×

5 نکته درباره مقدمه در روش تحقیق

به این مطلب امتیاز دهید

مقدمه در روش تحقیق پایان نامه و مقاله

مقدمه در روش تحقیق

اگر شما دانشجو هستید بزودی باید نگارش پایان نامه را تجربه کنید بخصوص اگر مراحل پایانی تحصیل می گذارانید باید با نکته های پایان نامه نویسی و چگونگی نگارش آن آشنا باشید. متاسفانه دانشجویان دغدغه های بسیاری برای تک تک مراحل پایان نامه دارند و ما سعی می کنیم تک تک نکته های هر مبحث را بیان کنیم تا در مشخص کردن مسیر بتوانیم راه را روشن تر به شما نشان دهیم.

معمولاً برای مقدمه در روش تحقیق، دانشجو سعي مي كند با جمع آوری مطالبی برای خواننده ذهنیت مناسبی ایجاد کنید ذهنیتی که بتواند کلیت تحقیق را بدون ابهام برای خواننده به وضوح بیان کند. یکی از نکته هایی که دانشجو بهتر است از همان ابتدای نگارش تحقیق یا پایان نامه اش به کار گیرد این است که مقدمه نبايد بيش از حد طولاني و خسته کننده و در برگيرنده مطالب حاشيه اي و غير مرتبط باشد و به عبارتی از زیاده گویی پرهیز کنید.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

هدف از تهیه فصل اول بیشتر آشنا ساختن خواننده با کلیات تحقیق می باشد. مقدمه در روش تحقیق برای فصل سوم پایان نامه را معمولا بین 1 تا 3 صفحه در نظر می گیرند و سعی بر این است که اشاره ای به کلیات داشته باشیم.

مقدمه روش تحقیق

نمونه مقدمه روش تحقیق برای فصل سوم

    روش‌شناسی[1] تحقیق عبارت است از مطالعه مجموعه اصول و قوانین و کندوکاوهایی که ما را به شناخت علمی هدایت می‌کند (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۹۳). تنها راه دستیابی به دستاوردهای قابل‌قبول علمی، انتخاب روش مناسب برای بررسی موضوع پژوهش است؛ از این رو، جهت انجام یک پژوهش معتبر به روش‌شناسی نیاز است. دستیابی به هدف‌های پژوهش، زمانی حاصل می‌شود که جست‌وجوی شناخت با روش‌شناسی درست انجام گیرد (خاکی، ۱۳۹۲).

هدف تمام علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون ما است. به منظور آگاهی از مسائل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش­های علمی تغییراتی پیدا کرده­اند و سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف بشری، از روش علمی استفاده شود. از جمله ویژگی­های مطالعه علمی که هدفش حقیقت­یابی است، استفاده از یک روش تحقیق مناسب است و انتخاب روش تحقیق مناسب به هدف­ها، ماهیت و موضوع مورد تحقیق و امکانات اجرایی بستگی دارد و هدف از تحقیق دسترسی دقیق و آسان به پاسخ پرسش­های تحقیق است.

اهمیت این بخش در آن است که محققان از طریق آن می­توانند، یک نوع تحقیق خاص را دوباره انجام داده و نتایج را با یکدیگر مقایسه نمایند. بنابراین، لازم است که محققان توجه خاصی را به این بخش مبذول داشته و به­ طور شفاف و مبسوط چگونگی انجام کار را مورد بحث قرار دهند (سرمد و همکاران، 1391).

با توجه به این که اطلاعات پژوهش و به بیان صحیح‌تر داده‌های گردآوری‌شده و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها نتیجه کار را مشخص می‌کند، لذا نحوه گردآوری داده‌ها و تحلیل درست آن‌ها نقش بسیار مهمی در تعیین سرنوشت پژوهش خواهد داشت. لذا در ادامه این فصل به توضیح روش پژوهش، جامعه و نمونه آماری، نحوه نمونه‌گیری، ابزار پژوهش، روش اجرای پژوهش، روش گردآوری و تجزیه‌وتحلیل داده‌ها پرداخته شده است.

 

نکات مهم

مقدمه در روش تحقیق معمولا حدود یک صفحه بیشتر نباید باشد.

برای مقدمه در روش تحقیق فصل سوم پایان نامه باید به موارد مهم اشاره کنید

مقدمه در روش تحقیق مقاله برای توضیح روش می باشد و نیاز به اشاره به موارد دیگر نیست

از بکاربردن افعال آینده در فصل سوم پایان نامه خودداری کنید.

مقدمه در روش تحقیق پایان نامه خود را بنویسید و از جای دیگر کپی نکنید

 

[1] Methodology

مطالب مرتبط:

انواع روش های تحقیق

تعیین و پالایش موضوع تحقیق

انواع روش های تحقیق

سازه در تحقیق چیست ؟

تحقیق در نگارش مقاله

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 18 خرداد 1402 و ساعت : 04:22 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]