×

تبدیل موضوع به مسئله قابل تحقیق

5/5 - (1 امتیاز)

تبدیل موضوع به مسئله پژوهشتبدیل موضوع به مسئله قابل تحقیق

همانطور که می دانیم موضوع تحقیق یا پایان نامه باید کاملا واضح و روشن باشد. معمولا ابتدا مسئله ای در مورد پدیده یا جامعه شناسایی می شود و برای حل این مشکل یا مسئله به پژوهش پرداخته می شود. چه بسا علاقه دانشجو یا محقق به موضوع ناشی از پیچیدگی آن و راه های گوناگون اندیشه درباره موضوع تحقیق یا پایان نامه باشد. همچنین برای جلوگیری از عدم تکرار موضوع سعی کنید تعیین موضوع پایان نامه را بر اساس چالش های روز در رشته خود انجام دهید.

بررسی هدفمند یک موضوع

بهترین راه بررسی هدفمند یک موضوع، تبدیل موضوع به مسئله قابل تحقیق است. این فرآیند بیشتر یک روش آزمون و خطاست. مراحل این فرآیند به شرح ذیل می باشد:

• توجه به جوانب سؤال برانگیز موضوع
• تعیین هدف موضوع
• بیان موضوع بصورت یک رشته سؤال
• ساختن فرضیه برمبنای هریک از پاسخ های احتمالی

برای تنظیم عنوان موضوع باید نکاتی را رعایت کنیم

• عنوان تحقیق یا پایان نامه باید شناخت دقیق و واضحی از حوزه موضوع تحقیق یا پیان نامه را بیان کند و در عین داشتن صراحت و قاطعیت ، از هرگونه ابهام و پیچید گی دور باشد.
• محقق یا دانشجو باید از اهمیت نظم و ترتیب و کاربرد درست کلمات در عنوان تحقیق یا پایان نامه آگاه باشد.
• محقق یا دانشجو عنوان تحقیق یا پایان نامه راباید با توجه به اصول و قوانین علمی وداشتن امکانات عملی و واقعیت ها تنظیم کند.
• محقق یا دانشجو باید به هنگام انتخاب موضوع تحقیق یا پایان نامه از فرضیات یا سؤالاتی که بدنبال این موضوع خواهد آمد، آگاهی کافی داشته باشد.

مثال

موضوع پایان نامه ای به این شکل است: “شناسایی نقش موشن گرافیک در اقناع کاربران اینستاگرام” حال مسئله اصلی یا همان سوال اصلی پژوهش به این شکل خواهد بود: “نقش موشن گرافیک در اقناع کاربران اینستاگرام چگونه است؟”

همانطور که مشاهده میکنید معمولا موضوع پژوهش و مسئله اصلی پژوهش خیلی به هم نزدیک هستند. گاهی اوقات حتی موضوع پژوهش همان مسئله اصلی پژوهش خواهد بود. پس تبدیل موضوع به مسئله قابل تحقیق در پروپوزال و پایان نامه کار سختی نیست!

گروه نخبگان برتر در این مسیر در کنار شماست. برای تبدیل موضوع به مسئله قابل تحقیق در پروپوزال خود از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آموزش انجام پایان نامه – انجام مقاله – انجام پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 16 تیر 1401 و ساعت : 07:43 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]