×

اشتباهات متداول در بحث و نتیجه گیری پژوهش

به این مطلب امتیاز دهید

اشتباهات متداول در بحث و نتیجه گیری مقاله و پایان نامه

اشتباهات متداول در بحث و نتیجه گیری

ترکیب شدن با نتایج

با توجه به اینکه نتایج با قسمت بحث و بررسی متفاوت است اما متاسفانه نویسندگان به این نکته توجه نمی کنند و در بعضی مواقع این دو قسمت را با هم ترکیب می کنند. در کل این دو هر کدام اهداف خاصی را دنبال می کنند. قسمت نتایج مربوط به گزارش دادن نتایج بوده ولی بحث و نتیجه گیری مربوط به تفسیر و تعبیر است.

نتایج جدید

گاهی اوقات اتفاق پیش می آید که نویسنده نتیجه جدید را در قسمت بحث و نتیجه گیری ذکر می کند این کار درست نیست ابتدا باید کلیه نتایج در قسمت نتایج گزارش شود در صورتی که نیاز است نتیجه ها در قسمت بحث و نتیجه گیری بیان شود باید قبلاً در قسمت نتایج گزارش شده باشد.

نتیجه گیری های دور از ذهن

از اشتباهات متداول در بحث و نتیجه گیری، گاهی اوقات نویسندگان نتایج بیش از اندازه بزرگی از پژوهش خود می گیرند. نویسندگان در مقالات اصلی با چنین اتفاقی رو به رو می شوند. به طور مثال به دور از واقعیت است که بتوان به کمک پژوهشی که فقط درهای کوچکی از مریخ بررسی کرده موضوع تکامل آب و هوای مریخی را روشن کرد.

گفته های ناتمام

از اشتباهات متداول در بحث و نتیجه گیری، چه قدر ناراحت کننده است پس ازماه ها تلاش بر سر یک پژوهش به این جمله برسیم که “نتایج ناتمام هستند” پس در واقع باید با برنامه پیش برویم و برای پژوهش خود از منابع معتبر بهره بگیریم که در آخر با این جمله ناراحت کننده مواجه نشویم.

منابع داده ای دوپهلو

از اشتباهات متداول در بحث و نتیجه گیری، در بعضی مواقع نویسندگان قسمت بحث و نتیجه گیری را بسیار پیچیده مطرح می کنند. در واقع نمیتوان تشخیص داد کدام نتیجه گیری مربوط به آنها و کدام نتیجه گیری مربوط به مقالات دیگر است.

اطلاعات از قلم افتاده

در بعضی مواقع نویسندگان از بیان اطلاعات مهم و حیاتی در قسمت بحث و نتیجه گیری صرف نظر می کنند به خاطر اینکه چنین اتفاقی روی ندهد ابتدا باید کامل مطالعه کنند تا موضوعی از قلم نیفتد.

 

مطالب مرتبط:

اشتباهات متداول بحث و نتیجه گیری

انواع مطالعات

فصل های پایان نامه

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 1 مرداد 1401 و ساعت : 10:46 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه