×

ارتباط مساله و موضوع تحقيق

به این مطلب امتیاز دهید

ارتباط مساله و موضوع تحقيق چگونه است؟

ارتباط مساله و موضوع تحقيق

اولين گام در هر تحقيق، انتخاب يك موضوع است، براي انتخاب آن، فرمول و قاعده خاصي وجود ندارد. این موضوع میتواند حتی یک ایده ذهنی از روی خلاقیت شما باشد. مورد مهم بعد شناسایی مساله اصلی تحقیق می باشد. در این پست ارتباط مساله و موضوع تحقيق را به بحث مینشینیم، پس با ما همراه باشید.

1- راه هاي انتخاب موضوع تحقيق

انتخاب موضوع تحقیق، اولین مرحله در نگارش پروپوزال یا پایان نامه و مقاله محسوب می شود و باید در نظر داشته باشید تحقیق و موضوع تحقیق وسیله ای باید باشد برای دستابی به دانشی نو و حل یک چالش علمی. در رابطه با راه های انتخاب موضوع تحقیق قبلا مطالب کامل و جامعی را بیان نموده ایم و در این قسمت بیش از این به آن نمی پردازیم.

پیشنهاد مطالعه: انجام پایان نامه ارشد و دکتری با چاپ مقاله

تنها نکته ای که در انتخاب موضوع تحقیق وجود دارد این است که انتخاب یک موضوع مناسب تحقیق در یک رشته از علوم نیاز به آشنایی با اصول و قوانین و نظریه های عملی تشکیل دهنده آن رشته را دارد و باید بر اساس شناسایی آخرین پیشرفت ها رشته انتخاب شود.

 2-فنون درك مساله تحقيق از عنوان تحقيق

ارتباط مساله و موضوع تحقيق ارتباطی قوی و تنگاتنگ است. در بیشتر مواقع موضوع تحقیق همان مسئله تحقیق است و بلعکس.

راه هاي انتخاب موضوع تحقيق

برای پیدا کردن عنوان مناسب تحقیق در پست مربوط به تعیین موضوع تحقیق توضیحات جامعی ارائه شد. با توجه به ارتباط مساله و موضوع تحقيق هم میتوان از مسئله به موضوع تحقیق رسید و هم بلعکس. در ادامه بصورت مختصر راه های انتخاب موضوع تحقیق بیان می گردد که عبارتند از:

تجارب شخصي
كنجكاوي در اطلاعات منتشره ازسوي رسانه ها
بهره گيري ازدانش قلمرو تخصصي
تمايل به حل مساله
فرصت ها وتهديدات پيش آمده
ارزش هاي فردي
وقايع زندگي روزمره

فنون درك مساله تحقيق از عنوان تحقيق

1-آزمون نظريه ها،مدل ها وروش هاي مطروحه در ادبيات قلمرو تخصصي

2-بحث بر سر ايده با ديگران

3-بكارگيري يك محتواي خاص

4-تعريف اهداف وخواسته مورد نظر از تحقيق

مسئله تحقیق

سوالات متداول

مسئله پژوهش چیست؟

مسئله پژوهش در واقع مشکلی است که شما به دنبال حل و پاسخگویی به آن از طریق پژوهش هستید. به عنوان مثال در پژوهشی با عنوان “ارائه مدل خلق ارزش جهانی شرکت های ایرانی” مسئله پژوهش عبارتست از “چگونه و با چه مدلی ارزش جهانی شرکت های ایرانی بالا می رود؟”

بیان مسئله در کدام قسمت مقاله و پروپوزال قرار میگیرد؟

بیان مسئله معمولا اولین قسمت پروپوزال و مقاله و پایان نامه است. در ابتدا مقدمه پایان نامه در فصل اول قرار میگیرد و در ادامه بیان مسئله و موارد دیگر. در بیان ارتباط مساله و موضوع تحقيق باید توجه داشت که سوالات تحقیق بعد از بیان مسئله مطرح می گردند.

مثال برای بیان مسئله در تحقیق

برای دیدن یک نمونه بیان مسئله برای پروپوزال و پایان نامه و… و دیدن ارتباط مساله و موضوع تحقيق، پیشنهاد میکنیم پست مربوط به دانلود نمونه پروپوزال را مطالعه فرمایید.

تفاوت موضوع و مسئله پژوهش

بین موضوع و مسئله پژوهش معمولا ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و مسئله از دل موضوع بیرون می آید. به عنوان مهمترین تفاوت معمولا موضوع تحقیق طولانی تر و مسئله تحقیق کوتاه تر و حالت پرسشی دارد. برای بیان ارتباط مساله و موضوع تحقيق بررسی تفاوت های این دو نیز مورد توجه باید قرار گیرد.

ملاک های مهم در بیان مسئله کدامند؟

مهترین رکن بیان مسئله بیان چالش و مشکلی اصلی و شکاف تحقیق می باشد. اینکه چرا باید به این مسئله پرداخته شود و اهداف مورد انتظار و چالش های پیش رو کدامند در بیان مسئله مطرح می گردد.

جمع بندی

در این پست به ارتباط مساله و موضوع تحقيق پرداخته شد، همچنین تفاوت موضوع و مسئله پژوهش بیان شد. مشکل اصلی دانشجویان در این بخش معمولا شناسایی سوال تحقیق و نگارش بیان مسئله قوی می باشد. چنانچه در شناسایی سوال تحقیق یا نگارش بیان مسئله با مشکل مواجه شدید می توانید از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. لطفا درخواست خود را از طریق بخش تماس با ما ارسال بفرمایید.

 

مطالب مرتبط:

تعیین و پالایش موضوع تحقیق

مراحل نوشتن طرح پیشنهادی تحقیق

طراحی تحقیق

سازه در تحقیق چیست ؟

تحقیق در نگارش مقاله

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 6 شهریور 1401 و ساعت : 11:50 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]