×

سازه در تحقیق چيست ؟

به این مطلب امتیاز دهید

آیا میدانید سازه در تحقیق چيست ؟

سازه در تحقیق چيست ؟

مفهوم سازه

واژه‌هاي مفهوم و سازه معاني مشابه دارند می توان گفت سازه در تحقیق يك مفهوم است كه از مفاهيمي‌ با ‏سطح انتزاع بالاتری ساخته شده‌ است  و داراي معاني  بیشتر از مفهوم  می باشد كه به گونه‌اي ارادي و خود آگاه براي يك هدف ‏خاص علمي پذيرفته مي‌شود . سازه نيز يك مفهوم است. اما داراي معاني اضافه نيز مي باشد كه به گونه اي ارادي و خودآگاه براي يك هدف خاص علمي اختراع يا پذيرفته شده است.

به عنوان مثال

هوش يك مفهوم انتزاعي است، اما به عنوان يك سازه در تحقیق علمي، داراي معنايي است كه مي تواند هم بيشتر و هم كمتر از چيزي باشد كه مقصود از يك مفهوم است.

 دو نوع مفهوم با توجه به سطوح انتزاع ‏

‏ الف – برخي از مفاهيم با واقعيت‌ها و چيزهايي كه توصيف مي‌كند ارتباط نزديكی دارند،

به عنوان مثال

مفهوم اشیاء را ‏مي‌توان با نشان دادن اشیاء معيني به آساني بيان كرد .‏

‏ ب – برخي مفاهيم را نمي‌توان به آساني به پديده‌هايي كه اين مفاهيم در برابر آنها ايجاد شده است ربط داد، ‏

به عنوان مثال

مفاهيم طرز فكر، يادگيري و رغبت از این دسته مفاهیم می باشد و می توان از انها به نوعی استباط تلقی کرد. معاني اين مفاهيم ‏را نمي‌شود به آسانی و با نشان دادن  موارد خاص يا افراد و رويداد‌هاي معين به ديگران تفهيم كرد و این موضوع به اين دليل است كه از مفاهيم با سطح انتزاع بالاتری ساخته می شود و این در فرهنگ پژوهش ‏علمي، ‌سازه خوانده مي‌شود. دانشمند خود نسبت به اين امر داناست كه وقتي از سازه‌ در تحقیق بحث مي‌كند واقعيت آنها ‏را تنها از روي رفتار مشاهده شده استنتاج كرده است،

به عنوان مثال

اگر بخواهد اثرات انواع انگيزه را مطالعه كند، ‏بايد بداند كه انگيزه يك نوع سازه در تحقیق می باشد كه بوسيله بشر و به منظور تبيين رفتار « بر انگيخته شده » فرضي اختراع ‏گرديده است . بايد بداند كه واقعيت آن يك واقعيت موضوعه است و او فقط بر پايه مشاهده رفتار يك نوجوان ‏مي‌تواند داوري كند كه اين نوجوان برانگيخته مي‌شود يا نمي‌شود. با اين وجود به منظور « انگيزش » بايد آن را اندازه ‏بگيرد در حالي كه مي‌داند مستقيماً اندازه‌پذير نيست، زيرا انگيزش متغيري است كه فقط در ذهن وجود دارد. ‏سازه‌ ها در پژوهش اصولاً براي معرف « چيزي » فرض مي‌شود كه درون خود باشد، يعني چيزي كه موجب رفتار فرد در ‏موقعيت بخصوصی مي‌شود اختراع شده است .

در این پست به توضیح نحوه دستیابی به سازه در تحقیق پزداختیم. چنانچه در این زمینه نیاز به مشاوره داشتید با ما در تماس باشید.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 24 تیر 1401 و ساعت : 10:02 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]