×

لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع از پایان‌نامه

به این مطلب امتیاز دهید

لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع از پایان‌نامه

وقتی به مرحله ای از پایان نامه میرسید که باید نتیجه کار خود را به مدت 20 دقیقه برای داوران بیان کنید، لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع از پایان‌نامه را بدانید.

لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع از پایان‌نامه

گروه تحقیقاتی نخبگان برتر

دانشجو برای اینکه بتواند لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع داشته باشد باید داشتن چنین لحنی را برای جلسه دفاع از پایان نامه یا سخنرانی در هر کنفرانسی را یاد بگیرد. یادگیری لحن مناسب مانند یادگیری نواختن موسیقی است.

خوشبختانه صدای انسان یک پدیده ذاتی و غیرقابل تغییر نیست که هر شخصی نتواند لحن خود را تغییر دهد بلکه مانند ماهیچه های بدن است. بدین معنی که شخص با تمرین و ممارست می تواند لحن و بیان خود را قوی تر کند. بسیاری از افرادی که صدای ضعیفی دارند، می توانند با تمرین و ممارست طولانی مدت سخنرانان تأثیرگذار و با اعتماد به نفس شوند برای یادگیری فن بیان خوب چند گام را باید برداشت که در زیر شرح داده می شود.

1.کسب قدرت صوتی قوی

اگر شخص بخواهد قدرتمند، شمرده و واضح صحبت کند باید هوای بیشتری از دهان خود خارج کند لذا برای این کار دو راه وجود دارد :

اولا شخص دهانش را بیشتر باز کند و هوای بیشتری از دهانش خارج گردد.

ثانیا شخص تنفس های عمیق تری بکشد و بازدم بیشتری داشته باشد .

لذا برهمین اساس دونوع تمرین قوی سازی صدا برای داشتن لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع وجود دارد. یکی تمرینات مربوط به تنفس و دومی تمرینات مربوط به تقویت ماهیچه های لب و دهان .

2.سرعت ارائه 

چنانچه سرعت ارائه شخص ثابت باشد حاضرین در جلسه دفاع یا کنفرانس خسته می شوند و ارائه کسالت بار خواهد شد. مگر آنکه محتوای ارزشمندی داشته باشد. چنانچه سرعت ارائه شخص تند و شدت آن بالا باشد حاضرین در جلسه دفاع ممکن است فکرکنند که شخص ارائه دهنده نگران و مضطرب هست و نیاز است هر از گاهی سرعت خود را کم کند و تاکیدها را انجام دهد.

چنانچه سرعت ارائه شخص کم باشد ارائه آن فاقد انرژی و هیجان خواهد بود. لذا بهترین گزینه برای سرعت ارائه داشتن تنوع سرعت در ارائه است و در حالت عادی بهتر است که سرعت ارائه شخص حدود 25 درصد بیشتر از میانگین سرعت صحبت حاضرین در جلسه دفاع یا کنفرانس باشد تا پرانرژی شود.

3.زیر و بمی صدا 

هنگامی که شخص از صدای بم تر از حالت طبیعی استفاده کند نشان دهنده آن است که آنچه می گوید جدی است و می تواند به جدیت و متانت و سنگینی شخص ارائه دهنده یا سخنران بیفزاید. زمانی که شخص از صدای زیر استفاده می کند انرژی و هیجان آن را نشان می دهد.

پس شخص باید بعضی از جملات را بم و بعضی از جملات را زیر تلفظ کند. به فراخور حال ، جملاتی را با آهنگ طنز ، جدی ، تعجب انگیز و … ادا کند. برای داشتن لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع، در بعضی اوقات با فراز و فرود تن صدا ، می تواند توجه بیشتر شنونده را بدست آورد. برخلاف تصور عامه مردم ، جاهایی که شنودگان برای شنیدنش علاقه دارند را آرام تر بیان کند که این گونه، حاضرین چاره ای جز سکوت محض و دقت بیشتر به سخنران یا فرد ارائه دهنده ندارند.

4.استفاده مناسب از مکث ها 

یکی از قوی ترین تکنیک های فن بیان برای لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع، استفاده قدرتمند از مکث یا سکوت است. زمانی که شخص به مدت یک الی دو ثانیه یا گاهی سه ثانیه مکث می کند این مکث ، اثر بخشی صحبت های سخنران یا فرد ارائه دهنده را چند برابر می کند.

زیرا :

اولا این فرصت را در اختیار شخص قرار می دهد که به ادامه آنچه می خواهد بگوید فکر کند.

ثانیا این فرصت را به مخاطبین می دهد که نظرات شخص را تجزیه و تحلیل و جذب نمایند.

ثالثا نشان می دهد که شخص بر اوضاع مسلط هست و اعتماد به نفس زیادی در هنگام صحبت کردن دارد.

مکث کردن در جاهای مختلفی کاربرد دارد که در اینجا می توان دو تا از مهمترین آنها را بیان کرد:

الف ) زمانی که شخص دویا سه جمله را بیان می کند

بعد از آن مکث می کند تا ذهن مخاطبین آنچه را که سخنران گفته است. تجزیه و تحلیل کند و به خوبی درک نماید که به آن مکث ادراکی می گویند.

ب ) زمانی که شخص می خواهد به نکته مهمی اشاره کند که لازم است:

مخاطبان بصورت ویژه ای به آن توجه کنند که به آن مکث نمایش می گویند . البته شخص می تواند هم قبل از بیان نکته و هم بعد از بیان نکته از این مکث استفاده کند.

برای داشتن لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع، مکث نشان دهنده اعتماد به نفس و حرفه ای بودن سخنران در جلسه دفاع یا کنفرانس است و بهترین تمرین و ممارست برای دستیابی به مکث های قدرتمند ، این است که ارائه خود را بصورت فایل صوتی ضبط کند و سپس آن را گوش کند و ببیند که در چه زمان هایی مکث را انجام می دهد و در چه زمان هایی انجام مکث را فراموش کرده است. سپس مجددا ارائه خود را انجام دهد و این بار سعی کند مکث های خود را بدرستی اجرا کند.

ج) شخص می تواند این تمرین را چندین مرتبه برای هر ارائه انجام دهد.

مطمئن باشد که با انجام این تمرین نتایج بسیار خوبی در لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع خواهد داشت و بدون شک اعتماد به نفس زیادی در هنگام صحبت کردن بدست خواهد آورد. در آخر خوب ایت که بدانیم همانطوریکه در موسیقی، تمام زیبایی در سکوت بین نت ها نهفته است در صحبت کردن و ارائه، زیبایی در مکث یا سکوتی نهفته است که هنگام اشاره از نکته ای به نکته دیگر بوجود می آید.

5.تأکید یا برجسته سازی 

کلمات برجسته تر را محکم تر ادا کند فقط کافی است قبل از اینکه کلمه مورد تاکید را برزبان بیاورد اندکی مکث و سپس آن را با شدت بیشتری ادا کند. این کار مثل این است که کلمات را در یک گزارش با قلم درشت بنویسد. رعایت نکات بالا باعث داشتن لحن و بیان مناسب در جلسه دفاع از پایان نامه خواهد شد.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 15 تیر 1401 و ساعت : 10:33 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

تعداد دیدگاه های درج شده (1) مورد

پروانه

ممنون از مطلب شما

پاسخ
[elfsight_click_to_call id="1"]