×

چگونه اهداف پایان نامه را بنویسیم ؟

به این مطلب امتیاز دهید

اهداف پایان نامه

اهداف پایان نامه و پروپوزال

 

در مورد اینکه اهدف عمومی پایان نامه و رساله  چیست، نظرهای مختلفی بیان شده است. عده ای آن را صرفا یک کار پژوهشی و تحقیقی می دانند و بعضی آن را رقابت پژوهشی می نامند و عده ای آن را مشارکت در دانش بشری می دانند و شاید هم این مفاهیم مد نظر باشد اما از یک دانشکده تا دانشکده دیگر فرق می کند.

پایان نامه و رساله باید مسیر و هدف از رشته ای که در آن تحصیل می کند را به دانشجو نشان دهد و ذهن آن را در مسیر مسائل اجتماعی به حرکت درآورد و اورا برای آینده ای بهتر آماده سازد.

پیشنهاد مطالعه: انجام پایان نامه ارشد و دکتری با چاپ مقاله

البته قابل ذکر است که منظور این نیست که صرفا مسائل کاربردی مد نظر  باشد و مسائل نظری مورد توجه قرار نگیرد بلکه بدین معناست که بخاطر ازدیاد مسائل کاربردی ، درگیر شدن در این گونه موضوعات هم برای دانشجو جاذبه بیشتری دارد و هم او می تواند نتیجه فعالیت های خود زودتر مشاهده کند که این امر باعث تشویق سایرین در زمینه های پژوهشی می شود.

در دوره کارشناسی ارشد پایان نامه ، تحقیقات کاربردی و در دوره دکتری رساله و تحقیقات نظری مناسب تر است البته این امر کلیت ندارد و برحسب مورد و در موضوعات مختلف تفاوت دارد.

مهمترین گام در فرآیند تحقیق آماده کردن طرح پیشنهادی است . بسیاری از مؤسسات پیش از آنکه طرحی مورد تأیید قرار بگیرد باید طرح پیشنهادی تحقیق در اختیار مؤسسه قرار گیرد. طرح پیشنهادی همانند نقشه اولیه یک ساختمان است که مهندسان قبل از آغاز به کار ساختمان تهیه می کنند .

پیش نویس طرح

پیش نویس طرح با تجزیه و تحلیل دانشجو و استاد راهنما انجام می گیرد و در یک نگاه کلی زمانی که دانشجو طرح تحقیق خود را آماده می کند باید برای سؤالات زیر پاسخی داشته باشد:

  1. آیا این موضوع ارزش تحقیق دارد؟
  2. آیا میتوان برای این موضوع پایان نامه یا رساله ای نوشت ؟
  3. آیا من توانایی انجام این تحقیق را دارم ؟
  4. آیا نسبت به این کار در من علاقه ای هست ؟

همانطور که در این مطلب نکاتی را برای بیان اهداف تحقیق و پایان نامه مورد نظر  ارایه کردیم اگر اهداف در تحقیق نامشخص و مبهم  باشد ، بی تردید دچار سردرگمی خواهید شد . اهداف ، نقاط مطلوبی است که در آینده قصد دارید به آن دست یابید. هر چقدر اهداف پژوهش روشن ، دقیق و شفاف باشند ، به همان میزان دستیابی به آنها ساده تر خواهد بود.

 

نمونه اهداف پژوهش

هر هدفی در پژوهش بر اساس موضوع اصلی تعیین می گردد. در ادامه به برخی اهداف پایان نامه که قبلا انجام شده اشاره می گردد:

موضوع پژوهش : “تاثیر سبک دلبستگی شغلی کارکنان بر موفقیت سازمان”

هدف اصلی: بررسی تاثیر سبک دلبستگی شغلی کارکنان در موفقیت سازمان

هدف فرعی: شناسایی انواع سبک دلبستگی شغلی کارکنان در سازمانی مشخص

 

نمونه اهداف کاربردی در پروپوزال

اهداف کاربردی بخشی از اهداف پایان نامه بوده و نشان دهنده کاربرد پژوهش در عمل می باشد. به عنوان مثال اگر موضوع پایان نامه شما شناسایی تاثیر چاقی بر سلامت انسان باشد، هدف کاربردی پژوهش عبارتست از مقابله و آگاهی مردم نسبت به بیماری چاقی خواهد بود.

اهداف پایان نامه و رساله

سوالات متداول

هدف آرمانی در پروپوزال و پایان نامه چیست؟

هدف آرمانی نشان دهنده مسیر غایی و ارزشی پژوهش می باشد. هدف غایی و آرمانی یکی از بخش های اهداف پایان نامه می باشد. به عنوان مثال اگر پژوهش شما با عنوان ارائه مدل سبک زندگی سالم در شهروندان یک شهر باشد، هدف غایی این پژوهش ایجاد و تقویت زندگی سالم و کاهش تعارضات اجتماعی خواهد بود.

هدف از انتخاب موضوع پایان نامه چیست؟

هدف از انتخاب موضوع پایان نامه نگارش پروپوزال می باشد. پروپوزالی قوی خواهد بود که موضوع بکری انتخاب شود. همچنین پایان نامه در صورتی قوی خواهد بود که پروپوزال با کیفیت باشد. یکی از بخش های مهم پروپوزال بخش اهداف پایان نامه می باشد.

 

جمع بندی

بیان اهداف پایان نامه در پروپوزال باعث نشان دادن مقصد نهایی پژوهش می شود. تنظیم و بیان دقیق اهداف پایان نامه باعث رسیدن به نتیجه مطلوب در پژوهش با سختی کمتر خواهد شد. در این پست به نکات مهم در تنظیم اهداف پایان نامه و رساله اشاره شد. چنانچه در پیدا کردن اهداف پژوهش خود همچنان سر در گم هستید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید. فقط کافی ست با ما تماس حاصل فرمایید.

 

پیشنهاد مطالعه : نوشتن پایان نامه تا دفاع

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – آمورش انجام پایان نامه – چاپ مقاله – نگارش پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 8 شهریور 1401 و ساعت : 10:00 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]