×

معرفی پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)

به این مطلب امتیاز دهید

معرفی پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO)

ابسکو (EBSCO) یک ناشر ژورنال نیست بلکه یکی از پرچمداران ارائه دهنده پایگاه‌های جستجوی آنلاین و کتاب الکترونیک برای کالج‌ها، دانشگاه‌ها، کتابخانه‌های عمومی، بیمارستان‌ها، مؤسسات درمانی، شرکت‌ها، مؤسسات دولتی و مدارس می باشد که برای دسترسی به منابع این پایگاه جستجوی آنلاین باید حق عضویت آن را خریداری کرد.

 

ابسکو (EBSCO)

این پایگاه اسناد اطلاعاتی ناشران دیگر را نیزجمع آوری کرده است. در این صورت دانشگاه‌ها می‌توانند بجای خریداری هر یک از این انتشارات با خریداری حق عضویت این پایگاه اطلاعاتی، می توانند از چندین مجموعه‌ی انتشارات بهره‌مند شوند، که شامل مقالات ،کنفرانس‌ها و گزارشات می باشد.

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO) بزرگ‌ترین پایگاه علمی چندمنظوره تمام متن جهان است که مخصوصاً برای دانشگاه ها و کالج ها و مؤسسات تحقیقاتی و… طراحی شده است.

پایگاه اطلاعاتی ابسکو

بانک اطلاعاتی EBSCO

ابسکو دسترسی به اطلاعات و اسناد بیش از ۱۰۰۰۰ هزار مجله تمام متن به همراه خلاصه و نمایه بیش از ۴۰۰۰۰ هزار مجله مختلف علمی را در حوزه‌های علوم اجتماعی، علوم انسانی، آموزش و پرورش، کامپیوتر، علوم مهندسی، تجارت ،و… را فراهم کرده است. این پایگاه اطلاعاتی مقالات بیش از ۶۰۰ مجله ادواری، همچنین معرفی کتاب‌ها، گزارشات و گفتگو با صاحب نظران در حوزه کتابداری و اطلاع رسانی از سال ۱۹۶۰ تاکنون را پوشش می ‌دهد.

حجم پایگاه

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO) شامل بیش از ۵۰۰ مجله در حوزه‌های آموزش و پرورش است که ۱۶۵ مجله آن تمام متن هست و بانک اطلاعاتی ابسکو حدود۲۰۱بانک اطلاعاتی تولید کرده است، که در میان آن‌ها بانک های اطلاعاتی Academic Search Premier و  Business Source Premier بیشترین اهمیت را دارا هستند (البته از میان بانک‌های خریداری شده توسط دانشگاه‌های داخل ایران ) که تعداد عناوین اسناد آن‌ها (شامل ژورنال ، مجلات ، کتب و …) به بیش از ۱۱۰۰۰ عنوان می رسد.

این بانک اطلاعاتی شامل ۲۲۶۰۵ عنوان ژورنال می‌باشد و قابلیت ارائه اطلاعات کتاب شناختی، چکیده، متن کامل، متن و تصویر را دارا هست. 

تنوع اطلاعات

این شرکت به بیش از ۳۷۵ هزار پایگاه داده جستجو از جمله مدلاین و ۴۲ هزار کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی، سرویس مدیریت اشتراک گذاری نشریات برای ۳۵۵ هزار نشریه الکترونیکی، سیستم‌های پشتیبانی تصمیم گیری تشخیصی برای پزشکان، منابع آموزشی هدفمند برای کارشناسان آموزش و توسعه، آرشیوهای دیجیتالی تاریخی مجهز است.

پوشش موضوعی

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO) زمینه هایی از قبیل علوم، اقتصاد، ارتباطات، علوم کامپیوتر، علوم فنی و مهندسی، زبان شناسی، علوم انسانی، علوم اجتماعی ، حقوق، هنر، ادبیات، پزشکی، روان شناسی و علوم تربیتی و تکنولوژی و مدیریت، آموزش و پرورش و … را شامل می شود. در وهله ورود به سایت باید پایگاه های مربوطه را انتخاب کرده و سپس شروع به جستجو کرد. 

سطح دسترسی به صورت تمام متن توسط این پایگاه بستگی به نحوه عضویت دانشگاه‌ها در این پایگاه دارد.

نحوه جستجو در پایگاه EBSCOhost

کاربرانی که سرویس EBSCOhost را برای جستجوی خود انتخاب می‌کنند حتماً باید پس از ورود به این سرویس، بانک اطلاعاتی مورد نظر خود را انتخاب کنند و بر اساس نیازهایشان از یکی از جستجوهای ابتدایی یا پیشرفته سرویس استفاده کنند. از ویژگی‌های جالب این سرویس بایستی به قدرتمندی و توانمندی این سرویس در یافتن مقالاتی که بیش‌ترین ارتباط را با موضوع مورد برسی دارند اشاره کرد.

پایگاه اطلاعاتی ابسکو (EBSCO) برای طراحی محیط جستجوی فارسی برای پایگاه خود اقدام کرده است. کافی است کاربرانی که به این پایگاه دسترسی دارند برروی گزینه preferences در صفحه اول جستجو کلیک کنند و با انتخاب زبان فارسی در بخش زبان، محیط جستجو را به فارسی تغییر دهند و آن را ذخیره نمایند.

جستجوی ساده

کاربران کلید واژه مورد نظر را در کادر جستجو تایپ می کنند. برای خاص کردن جستجو بر روی گزینه search option کلیک می کنند. مواردی را که در این بخش می‌توان بکار برد، به شرح ذیل می باشد:

Search modes

استفاده از عملگرها و عبارات، واژهای مرتبط ،بازیابی در متن مقاله و جستجوی هوشمند

Limit your results

ایجاد محدودیت بر اساس متن کامل،حیطه زمانی مشخص، جنسیت، نوع مقاله، تعیین زبان، بازیابی در مجلات بر اساس تقسیم بندی موضوعی (Journal& Citation Subset).

جستجوی پیشرفته

برای استفاده از این قسمت  کاربران می بایست برروی لینک Advance search کلیک کنند و کلید واژه مورد نظر خود را در کادر جستجو تایپ وارد کنند. در این قسمت امکان ترکیب چندین واژه یا عبارت فراهم شده است. کاربران حتی می‌توانند با کلیک بر روی Add row تعداد واژگان (یا عبارت) مورد نظر ترکیبی خود را گسترش دهند.

search option

در جستجوی پیشرفته قدری با جستجوی ساده متفاوت است:

Search modes

استفاده از عملگرها و عبارات، واژهای مرتبط، بازیابی در متن مقاله و جستجوی هوشمند

Limit your results

ایجاد محدودیت بر اساس متن کامل،حیطه زمانی مشخص، جنسیت ،مقالات بازبینی شده، تعیین زبان مقاله، تعیین طیف سنی مورد نظر در جستجو، سؤالات بالینی، بازیابی در مجلات بر اساس تقسیم بندی موضوعی، تعیین نوع مقاله چاپ شده.

نتایج جستجو

کاربران می توانند پس از انجام مراحل جستجو، نتایج بازیابی شده خود را مشاهده کنند و چنانچه مایل به ایجاد تغییراتی در نتایج به دست آمده باشند می‌توانند از محدودکننده‌هایی که در این قسمت در اختیار آنها  قرار داده شده استفاده کنند. کاربران باید به این نکته  توجه کنند که هر محدودیت مرتبط با تعداد نتایج به دست آمده می‌باشد.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 20 مهر 1401 و ساعت : 09:52 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]