×

پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest

به این مطلب امتیاز دهید

پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest

پیشرفت سریع علم کامپیوتر و کاربرد وسیع این تکنولوژی که در تمام امور زندگی بشر دارد از یک طرف و حجم زیاد اطلاعات ونیاز بشر به سرعت، دقت و انسجام اطلاعات ازطرف دیگر، باعث شده است تا پایگاه های اطلاعاتی به عنوان یکی ازمهمترین موضوعات جامعه بشری مطرح گردد. بانک اطلاعاتی با ساختار خاص خود، ذخیره‌سازی اطلاعات را به آسانی ممکن ساخته و همچنین کاربران به سادگی به اطلاعات دسترسی می یابند.

سعی داریم شما را با مفهموم بانک اطلاعات، سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی و مزایای استفاده از این گونه سیستم ها آشنا کنیم و به معرفی پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest بپردازیم.

پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest

پایگاه داده اشاره به مجموعه ای از داده های مرتبط و ساختار یا سازمان است، در این پایگاه های اطلاعاتی معمولا در قالبی که برای دستگاه ها و کامپیوترها قابل خواندن و دسترسی باشد ذخیره می شوند.

برخی پایگاه های اطلاعاتی

پایگاه اطلاعاتی Sage

پایگاه های اطلاعاتیScience direct

پایگاه های اطلاعاتی Embase-lEEE-ACM-JAMA-EBSCO-ProQuest-DOJA-ARCHNET و…

در این بخش به معرفی پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest می پردازیم؛

پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest محصول شرکت آموزش و اطلاع رسانی بل هاول است که یک راهنمای جهانی برای رفع نیازهای اطلاعاتی میلیون ها نفر محقق درهمه سطوح وبا هرمیزان توانایی هست .

پایگاه پروکوئست مقالات، نشریات علمی، پایان نامه ها، سخنرانی ها، گزارش ها و… را به صورت چکیده، تمام متن و به همراه تصویر ارائه می دهد. بروز بودن و سرعت در انتقال اطلاعات از ویژگی های این پایگاه اطلاعاتی می باشد. ترجمه چکیده مقالات از انگلیسی به زبان های چینی،فرانسه و…وجود دارد. این پایگاه در زمینه موضوعات مختلف مانند:

فنی و مهندسی، کشاورزی، علوم اجتماعی، انسانی، هنر، مدیریت، اقتصاد، علوم تربیتی، ادبیات، فیزیک، شیمی، ریاضی و آمار، پزشکی، بازرگانی،  بانکداری، علوم کامپیوتر، برق و مخابرات و…می باشد.

این پایگاه اطلاعاتی گوناگونی را از ناشران مختلف از قبیل Oxford, springer, Emerald, CRCPress و… را جمع آوری کرده و امکان دسترسی به متن کامل مقالات و پایان نامه ها را برای محققین و پژوهشگران فراهم کرده است . یکی از مهمترین و اساسی ترین پایگاه های اطلاعاتی موجود در آن، پایگاه اطلاعات پایان نامه ها می باشدکه بیش از ۲٫۲ میلیون پایان نامه را پوشش می دهد.

پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest از آدرس proquest.com قابل دسترس است. که شامل اطلاعات کتاب شناختی و چکیده بیش از دو میلیون پایان نامه های دانشجویان ۱۰۰۰ دانشگاه جهان  در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است وهرسال حدود اطلاعات ۴۷۰۰۰ پایان نامه جدید به این پایگاه اطلاعاتی اضافه می گردد. از بخش های دیگر آن می توان به بانک اطلاعاتی میکرو فیلم ها اشاره کرد که امکان دسترسی به متن کامل حدود ۴۷۹۳ عنوان مجله و حدود ۷۰۰ هزار عنوان پایان نامه کاربران زیادی را به سمت خود جلب کرده است.

ویژگی های عمده پروکوئست

  1. جستجوی ساده وآسان و یکسان برای همه بانک های اطلاعاتی مشابه است.
  2. امکان جستجو به زبان طبیعی

روش های جستجو

1.جستجوی مقدماتی

2.جستجوی پیشرفته

3.جستجوی موضوعی

جستجوی مقدماتی 

جستجوی مقدماتی ساده ترین روش جستجو می باشد :

کلید واژه جستجو را در کادر جستجو وارد می کنیم، پایگاه های اطلاعاتی متعددی قابل بازیابی است که می توانیم در بخشDatabase پایگاه اطلاعاتی مورد نظر خود را انتخاب کرده و دربخش Date Range جستجوی خود را از لحاظ زمانی محدودتر کنیم. دربخش بعد این امکان وجود دارد که جستجوی خود را فقط محدود به مقالات تمام متن ( Full text articles only ) نماییم ، جستجورا می توان به رکورد هایی محدود کرد که متن کامل آن قابل دسترسی باشدوبا انتخاب کردن Scholarly journals  مقالات علمی و آکادمیک که توسط داوران ارزیابی شده اند نمایش داده شود. همچنین می توانیم با کلیک کردن بر روی لینک More Search Options از سایر امکانات جستجوی این پایگاه نیز استفاده کرد.

جستجوی پیشرفته

این نوع از جستجومانند جستجوی مقدماتی است با این تفاوت که گزینه های بیشتری برای جستجودر اختیار کاربر می گذارد. گزینه Advanced  را انتخاب کرده و دراین بخش امکان محدود کردن جستجو در فیلد های مختلف وجود دارد.همچنین می توان چندین کلید واژه را درکادرهای جستجووارد کرد و هر کدام را در فیلد خاصی محدود کرد.

جستجوی موضوعی

Suggested Topics یک سیستم جستجوی هوشمند است که در واقع از واژگان کنترل شده و راهنمای موضوعی سلسله مراتبی برای بهبود بخشیدن جستجو استفاده می کند. با انتخاب یک کلید واژه، اصطلاحات مرتبط با آن را می توان مشاهده کرد.

با انتخاب لینک View تمام مقالات مرتبط با آن اصطلاح را می توان بازیابی کرد. با انتخاب لینک Narrow تمام اصطلاحات مرتبط با آن اصطلاح را می توان بازیابی کرد. با انتخاب هر کدام از این اصطلاحات تمام مقالات مرتبط با آن اصطلاح بازیابی می شوند.

نتایج جستجو

بعد از انتخاب پایگاههای مورد نظر و وارد کردن کلید واژه های مناسب، نتیجه جستجوی خود را مشاهده می کنیم. در صفحه نتایج، لیست رکوردهای بدست آمده را می توان ملاحظه کرد. جدول suggested topics  در بالای صفحه برای محدود کردن جستجو به صورت سلسله مراتبی وجود دارد. با انتخاب هر یک از موارد در بالای صفحه نتیجه جستجو مشخص شده می توان نتایج خود را محدود کرد.

در صفحه نتایج گزینه Set Up Alert وجود دارد که برای استفاده از سیستم اطلاع رسانی جاری می توان از آن استفاده کرد.  این سیستم به کاربر امکان می دهد که بدون ورود به صفحه پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest از مجموعه مقالاتی که به آن اضافه می گردد آگاهی پیدا کند.

در انتها می توان ذکر کرد که دسترسی به استناد های دریافتی به مقالات در پایگاه اطلاعاتی تخصصی ProQuest فراهم شده است؛ بنابراین پس از جستجو مدارک می توان در مقابل هر کدام تعداد استنادهایی که به هر مدرک صورت گرفته است را مشاهده کردوبا انتخاب لینک روی آن به مقالات استناد کننده  دسترسی پیدا کرد.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 15 تیر 1401 و ساعت : 10:40 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]