×

تمرین نهایی و آمادگی برای جلسه دفاع

به این مطلب امتیاز دهید

تمرین نهایی و آمادگی برای جلسه دفاع

یکی از عوامل  مهم که درموفق بودن ارائه جلسه دفاع یا کنفرانس نقش کلیدی دارد. جهت آمادگی برای جلسه دفاع، تمرینات مکرر قبل از ارائه جلسه دفاع یا کنفرانس دانشجو بسیار ضروری است.

جلسه دفاع یا کنفرانس

جلسه دفاع یا کنفرانس برای دانشجو نباید بعنوان اولین تمرین وی باشد. هرچه فضای تمرین دانشجو بیشتر شبیه به جلسه ارائه یا کنفرانس باشد در جلسه اصلی دفاع یا کنفرانس موفق تر عمل می کند.

تمرینات قبل از جلسه دفاع یا کنفرانس

بعد از آماده سازی محتوا و پاورپوینت های ارائه ، نوبت به تمرین و ممارست ارائه می رسد. لذا برای اینکه دانشجو موفق شود باید تمریناتی را انجام دهد که وی را برای شرایط ارائه جلسه دفاع یا کنفرانس مرحله به مرحله آماده کند . لذا در این بخش گام های لازم برای ارائه جلسه دفاع یا کنفرانس دانشجو را بیان می کنیم .

مرحله اول : تمرین ذهنی

ذهن افراد تفاوت بین تخیل و واقعیت را نمی تواند تشخیص دهد لذا اگر تصویری را که به ذهن خود دهد واضح و روشن و شفاف باشد و آن تصویر را مرتباً تکرار کند آن وقت ذهن فرد آن تصویر را باور می کند . به همین دلیل  دانشجو هرچقدر بیشتر و بهتر جلسه ارائه دفاعیه یا کنفرانس خود را تصویرسازی کند آن وقت ذهنش آن تصویر را بیشتر باور می کند و آن را به عنوان یک تجربه می شناسد و آن وقت دانشجو قادر خواهد بود که ارائه بهتری داشته باشد.

مرحله دوم : تمرین و ممارست به تنهایی

دانشجو باید آنقدر به تنهایی تمرین و ممارست کند که مطمئن شود دیگر هیچ اشکالی در ارائه ندارد و از ارائه خودش راضی باشد .

بخش مهم تمرین و ممارست

این تمرین و ممارست باعث افزایش اعتماد به نفس شخص می گردد. ضمنا دانشجو باید با لباسی که قرار است در جلسه دفاع یا کنفرانس بپوشد و همچنین با ظاهری مرتب به همان حالت ایستاده ، ارائه خود را انجام دهد. در این حالت دانشجو باید با صدای بلند تمرین و ممارست کند.

مرحله سوم : تمرین و ممارست با حیوان خانگی یا اشیاء

این تمرین برای دانشجو باعث تقویت ارتباط شخص با مخاطبین یا حاضرین در جلسه دفاع یا کنفرانس می گردد. تمرین با یک حیوان زنده مانند ماهی داخل آکواریوم، حس و حال بیشتری نسبت به اشیاء دارد. ضمنا اگر از اشیا برای تمرین استفاده می کند بهتر است که عروسک باشد.

مرحله چهارم : ضبط صدا

دانشجو یا فرد ارائه دهنده زمانی که صدای ضبط شده خود را می شنود، نا امید می شود و احساس می کند که صدای بی روح و بی جانی دارد. بدین دلیل که تا حالا صدای خود را از طریق جمجمه می شنیده است و صدای خودش را پرطنین می شنیده است ، اما زمانی که صدا وارد هوا می شود در اثر اصطکاک و مقاومت هوا مقدار زیادی از انرژی آن گرفته می شود لذا صدای خود را بی احساس می شنود. از این رو اکنون می تواند مشکلات مربوط به صدایش را بررسی و حل کند.

به عنوان مثال:

اگر شخص لحن یکنواختی دارد یا مکث یا تأکیدهای نا بجایی دارد می تواند آن ها را اصلاح کند و صدای قدرتمندتری کسب نماید.  این کار را آنقدر انجام دهد تا از فایل های خود رضایت کامل داشته باشد .

مرحله پنجم : تمرین و ممارست جلوی آینه

این تمرین برای دانشجو باعث می شود که زبان بدن و ارتباط چشمی خود را با حاضرین در جلسه دفاع و کنفرانس ها اصلاح کند و باید این تمرین را آنقدر انجام دهد تا از اجرای ایستاده خودش رضایت کامل داشته باشد.

مرحله ششم : تمرین و ممارست جلوی دوربین فیلمبرداری

دانشجو بازهم زمانی که فیلم ارائه خودش را ببیند نا امید خواهدشد چون یک اجرای فوق العاده ضعیف از خودش را می بیند ، زبان بدنش خیلی ضعیف است آن نشاطی را که خودش احساس می کند در فیلم وجود ندارد و صدایش هم آن قوت و قدرت را که خودش حس می کند ندارد.

نکات مهم تمرین و ممارست

اما شخص نباید نگران باشد چون تمامی موارد فوق با تمرین و ممارست حل می شود و باید خوشحال باشد که قبل از ارائه متوجه ضعف کارش شده است تا آن را اصلاح کند نه بعد از یک اجرای ضعیف .

مرحله هفتم : اجرابرای دیگران

دراین مرحله برای دانشجو نوبت به یک تمرین با مخاطبان واقعی است بهتر است مخاطبان تمرینی اش مشابه مخاطبان اصلی اش باشد حال آنکه مخاطبان اصلی اش در جلسه دفاع دانشجویان است ، بهتر است دوستان و اقوام تمرینی اش دانشجو یا نزدیک به آن باشد و سپس بعد از اجرا از آنها بخواهد نظر خودشان را مطرح کند.

ارائه کنفرانس

ارائه کنفرانس قبل از کلاس برای جمع کوچکی از دوستانش که قرار است در کنفرانس اصلی حضور داشته باشند نیز عمیقا به شخص در دست یابی به یک اعتماد به نفس بالا کمک خواهد کرد.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 15 تیر 1401 و ساعت : 10:34 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]