×

5 مرحله نگارش رساله دکتری

3/5 - (2 امتیاز)

مراحل و قسمت های مختلف در نگارش رساله دکتری

بدون شک مهم ترین فعالیت یک دانشجو در مقطع دکتری تهیه و نگارش رساله یا تز است. باید برای رسیدن به مقام علمی بالاتر و کسب مدرک دکتری دانشجو مقطع دکتری باید این رساله را نوشته و به بهترین شکل ممکن آن را ارائه دهد. یک رساله یا پروپوزال دکتری باید بر اساس معیارها و در چارچوب منطقی و علمی نوشته شود و پس از انجام فرآیند تدوین، دانشجویان باید در جلسه دفاع رساله خود را ارائه داده و پاسخگو سوالات داوران باشد. در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به نحوه نگارش رساله دکتری انداخته و آن را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

نگارش رساله دکتری

فصل های رساله دکتری

اگر قصد دارید اقدام به انجام پایان نامه یا نگارش رساله دکتری کنید. لازم است تا به این موضوع بسیار مهم توجه کنید که یک رساله دکتری در بیشتر رشته ها باید پنج فصل اصلی داشته باشد (برخی رشته ها کمتر یا بیشتر). وجود این فصول و نحوه نگارش رساله دکتری باعث می شود تا مقاله و رساله شما ارزش علمی بالایی داشته باشد. در ادامه یک به یک این فصول را معرفی کرده و در رابطه با آن توضیحاتی را ارائه می دهیم.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

فصل اول: کلیات تحقیق

فصل اول یک رساله دکتری معمولا شامل بیان مسئله و کلیات تحقیق (سوالات، اهداف، فرضیات و.. ) است. در واقع دانشجویان باید در بخش بیان مسئله، موضوع رساله را مورد بحث و بررسی قرار داده و بیان کنید. که علت انتخاب این موضوع چه بوده است؟ در این قسمت بهتر است تا بیان مشکلات صورت گرفته و هدف تحقیق نیز گفته شود. نگارش صحیح این فصل باعث می شود تا افراد با میل و علاقه بیشتری اقدام به مطالعه مقاله و رساله دکتری کنند. در دامه با نحوه نگارش رساله دکتری در فصل دوم آشنا خواهید شد.

نگارش پایان نامه دکتری

فصل دوم: مبانی تحقیق

قسمت دوم یک رساله یا پروپوزال دکتری شامل مبانی تحقیق می شود که خود به چهار بخش زیر تقسیم می شوند:

  • مقدمه
  • مبانی تئوری
  • پیشینه
  • مدل مفهومی

در بخش مقدمه دانشجو از جنبه های مختلف پژوهش خود را مورد بررسی قرار داده و در رابطه با آن توضیحاتی را ارائه می دهد. در قسمت مبانی تئوری باید تعاریف لغوی و واژگان کلیدی به بهترین شکل ممکن گفته شود. در بخش پیشینه دانشجویان به بررسی تاریخچه تحقیقاتی که حول موضوع مورد نظر او انجام شده، باید پرداخت. در بخش مدل مفهومی باید مفاهیم مرتبط با موضوع را بیان کرد تا خوانندگان بتوانند به بهترین شکل ممکن پدیده مورد نظر را به صورت ذهنی تجسم کنند.

فصل سوم: مواد و روش تحقیق

سومین بخش از نگارش رساله دکتری شامل روش تحقیق و پژوهش می شود. در واقع دانشجو باید در این بخش بیان کند که از چه روش هایی برای گردآوری اطلاعات، تجزیه و تحلیل داده ها و پژوهش خود استفاده کرده است. نکات گفته شده در این بخش به افرادی که قصد دارند تا در آینده در این حوزه تحقیقاتی را انجام دهند کمک می کند تا روش صحیح پژوهش را متوجه شده و در این راستا قدم بردارند.

فصل چهارم: نتایج تحقیق

بخش چهارم یک رساله دکتری قسمتی است که دانشجو یافته های پژوهش خود را در این فصل بیان کرده و آن را در قالب های مختلف مثل نوشتار و یا رسم جداول و یا نمودار ارائه می دهند. در واقع این بخش کمک می کند تا افراد خروجی پژوهش و تحقیقات صورت گرفته را فهمیده و متوجه شوند که پژوهشگر قصد دارد تا به چه نتیجه ای دست پیدا کند.

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

در فصل آخر برای نگارش رساله دکتری دانشجو نتایج بدست آمده از انجام تحقیق خود را بیان کرده و ذکر می کند. با توجه به بررسی های صورت گرفته چه نتایج را به دست آورده است. در واقع سوالاتی که در ابتدا پژوهش بیان شد باید در انتها به آن ها پاسخ علمی و دقیق داده شود. همچنین دانشجویان می توانند پس از جمع بندی، پیشنهاداتی برای تحقیقات بعدی را نیز ارائه دهند تا سایر افراد بتوانند این دسته از تحقیقات را ادامه داده و حوزه های مختلف آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

فهرست منابع

یکی از بخش های نگارش رساله دکتری منابع است. در واقع در این فهرست شما باید اسامی تمامی ارجاعات مورد استفاده شده خود را به صورت دقیق و بر اساس یکی از مدل های منبع نویسی استاندارد لیست کنید. در صورتی که شما از یک منبع استفاده کردید اما اسم آن را در فهرست منابع خود نیاورده باشید. عمل شما نوعی سرقت محسوب می شود.

حرف آخر

در این مطلب نگاهی به رساله دکتری انداخته و با بررسی فصول مختلف آن بیان کردیم که نحوه نگارش رساله دکتری چگونه است و شما باید چه مواردی را در رساله خود بیاورید. مطالعه این مطلب به شما کمک می کند تا به خوبی اجزای یک رساله یا پروپوزال دکتری را درک کنید.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر، آموزش انجام پایان نامه ، پروپوزال ، مقاله

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 15 دی 1402 و ساعت : 02:44 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه