×

مدل تحليلي تحقيق

به این مطلب امتیاز دهید

فهرست مطالب (با کلیک روی هر عنوان به همان قسمت هدایت خواهید شد)

مدل تحليلي تحقيق چیست؟

مدل تحليلي تحقيق

مدل تحليلي تحقيق نوعي نمودارسازي براي متغيرهاي استخراج شده از چارچوب نظري تحقيق است. مدل، رابطه بين طرح نظري و كار جمع آوري و تجزيه و تحليل اطلاعات مي باشد. در علوم اجتماعي مدل ها شامل نشانه ها و علايم هستند يعني خصوصيات بعضي از پديده هاي تجربي به طور منطقي از طريق مفاهيم مرتبط با يكديگر بيان مي شود. یک مدل، نمایشی از واقعیت ها می باشد.

سیستم ها به دلیل تعامل درونی اجزا با یکدیگر و برونی آن ها با محیط، پیوسته رفتارهای مختلف و گاه پیچیده ای دارند. این گوناگونی و پیچیدگی رفتارها؛ محققان را بر آن  می دارد که برای درک و تشریح یا پیش بینی رفتار یک سیستم، بر اساس متغیرها و پارامتر های مورد نظر، از آن مدلی بسازند و با به کارگیری و انجام تغییراتی در  آن، نتایج را بررسی کنند.

مثال

طراحان هواپیما، مدل های مختلفی از یک هواپیما را می سازند تا بتوانند صورت های مختلف بال ها، استحکام، جریان هوا در اطراف هواپیما و نظایر آن را آزمایش کنند.

مدل ، منعكس كننده واقعيت است و جنبه هاي معيني از دنياي واقعي  را كه با مساله تحت بررسي ارتباط دارند مجسم مي كند.

اصول مدل سازی

مدل تحليلي تحقيق باید بهینه باشد. اگر مدل بهینه نباشد تیم به بیراهه می رود. مطلب دیگر اینکه مدل سازی کاری گروهی است. یعنی افرادی با تخصصهای مختلف باید در مدلسازی همکاری کنند. زیرا هر کس از نظر تخصص خودش به مدل نگاه می کند. مثلا طراح با یک دید و مدیر بانک های اطلاعاتی با دید دیگر و … به مدل نگاه می کنند و این باعث می شود که مدل به سمت بهینه شدن حرکت کند.

مدل را از زوایای مختلف مشاهده کنید.

مدل تحليلي تحقيق به شما این امکان را می دهد تا از الگو و ساختارهای مشابه که قبلا ساخته شده اند، برای درک بهتر از شناخت نیاز ، درک بهتر از راهبردها ، درک بهتر از چگونگی رفع نیازها استفاده نمود. همچنین دارای مزیت های ذیل خواهد بود:

استفاده از تجارب دیگران. عدم برخورد با مشکلات پیش بینی نشده . حفظ سرمایه و زمان. جلوگیری از سعی و خطاهای کورکورانه. یافتن ایده های جدیدی که در بوته آزمایش موفق بوده اند.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 29 تیر 1401 و ساعت : 09:41 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]