×

3 روش ساده برای تعیین موضوع تحقیق

5/5 - (1 امتیاز)

تعیین موضوع تحقیق چگونه است؟

تعیین و پالایش موضوع تحقیق

 

تعیین موضوع تحقیق به سه دسته تقسیم می شود در ادامه در مورد هرکدام به طور مفصل توضیح داده می شود.

تبدیل ایده های پژوهشی به سؤال تحقیق

در واقع تعیین و تصویب موضوع از گام های اولیه برای تهیه و نگارش تحقیق به شمار می رود. محقق در ابتدا باید موضوعی را که انتخاب می کند علاقه داشته باشد و از مراجعی که استفاده می کند مانند کتب, مقالات و سایر اسناد با موضوع مورد انتخابی مرتبط باشد. پس از انتخاب حوزه های مورد نظر دانشجو اقدام به بررسی و تحقیق نموده از مقالات داخلی و خارجی استفاده می کند و با مطالعه کتاب های مرتبط با موضوع به جمع آوری اطلاعات می پردازد. زمانی که دانشجو با دقت تمامی مراجع را بررسی می کند سؤالاتی در این زمینه در ذهن او به وجود می آید که باعث می شود به موضوع انتخابی پایان نامه دست یابد.

انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله

ادامه مطلب

در تعیین موضوع تحقیق زمانی که ایده مناسب و مورد قبول به ذهن شما رسید برای اینکه به سؤالات تبدیل کنید باید آن را پالایش کنید و ایده را مورد بازبینی قرار دهید. فقط توجه داشته باشید که بازبینی باید همراه با مطالعه علمی باشد. شما می توانید بازبینی را همراه با نظر دانشجویان و یا اساتید انجام بدید. در واقع می توان گفت تبدیل ایده به سؤال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این کار باعث می شود تا در ذهن شما سؤالاتی به وجود آید که باعث اجرای بهتر پروژه شود. برای راحتی کار چک لیستی از سؤالات تهیه کنید.

به عنوان مثال

آیا به موضوعی که انتخاب کردید علاقه دارید؟
آیا شما می توانید سؤالات واضح و شفاف در مورد موضوعی که انتخاب کرده اید مطرح کنید؟
آیا تحقیق شما با ارزش است؟
آیا موضوع تحقیق با شغل شما مرتبط است؟

 

تعیین سؤالات تحقیق و ارائه فرضیه

در تعیین موضوع تحقیق، تعیین نمودن سؤال نخستین گام در اجرای پروژه است. این سؤال بیان گر این است که شما چه چیزی را می خواهید مورد مطالعه قرار دهید. در ابتدا مشخص کردن سؤال آسان نیست.برای راحتی کار و پیدا کردن سؤال ابتدا باید سؤال های کلی مطرح کرد و بعد از آن به سؤال های جزئی پرداخت. توجه داشته باشید در زمان اجرای پایان نامه از طرح سؤلات دشوار و یا موضوعات تحقیقی که فاقد داده های لازم می باشد بپرهیزید. موضوع و سؤال در تحقیق نوآوری بوده و نباید مشابه پژوهش های قبلی صورت بگیرد. برای طرح موضوع و سؤال مورد نظر حتما از اساتید خود کمک بگیرید.

 

استفاده از تئوری و نوشتن فرضیه ها

در تعیین موضوع تحقیق، زمانی که سؤالات تحقیق مشخص شد، بعد از آن رویکرد کلی تحقیق مشخص می شود و در آخر اقدام به بیان فرضیه ها می شود. در صورتی که تحقیق فرضیه نداشته باشد، سؤالات تحقیق تشریح می شود.

در این پست به تعیین موضوع تحقیق اشاره شد. چنانچه در تعیین موضوع پایان نامه یا مقاله خود نیاز به راهنمایی داشتید با ما تماس بگیرید.

 

مطالب مرتبط:

مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق

طراحی تحقیق

انواع روش های تحقیق

سازه در تحقیق چیست ؟

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 29 دی 1402 و ساعت : 01:59 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]