×

نگارش مقالات علمی

به این مطلب امتیاز دهید

نگارش مقالات علمی داخلی و خارجی

مقالات علمی

روش نگارش مقالات علمی

نگارش مقالات علمی بیان کننده علاقه ی دانشجویان به انجام کار پژوهشی و علمی و میزان جدیت وی در انجام آن می باشد.

به تجربه ثابت شده است که دانشجویانی که دارای مقالات علمی هستند، شانس بالاتری برای دریافت پذیرش در مقاطع بالای تحصیلی به ویژه در مقطع دکترا دارند. به همین دلیل نگارش مقالات علمی هم به دانشجویان کارشناسی و هم به دانشجویان کارشناسی ارشد توصیه می شود، اما دانشگاه ها از دانشجویان کارشناسی ارشد انتظار بیشتری برای نگارش مقالات علمی دارند. به همین دلیل چنانچه دانشجوی کارشناسی ارشد هستید و قصد ادامه ی تحصیل در مقطع دکترا را دارید.

در چاپ مقالات علمی کوشش جدی نمایید. نگارش مقالات علمی بدون ارائه آن به مجامع و مجلات علمی اعتبار کسب نمیکند. در ادامه برای افزایش اعتبار یک مقاله علمی نکاتی بیان می شود.

ساختار دقیق در نگارش مقالات علمی

اهمیت بخش چکیده در نگارش مقالات علمی

مخاطبان مقالات علمی به دو دلیل چکیده مقاله علمی را مطالعه می‌کنند: اول اینکه بدانند آیا مقاله حاضر نیاز آن‌ها را برطرف می‌سازد و قصد خواندن کل مقاله را دارند یا خیر و دوم این که خود را برای جزئیات بعدی که در طول مقاله در اختیار آنان قرار داده خواهد شد، آماده سازند. یک چکیده موفق بایستی خواننده را در رسیدن به این دو هدف یاری می‌کند. به دلیل اینکه معمولاً چکیده قبل از متن اصلی توسط خواننده مورد مطالعه قرار می‌گیرد، باید در نگارش آن به مسائلی که خواننده قبل از هر چیز به خواندن آن‌ها علاقه دارد توجه شود.

🎓انجام پایان نامه ارشد و دکتری در همه رشته ها با چاپ مقاله 📝

مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه خواننده مقاله علمی چیست و در ابتدا بایستی در رابطه با چه مسائلی توضیح دهیم؟ مهم‌ترین موضوع خلاصه‌ای از معرفی تحقیق و نتایج حاصل شده آن است. آن‌ها در ابتدا علاقه دارند انگیزه محقق را از انجام تحقیقات بدانند و پس از آن وارد جزئیات تحقیق شوند.

بنابراین شما می‌توانید چکیده را بر پایه دو موضوع اصلی انگیزه و نتایج پژوهش بنا گذارید.

با وجود اینکه چکیده یک جمع‌بندی کلی از مقدمه تحقیق و نتیجه‌گیری آن است، مخاطب هدف آن با دو بخش مذکور بسیار متفاوت است. مخاطبان این بخش شامل تعداد زیادی از افراد متخصص و تازه کار در موضوع تحقیق هستند و این بخش بایستی به ساده‌ترین شکل ممکن و بدون استفاده از اصطلاحات تخصصی نگارش شود.

چکیده باید به قدری ساده و قابل فهم باشد تا تمام خوانندگان به راحتی از دلیل انجام تحقیقات، میزان اهمیت موضوع، روش تحقیق محقق، گزارش مقاله از موضوع مورد بحث، نتایج حاصل از کار، تفسیر این نتایج و احتمالا گام‌های بعدی مورد نیاز برای گسترش تحقیقات حاضر، اطلاع حاصل کند. بر خلاف چکیده، مخاطبان متن اصلی را اغلب افراد حرفه‌ای و متخصص در موضوع مورد بحث تشکیل می‌دهند.

ساختار متن اصلی مقاله علمی چیست ؟

حتی معتبرترین و منطقی‌ترین تحقیقات، در صورتی که نتوانند پروسه تحقیقاتی خود را به واسطه نوشتن یک متن مناسب به مخاطب خود ارائه دهند، کاربرد چندانی نخواهند داشت. بنابراین زمانی که شما در حال نگارش بخش‌‌ها یا حتی زیربخش‌های متن اصلی مقاله خود هستید، به یاد داشته باشید تا در تمام مراحل مخاطب خود را برای دریافت و ادراک موضوع مورد بحث آماده سازید.

شما می‌توانید به همان شیوه که در مقدمه از آن بهره بردید، در هر بخش از متن اصلی و حتی در ابتدای هر زیر بخش، ذهن خواننده را نسبت به مسائلی که مطرح خواهد شد، آماده سازید. این آماده‌سازی می‌تواند در قالب یک پاراگراف و شامل تمام اطلاعات مرتبط با بخش مد نظر باشد.

نگارش مقالات علمی

مقالات علمی معمولا در کنفرانس ها و ژورنال ها چاپ می شوند. از نظر اعتبار تمام کنفرانس ها و ژورنال ها یکسان نیستند و کیفیت مقالات علمی که در آنها چاپ می شود بسیار متفاوت است. توجه داشته باشید که وقتی برای ادامه ی تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور اقدام می کنید، کسی معمولا مقالات علمی شما را نخواهد خواند، بلکه تعداد مقالات علمی شما و اعتبار جایی که مقاله های شما در آن چاپ شده است، معیار ارزشیابی خواهد بود.

بنابراین سعی کنید که مقالات علمی خود را به کنفرانس ها و ژورنال هایی که از نظر کیفی در سطح بالاتری قرار دارند ارسال نمایید. در دوره کارشناسی نوشتن مقالات علمی برای دانشجویان ضروری نیست اما داشتن آن خیلی مفید است.

جمع بندی

در این پست به بحث مقالات علمی و ساختار آن اشاره گردید.

 

منبع : گروه تحقیقاتی نخبگان برتر – مشاوره انجام پایان نامه – چاپ مقاله – نگارش پروپوزال

آخرین بروزرسانی در تاریخ : 24 شهریور 1401 و ساعت : 06:59 ق.ظ

اشتراک این مطلب در شبکه های اجتماعی با دوستانتان

درج دیدگاه

[elfsight_click_to_call id="1"]