Technology) یکی از عمده ترین محورهای تحول و توسعه در دنیا محسوب می شود. با توجه به توسعه رشد روزافزون فناوری‌ها، مدیریت فناوری اطلاعات به عنوان یکی از رشته‌های جذاب و کاربردی مورد توجه قرار گرفته است. انجام رساله برای تمامی دانشجویانی که تمایل به تحصیل در مقطع دکتری دارند، ضروری است؛ این مرحله به عنوان قدم پایانی برای درجه تحصیلی جاری در نظر گرفته می‌شود و تمامی دانشجویان لازم است تا از ابتدای دوره تحصیلی دکتری، نوشتن آن را آغاز کنند.

رساله در واقع سندی است که مهارت حرفه‌ای دانشجویان را در رشته و حوزه مربوطه آشکار می‌کند. برای نگارش و ارائه رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات به دلیل تغییرات و رشد فناوری‌های روز و پویایی این رشته در گرایش‌های مدیریت خدمات و توسعه فناوری و کسب و کار هوشمند، توانایی‌های علمی و پژوهشی متنوعی لازم است، به گونه‌ای که بسیاری از دانشجویان به مشاور و راهنما جهت نوشتن رساله نیاز دارند. گروه نخبگان برتر در این مقاله برای آموزش فرایند نوشتن پایان نامه دکتری مدیریت فناوری اطلاعات به شما عزیزان، همراه شماست.

پایان نامه دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

پایان نامه دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

نگاهی به نگارش رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دارای بخش‌ها و فرایند مشخصی است که دانشجویان در هر گرایش می‌بایست آن را رعایت کنند. در این بخش با ما همراه باشید تا بیاموزید که یک دانشجوی مدیریت فناوری اطلاعات می‌بایست در ابتدای مسیر نوشتن رساله مدیریت آی تی چه فرایندی را طی کند.

·        تعیین حوزه موضوعی تحقیق

شاید بتوان مهم‌ترین مرحله از نوشتن رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات را تعیین موضوع دانست. با توجه به پویایی و توسعه حوزه فناوری اطلاعات، موضوعی که برای رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات تعیین می‌شود می‌بایست کاملا نو و بدیع باشد و در زمینه آن پایان‌نامه و مقاله‌ای انجام نشده باشد. همچنین جذابیت و کاربردی بودن موضوع نیز بسیار مهم است که در زمان تعیین موضوع باید به آن توجه شود.

موضوعی که انتخاب می‌شود با توجه به هر گرایش متفاوت است و هر دانشجو می‌بایست در حوزه تخصصی گرایش خود به پژوهش بپردازد. با توجه به وجود گرایش‌هایی مانند مدیریت خدمات و توسعه فناوری و کسب و کار هوشمند در رشته مدیریت فناوری اطلاعات، موضوعات بر اساس گرایش‌ها انتخاب می‌شوند. بطور مثال در گرایش کسب و کار هوشمند دانشجویان می‌توانند در زمینه بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌وکار، ارائه الگوی کسب و کار هوشمند در صنایع مختلف، ارزیابی اقتصادی انواع کسب و کارهای هوشمند و… به انتخاب موضوعات خود بپردازند.

نمونه موضوعات پایان نامه مدیریت فناوری اطلاعات

لیستی از تعدادی موضوع پایان نامه مدیریت فناوری اطلاعات که در اخیرا در دانشگاه های معتبر کار شده اند، را در زیر مشاهده می کنید:

  • بررسی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش مشتری در زمینه کالاهای مصرفی در شرکت دایا
  • ارزیابی میزان سازگاری برنامه استراتژیک فناوری اطلاعات با برنامه استراتژیک سازمانی از نظر کاربران درون و برون سازمانی
  • عوامل موفقیت و شکست پروژه های فناوری اطلاعات در دانشگاه آزاد زاهدان
  • عوامل موثر بر کارایی صفحه اول وب گاه های رسمی دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • ارائه مدل فازی جهت سنجش میزان هوشمندی سیستم های مدیریت یادگیری
  • بررسی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی سامانه مدیریت اطلاعات علم و فناوری در معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
  • نقش فن آوری اطلاعات در کاهش ظایعات سونامی در سواحل جنوب ایران
  • بررسی تاثیر برنامه ریزی استراتژیک سیستم های اطلاعاتی در بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تامین
  • بررسی رابطه مدیریت دانش اثربخش و سازمان یادگیرنده
  • ارایه مدلی جهت سنجش آمادگی سازمان برای همراستایی استراتژیک فناوری اطلاعات و کسب و کار
  • چگونگی تعیین عوامل حیاتی موفقیت تجارت الکترونیکی در بخش B2C در شهرکهای صنعتی با تمرکز بر شهرک صنعتی
  • تأثیر عوامل مدیریت دانش، فرهنگ و اعتماد بر ارتقاء سرمایه‌های فکری در شرکت قطارهای مسافری رجاء

تحلیل مولفه ها

  • تحلیل مولفه های تسهیل کننده مدیریت دانش سازمانی در تیم های کاری سازمان در بانک اقتصاد نوین
  • بررسی و سنجش مولفه های موثر بر مدیریت امنیت اطلاعات در فناوری اطلاعات شرکت گاز پارس جنوبی
  • شناسایی و رتبه‌بندی عوامل و شاخصهای کلیدی موثر بر بهبود سیستم مدیریت امنیت اطلاعات
  • بررسی تأثیر چارچوب شایستگیهای مدیر فناوری اطلاعات بر ارتقاء عملکرد واحد فناوری اطلاعات
  • تاثیر محدودیت های مالی بر تصمیمات سرمایه گذاری شرکت های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
  • امکانسنجی اجرای يادگيری سيار در دانشگاه ها
  • ارتقاء ساختار سایت بر اساس الگوهای دسترسی متناوب کاربر
  • کاربرد فن اوری اطلاعات در آموزش زبان
  • فن آوری اطلاعات و سیستم های مدیریت کیفیت
  • بررسی رابطه نگرش معلمان نسبت به کاربرد فناوری های آموزشی در فرآيند تدريس و انگیزه تحصیلی دانش آموزان
  • مدلسازی افزايش موفقيت برنامه ريزي استراتژيك فناوري اطلاعات و ارتباطات
  • بررسی رابطه فناوری اطلاعات و ساختار سازمانی

 

·        نگارش طرح پژوهش (پروپوزال)

پس از انتخاب موضوع، پژوهشگر می‌بایست شمای کلی از ابتدا تا انتهای فرایندی که می‌خواهد برای رساله طی کند را بر اساس فصول مورد نیاز بطور خلاصه در چارچوبی تحت عنوان طرح (پروپوزال) پژوهش ارائه نماید. در پروپوزال رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات مسئله موجود تشریح شده و محقق به تشریح اهمیت و ضرورتی که پژوهش در موضوع مورد بررسی دارد می‌پردازد.

در پروپوزال مدیریت آی تی، همچنین بررسی پژوه‌هایی که در زمینه موضوع انجام شده و بیان نوآوری پژوهش اهمیت دارد. جهت تشریح دقیق‌تر پژوهش، اهداف اصلی و فرعی و همچنین سوالات و فرضیه‌های پژوهش نیز بیان می‌گردد. در نهایت، از مهم‌ترین بخش‌هایی که در نوشتن پروپوزال باید با دقت بالایی تعیین و تبیین گردد، شرح روش پژوهش است.

·         آغاز نوشتن رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

برای نوشتن رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، ابتدا دانشجو باید به چارچوب نگارش آگاهی داشته و سپس اقدام به نگارش آن کند. رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دارای 5 فصل است که شامل کلیات، ادبیات و سابقه پژوهش، روش‌ اجرا، یافته‌ها و نتایج، بحث و نتیجه‌گیری است. باید توجه داشت که عنوان و تعداد فصول ممکن است در برخی دانشگاه‌ها کمی متفاوت باشد. با ما همراه باشید تا گام به گام به تشریح فرایند نوشتن پایان نامه دکتری مدیریت فناوری اطلاعات بپردازیم.

v     فصل اول: کلیات

در فصل اول رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات شرحی از کلیات پژوهش جهت آگاهی خواننده ارائه خواهد شد که شامل تبیین مسئله و شکاف‌های موجود در این حوزه علمی و ضرورت و کاربردهایی که انجام موضوع مورد بررسی برای این حوزه خواهد داشت و بهره‌وران از نتایج رساله، اهداف مورد بررسی، سوال‌ها و فرضیات و تفاوت و نوآوری پژوهش در این حوزه و چکیده‌ای از روش پژوهش و تعریفی کوتاه از واژگان کلیدی پژوهش، می‌باشد.

v     فصل دوم: ادبیات و سابقه پژوهش

بررسی ادبیات و سابقه مناسب از پژوهش در نوشتن پایان نامه بسیار اهمیت دارد. در این فصل از رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات ادبیات موضوعی در زمینه متغیرهای پژوهش و نظریه‌ها و تعاریف مهم ارائه می‌گردد و سپس بصورت جامع پژوهش‌هایی که در گذشته در حوزه‌های مرتبط انجام شده است بررسی و شکاف‌هایی که این پژوهش آن را برطرف خواهد کرد بیان می‌گردد و در انتها نیز درصورت وجود، چارچوب مفهومی و مدل پژوهش بر اساس روابط میان متغیرها ارائه می‌گردد.

v     فصل سوم: روش‌ اجرا

از اساسی‌ترین بخش‌ها در رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات که توجه زیادی به درستی و اعتبار آن می‌شود، روش اجرای پژوهش است. مهم‌ترین مطالبی که در این بخش می‌بایست به آن پرداخته شود، فرایند پژوهش، نوع پژوهش بر اساس هدف و نحوه گردآوری داده‌ها، ابزارهای مورد استفاده در گردآوری داده‌ها، جامعه و نمونه آماری و نحوه و معیار انتخاب آن‌ها، روایی و پایایی پژوهش و نرم‌افزارها و روش‌های مورد استفاده برای تحلیل داده‌ها است.

v     فصل چهارم: یافته‌ها و نتایج

برای نگارش فصل چهارم باید توجه داشت که شرح دقیق جزعیات این فصل در رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات اهمیت بالایی دارد. زیرا در این فصل تمامی یافته‌هایی که هدف پژوهش بوده و همچنین تایید درستی یافته‌ها تشریح می‌گردد و باید به گونه‌ای ارائه شود که به تمامی سوالات و ابهامات پاسخ دهد. در ابتدای این فصل باید اطلاعاتی از اعضای نمونه مورد بررسی ارائه شود و سپس به تایید داده‌ها و روایی و پایایی و در نهایت ارائه یافته‌های حاصل از آزمون‌های آماری و نرم‌افزاری در پاسخ به سوالات و فرضیات پژوهش پرداخته شود.

v     فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

فصل آخر را می‌توان مهم‌ترین بخش از رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات دانست، زیرا در این فصل خلاصه‌ای از چیزی که پژوهش به دنبال آن بوده است، ارائه می‌گردد. در این فصل به تمامی اهداف و سوالات پژوهش پاسخ داده و به مقایسه نتایج با پژوهش‌های گذشته پرداخته می‌شود و بحث‌هایی نیز در زمینه تشابهات و اختلاف‌های موجود تبیین می‌گردد و بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی کاربردی جهت رشد حوزه مورد بررسی به سازمان‌ها و مسئولین مربوطه ارائه شده و پیشنهادهایی نیز جهت توسعه پژوهشی آتی داده می‌شود.

v     مراجع

ذکر منبع یعنی اعتباربخشی به مطالب ارائه شده در رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات. بطور کلی هیچ مطلب و نقل قولی در متن نباید بدون ارجاع باشد تا خواننده بداند که آیا مطلب بیان شده معتبر است یا خیر. منابع درون متن با نام خانوادگی و سال ارائه شده و شرح دقیق و کامل آن در انتهای رساله ارائه می‌گردد. هر دانشگاه و دانشکده سیوه رفرنس‌نویسی خود را دارد و نمی‌توان روشی ثابت برای آن بیان کرد و این روش‌ها می‌تواند با فرمت‌های آپا، ونکوور، شیکاگو و… باشد.

 

نکات تکمیلی در نوشتن رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

رعایت چارچوب نگارش بر اساس محتوای هر فصل لازم است اما ممکن است کافی نباشد. برای نگارش رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات کامل و بدون نقص، مواردی نیز به عنوان نکات تکمیلی وجود دارد که عبارتند از:

  • جهت تعیین موضوعی کاربردی، ابتدا به نیازسنجی و بررسی پایگاه‌های علمی معتبر دنیا در گرایش تخصصی خود بپردازید.
  • توجه داشته باشید موضوعی را انتخاب کنید که در انجام آن به مشکل نخورید و بر اساس توانایی شما باشد.
  • با تهیه پیش‌نویسی اولیه از کل رساله و سپس اصلاحات و تکمیل آن، از پراکندگی مطالب جلوگیری کنید.
  • اهداف پژوهشی قابل دسترسی تعیین کنید.
  • در بخش‌های ابتدایی و انتهایی رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، چارچوب‌های تکمیلی مانند صفحه عنوان، چکیده، پیوست و… وجود دارد که بر اساس قوانین دانشگاه به نگارش آن پرداخته می‌شود.
  • در نوشتن پروپوزال دقت کنید، زیرا پروپوزال خلاصه‌ای از مسیر پژوهش شما از ابتدا تا انتها است.
  • معتبر بودن منابع مورد استفاده در پژوهش نشان‌دهنده اعتبار پژوهش شماست.
  • تمامی نویسندگان خارجی که در درون متن نام آن‌ها فارسی بیان شده است می‌بایست بصورت پانویس با نام لاتین خود بیان گردند.

 

کلام آخر

با توجه به این که هزاره سوم درواقع عصر اطلاعات و فناوری است، و به علت تغییرات و رشد روزافزون این حوزه، انجام پژوهش در رشته مدیریت فناوری اطلاعات بسیار جذاب است و دارای پراکندگی موضوعی و حوزه‌ای فراوانی بوده و دارای دو گرایش مدیریت خدمات و توسعه فناوری و کسب و کار هوشمند است. لذا محققان در این رشته باید همواره دانش خود را بروز کرده و با روش‌های پژوهشی این حوزه آشنا باشند؛ به این علت معمولا دانشجویان برای نوشتن رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات نیازمند راهنمایی و مشاوره از اساتید و موسسه‌های باتجربه هستند. بطور کلی، فرایند نوشتن رساله یک چالش بزرگ است که بسیاری از دانشجویان به دنبال راهی برای گذر از این مرحله هستند.

هدف گروه تحقیقاتی نخبگان برتر از ارائه این مقاله، آموزش، آگاهی و ایجاد توانایی در شما عزیزان برای نگارش بدون نقص رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، بوده است. شما می‌توانید با مطالعه دقیق مقاله ارائه شده و دریافت راهنمایی و مشاوره، رساله‌ خود را با کمال و موفقیت نگارش کرده و به دفاع از آن بپردازید. از همراهی شما عزیزان تا پایان این مقاله سپاسگزاریم.


خدمات گروه تحقیقاتی نخبگان برتر برای رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

۱) پیشنهاد موضوعات جدید پایان نامه مدیریت فناوری اطلاعات به همراه مقاله بیس

۲) ارائه توضیحات لازم در مورد مقاله بیس رساله

۳) آموزش و مشاوره جهت نگارش و انجام پروپوزال دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

۴) آموزش و مشاوره جهت انجام کلیه فصول رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات با عقد قرارداد رسمی

۵) تهیه و تنظیم پاورپوینت جلسه دفاع

۶) تنظیم فصول رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات با کیفیت مناسب و رضایت کامل دانشجویان

۷) پشتیبانی جهت انجام کلیه اصلاحات اساتید راهنما و مشاور رساله

۸) مشاوره جهت انجام فصل چهارم رساله  دکتری مدیریت فناوری اطلاعات

۹) تنظیم فصول رساله مدیریت فناوری اطلاعات متناسب با فرمت دانشگاه ها

خدمات بعد از دفاع

۱۰) چاپ کتاب از رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات با اخذ مجوز از وزارت ارشاد اسلامی

۱۱) تبدیل رساله به کتاب در رشته مدیریت فناوری اطلاعات با کیفیت مناسب و با چاپ دیجیتال

۱۲) قالب گذاری پروپوزال دکتری برای رساله مدیریت فناوری اطلاعات

۱۳) استخراج مقاله از رساله دکتری مدیریت فناوری اطلاعات برای مجلات علمی پژوهشی کنفرانسی، ISI، ISC،SCOUPUS

۱۴) حمایت و پشتیبانی از دانشجو تا مرحله دفاع

۱۵) آموزش و مشاوره جهت نگارش مقالات علمی پژوهشی و ISI,ISC در رشته مدیریت فناوری اطلاعات

۱۶) پذیرش و اکسپت تضمینی مقالات در رشته مدیریت فناوری اطلاعات از مجلات ISI و ISC

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 25 شهریور 1401 و ساعت : 12:10 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (5) مورد

مسعود

نیاز به انجام کار تحقیقاتی – تدوین رساله – انجام پایان نامه
دکتری: رشته مدیریت فناوری اطلاعات – کسب و کارهوشمند

پاسخ
علیرضا

سلام بسیار عالی

پاسخ
شهرام

با سلام و احترام
نیاز به موضوعات جدید رساله مدیریت فناوری اطلاعات گرایش مدیریت خدمات فناوری اطلاعات به همراه مقاله بیس دارم

پاسخ

    باسلام
    موضوع با عنوان متفاوت هست. ابتدا تعیین موضوع سپس تهیه مقالات بیس و در نهایت مشخص کردن دقیق عنوان رساله

    پاسخ
    مدیریت

[elfsight_click_to_call id="1"]