×

آشنایی با پایگاه اطلاعاتی Scopus

به این مطلب امتیاز دهید

آشنایی با پایگاه اطلاعاتی Scopus

پایگاه اطلاعاتی Scopus، بزرگترین پایگاه اطلاعاتی «چکیده» و «استنادی» جهان است؛ بدین معنی که علاوه بر چکیده مقالات، دارای فهرست منابع هر مقاله نیز هست و بدین ترتیب امکان محاسبه تعداد استنادات به هر مقاله را فراهم می‌کند. از این رو می‌توان دریافت هر مقاله در این مجموعه، تاکنون چند بار توسط سایر مقالات مورد استناد قرار گرفته است که این خود شاخصی برای تعیین کیفیت مقاله می‏ شود.

همچنین مؤثرترین کشورها، نشریات، مؤسسات علمی، آثار و دانشمندان از این طریق مشخص می‏ شوند. اسکوپوس اواخر سال 2004 از سوی الزویر (ناشر هلندی) راه اندازی شد. این پایگاه با همکاری 21 مؤسسه از سراسر جهان ارائه شده و به سرعت رقیب جدی موسسه اطلاعات علمی شد که قریب 50 سال پیشرو نمایه ­های استنادی در جهان بود که هر روز بروزرسانی می‌‏شود.

پایگاه اطلاعاتی Scopus

ویژگی های اسکوپوس:

پایگاه اطلاعاتی Scopus ابزار خوبی برای محققان وپژوهشگران در حوزه‌های مختلف علمی است. اسکوپوس دارای چندین ویژگی منحصربه‌فرد است، یکی از این ویژگی‌ها سیستم تجزیه و تحلیل عملکرد مجلات علمی است. این سیستم عملکرد مجلات را به شیوه‌ای بسیار ساده، سریع و شفاف نشان می‌دهد.

به عبارت دیگر علاوه بر جستجو و دسترسی به مقالات می‌توان فعال‌ترین نویسنده، سازمان، مراکز تحقیقاتی و مجلات در هر حوزه موضوعی را تعیین و رتبه بندی کرد و عملکرد مجلات علمی را از سال ۱۹۹۶ تا سال جاری مشاهده کرد. سیستم تجزیه و تحلیل عملکرد مجلات، امکان انتخاب ۱۰ مجله در یک زمینه موضوعی خاص برای کاربران فراهم می‌کند. این اطلاعات به صورت نمودار نمایش داده می‌شود تا کاربر بتواند به سادگی عملکرد مجلات هم موضوع را در این پایگاه اطلاعاتی مشاهده کند.

در ادامه ویژگی های اسکوپوس:

ارزیابی مجلات به شدت مورد علاقه مؤسسات آکادمیک –دولت‌ها و افراد قرار گرفته است. لذا تمامی این گروه‌ها می‌توانند از فواید آن بهره‌مند گشته و علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، انواع مقایسه‌ها را انجام دهند. بنا بر اطلاعات سایت این مجموعه تا ابتدای سال ۲۰۰۷ میلادی شامل بیش از ۱۵۰۰۰ مجله مرور شده و معتبر از ۴۰۰۰ ناشر از سراسر جهان است.

بیش از ۱۲۸۵۰ مجله علمی، ۲۸ میلیون چکیده، ۲۱ میلیون اطلاعات موجود در بانک پایگاه ثبت اختراع و بیش از ۲۷۵ میلیون صفحه وب را در بر می‌گیرد. که امروزه این ارقام به طور قابل توجهی افزایش نیز یافته است. این پایگاه زمینه‌هایی از جمله علوم زیستی، پزشکی، علوم پایه، مهندسی، فنی، علوم اجتماعی و علوم انسانی و سایر حیطه‌های علمی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ویژگی های پایگاه اسکوپوس

یکی از ویژگی‌های پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس پوشش صد درصدی مقالات بانک اطلاعاتی پزشکی مدلاین است.این پایگاه روزانه آپدیت و بروزرسانی می‌شود. دسترسی به اطلاعات این پایگاه اطلاعاتی ( اسکوپوس ) مستلزم اشتراک و پرداخت هزینه است.با ثبت نام در این پایگاه و ارائه پست الکترونیکی خود، می توانید به طور روزآمد از مقالات و اطلاعات جدید منتشر شده در حوزه موضوعی خود از طریق پست الکترونیکی اطلاع کسب نمایید.

 نشانی پایگاه: http://www.scopus.com

جستجو در پایگاه اسکوپوس

صفحه اصلی سایت Scopus شامل  ۶ قسمت زیر می شود:

  •     Search

  •     Sources:

برای آگاهی یافتن از عناوین نشریاتی که مقاله‌های آن‌ها در سایت Scopus وارد می‌شود از این گزینه استفاده کنید.

  •     Analytics:

به منظور تحلیل علمی مجله‌های مربوط به یک رشته خاص این گزینه را کلیک کنید.

  •     My Alerts:

لازمه استفاده از این بخش ثبت نام کردن در این سایت است که با Register شدن می‌توانید از امکاناتی زیر استفاده کنید:

  1.     ایجاد Alert از جستجوها، Alert از استنادها به نویسندگان، Alert از استنادها به مقالات.
  2.     Save کردن جستجوها برای استفاده در دفعات بعد.
  3.     ثبت نام کردن در گردهمایی‌های این سایت.
  4.     ایجاد یک پروفایل شخصی.

برای وارد شدن به این قسمت  ابتدا با کلیک بر روی گزینه Register صفحه مربوطه را تکمیل و سپس گزینه My Alerts را انتخاب و وارد صفحه مربوطه شوید.

  •     My List:

کلیه اعمالی که در این سایت انجام می‌گیرد به صورت موقت این قسمت ذخیره می‌گردد. چنانچه تمایل به ذخیره دائم کلیه جستجوهای خود داشته باشید می‌بایست مقالات را انتخاب و سپس بر روی گزینه Add to List در صفحه نتایج جستجو کلیک نمایید.

  •     My Profile:

برای دسترسی به صفحات شخصی و به عبارت دیگر کلیه جستجوها و Alert ها این گزینه را انتخاب کنید.

با کلیک بر روی گزینه Search چند نوع امکان جستجوی Basic Search و Author Search و Affiliation Search و Advance Search نمایان می‌شود که هر کدام دارای فیلدهای خاص خود می‌باشند.

Basic Search

از دو قسمت Search For و Limit To تشکیل شده است.

جستجوی مقدماتی

برای این جستجو شما یک کادر جستجو برای وارد کردن عبارت جستجو دارید. در کنار این کادر شما باکسی دارید که می‌توانید مشخص سازید که عبارت جستجو در چه فیلدی جستجو شود.All field (همه زمینه‌ها)، Authors (نویسندگان)، Source title (عنوان منبع)، Article title (عنوان مقاله)، Abstract (چکیده)، Keywords (کلید واژه)، Affiliation (وابستگی) References (منابع)، Language (زبان)،conference (کنفرانس)، ISSN (شماره استاندارد بین‌المللی پیایند ها).

در کادر دوم شما می‌توانید اگر عبارت جستجوی دیگری دارید وارد کرده و یکی از عمل گرهای AND,NOT,OR را انتخاب کنید. در این قسمت نیز می‌توانید نوع عبارت جستجوی خود را مشخص کنید.

 مشخص کردن محدوده زمانی (Limit To)

 در این قسمت می‌توان مشخص کرد که مدرک مورد نظر کاربر در چه سالی منتشر شده است یا اینکه در چند روز گذشته به پایگاه اضافه شده است .

 Ducument Type (مشخص کردن نوع مدرک)

در این قسمت می توان مشخص کرد که مدرک مورد نظر کاربر چیست؟ مقاله؟ گزارش؟ سرمقاله؟ و غیره

Subject Areas

در قسمت Subject Areas مشخص کنید که مدرک شما در چه حوزهٔ موضوعی باشد.

Author Search

اگر دنبال نویسنده‌ای خاص هستید از گزینه Author Search استفاده کنید که برای متمایز کردن نام‌های نویسندگان با اختصاص دادن یک شماره واحد به تمام اسناد که به وسیله یک نویسنده نوشته شده است به کار برده می‌شود. در باکس اول Last name (نام خانوادگی) و در باکس بعدی lnitial or first name (نام کوچک) را برای جستجو بنویسید.

Affiliation

در این قسمت کاربر می تواند شغل یا وابستگی سازمان نویسنده را در Affiliation جستجو کنید. به منظور بررسی وضعیت علمی موسسه‌ای خاص و یا یافتن اشکال مختلف نام‌های یک موسسه در بانک‌های اطلاعاتی گزینه Affiliation Search را انتخاب و در کادر Affiliation نام موسسه یا دانشگاه مورد نظر را وارد کنید. این ویژگی مفید است برای متمایز کردن مؤسسات یا گروه اسناد وابسته به یک سازمان.

جستجوی پیشرفته

برای انجام جستجوی پیشرفته و با استفاده از عمل گردهای منطقی (AND,NOT,OR) و کدهای مختلف که خود سایت مشخص کرده گزینه Advance Search را انتخاب کنید.

 

منبع: گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره پایان نامه – مشاوره مقاله – مشاوره پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 27 خرداد 1401 و ساعت : 08:29 ب.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]